Annons

*ist D i produktion nu

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Dario Bonazza (Ordf. Ashai Optical Historical Club), så är Pentax *ist D i produktion nu. Kameran är lika liten som filmkusinen *ist, alltså betydligt mindre än konkurrenterna från Nikon och Canon. Men väldigt bra och solid byggd, med fin känsla i knappar och reglage. Tyvärr arbetar Pentax fortfarande med mjukvaran så bildkvaliteten är än så länge inte officiell. De producerade kamerorna kommer att laddas med den färdiga versionen av mjukvaran lagom till marknadslanseringen i slutet av augusti.

Priset har ännu inte blivit officiellt fastställt.
Tror Pentax väntar i det sista med att ge ett pris på kameran...

Med vänlig hälsning
Roland

Det var roligt. Ska bli spännande att se vad priset ska bli. Dock är jag tveksam till att den där storleken som du är så glad över att nämna är något positivt. Jag gillar stora kameror, ger ökad stabilitet. Men det är bara min tanke. Du säger att den är solid byggd...Har den någon aluminium/magnesium-ram bakom plasten som t.ex. 10D ??

skulle vara kul att veta hur många här som är pentax fotografer, känns som om det mestadels är nikon/canon medlemmar, eller vad säger du Roland? :)

pul skrev:
skulle vara kul att veta hur många här som är pentax fotografer, känns som om det mestadels är nikon/canon medlemmar, eller vad säger du Roland? :)
Jag kör Pentax 67, men den är ju inte digital..!

jag menade visserligen inte digital...tänkte mest pentax i största allmänhet...själv kör jag på det gamla hederliga sättet...förrutom att jag inte framkallar själv...

skandal ;)
skulle jag nog också göra om jag hade råd...
det är det trista med systemkameror och utbytbara objektiv...det är ju så svinigt dyrt om man vill ha nåt bättre än konsument kamera...*suckar*

pul skrev:
skandal ;)
skulle jag nog också göra om jag hade råd...
det är det trista med systemkameror och utbytbara objektiv...det är ju så svinigt dyrt om man vill ha nåt bättre än konsument kamera...*suckar*
Ja, det är ganska dyrt, men priserna går neråt. D100 är nere på 19995:-. Ska bli intressant och se vad Pentaxen kommer att kosta. Olympusen verkar bli för dyr, runt 5000:- mer än Canon 10D.

alltså bara av ren nyfikenhet med tanke på att jag tyckte att 4000:- svedde i plånboken...hur finansierar ni era kameror?? är det avbetalning som gäller eller tar ni lån eller sparar ni ihop till grejerna?

så man vet hur man ska bete sig *s*

pul skrev:
alltså bara av ren nyfikenhet med tanke på att jag tyckte att 4000:- svedde i plånboken...hur finansierar ni era kameror?? är det avbetalning som gäller eller tar ni lån eller sparar ni ihop till grejerna?

så man vet hur man ska bete sig *s*
Jag bytte in mitt Hasselbladssystem.

jo jag tackar ja...trist svar *skrattar*

jo jag kan ju förstås sälja bilen...hmm...men jag tror inte att det faller i god jord hemma...

Pentax

pul skrev:

Jag kör Pentax. Är stolt ägare till en MZ-S.
Och jag ångrar mig inte när jag köpte den. Den kostar en slat, men då får man valuta för pengarna anser jag. Passar mig, den har nära mellan reglagen och ett batterigrepp jag kan hålla i. Nikons grejer är förstora för mig med lite mindre händer.

Kör också Pentax.
Fortfarande analog, och det verkar jag få fortsätta vara ett tag till, iallafall om *istD är lika eländigt liten som i sin analoga variant.
Köpte nyligen en MZ-S och trivs inte med den just pga att den inte ligger bra i handen. För liten.

Jag säger som Jeppe, jag gillar stora kameror.
Tacka vet jag Z1, den är skön.

Pentax för mig också. Jag är MYCKET nöjd med min MZ-S och trivs utmärkt även utan batterigreppet. Ibland är det bra att den är liten. Resekitet består av den tillsammans med 24/2.8 (äldre manuell), 43/1.9 samt 77/1.8 och en AF 1.7-konverter. Ibland tar jag bara 35/2 samt 77/1.8 om det ska vara riktigt lätt. Allt kompletterat med en MX som reserv/svartvitt.

Nu var MZ-S en uppgradering för min del, hade redan Pentax, men hade jag valt bland allt som finns och börjat från början idag är det stor chans att det blivit den i alla fall. Underbart hus och fantastiskt optik.

*ist-D får nog vänta för min del... ska jag köpa digital blir det en kompakt tror jag.

Jepp, det ska gå att använda de gamla vanliga Pentax K-fattade objektiven. inga konstigheter här inte.

Jag sålde bilen! ;)

Sen vänder man ju och vrider på varje krona varje månad för att kunna köpa nya prylar..

Bryggarn skrev:
Kör också Pentax.
Fortfarande analog, och det verkar jag få fortsätta vara ett tag till, iallafall om *istD är lika eländigt liten som i sin analoga variant.
Köpte nyligen en MZ-S och trivs inte med den just pga att den inte ligger bra i handen. För liten.

Jag säger som Jeppe, jag gillar stora kameror.
Tacka vet jag Z1, den är skön.

Jag klarar inte av stora kameror, passar inte mina händer alls. Storleken hos min MZ-5n (utan batterigrepp) är helt perfekt.

Tycker man att en Pentax är för liten så använder man den med batterigreppet (heter BG-10 till MZ-S), det kommer ett batterigrepp till *ist D också. Men vad gör man om man tycker en kamera är för stor? Alltså är det bättre att göra som Pentax - en liten kamera från början, och så kan man lägga till ett batterigrepp för att förstora för dem som vill. Två flugor i en smäll (stackars flugor, men ni vet vad jag menar :) ). Enklare att förstora än att krympa... :)

Med vänlig hälsning
Roland

ANNONS
Götaplatsens Foto