Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

iSTOCKphoto.com

Produkter
(logga in för att koppla)
sorry dåligt förklarat..


Sökte på mitt eget namn och hittade bilder som är mina på nätet som är kopplat till denna plats där av frågan.

Var inne och kollade,,klickade på engelska flaggan och hamnade på UK-siten. Där var det fotolia stämplade bilder om man sökte på bilder. Var dina bilder vattenstämplade med Fotolia??
 
wow

efter att ha ägnat de senaste timmarna åt att läsa igenom denna än så länge 33 sidor långa tråd måste jag säga att jag är imponerad över allt vist som samlats här sedan den startades.. =)

jag är precis igång med att starta försäljning av bilder på stocksidor, och försöker hitta info om property release-regler för olika motiv i olika länder.

att det inte existerar i sverige vet jag redan, men hur är det därefter?
finns det andra länder där "allt" är tillåtet?
vet någon om det finns en sajt där reglerna sammanställts? har googlat som en tok utan att hitta något matnyttigt..
 
wow

efter att ha ägnat de senaste timmarna åt att läsa igenom denna än så länge 33 sidor långa tråd måste jag säga att jag är imponerad över allt vist som samlats här sedan den startades.. =)

jag är precis igång med att starta försäljning av bilder på stocksidor, och försöker hitta info om property release-regler för olika motiv i olika länder.

att det inte existerar i sverige vet jag redan, men hur är det därefter?
finns det andra länder där "allt" är tillåtet?
vet någon om det finns en sajt där reglerna sammanställts? har googlat som en tok utan att hitta något matnyttigt..

Problemet är att istock (om vi nu pratar om dem) inte vet var bilden är tagen och än mindre kan svenska lagar så man får mycket rejectat pga property release tyvärr.

Så bättre info än tråden ovan får du nog leta efter. Jag kan väl iofs sammanställa reglerna för Sverige, England USA och Kanada men som sagt, hur utbildar man bildgranskarna så man får igenom bilderna?

Så använd property release.
 
hur gör du med bilder tagna i sverige då? undviker du helt enkelt att ta bilder där t.ex ett specifikt hus avbildas, eller jagar du rätt på en property release till bilderna?

Jag har faktisk överklagat några bilder med referens till svensk lag men det tar evigheter och har bara gått igenom i enstaka fall.

Jag anonymiserar bilden om jag kan eller ger upp.

I något fall har jag signerat property releasen själv.
 
Senast ändrad:
Är det värt att lägga ner tiden för att helt frilägga motivet, den här bilden tex http://www.shutterstock.com/pic.mhtml?id=51700954 tog jag i en ljuslåda men har inte frilagt den. Är det som sagt värt att lägga ner tid för att helt frilägga den, tror Istockphoto tex kallar det Objects with Clipping Paths. För det är ju en viss skillnad på nästan vitt, och helt vitt. Nu är det här bilden hyfsat bra, men sen finns det kanske annat på bilden som hade gått att göra bättre.

Hur går ni till väga för att frilägga ett motiv och få det riktigt bra?
 
Är det värt att lägga ner tiden för att helt frilägga motivet, den här bilden tex http://www.shutterstock.com/pic.mhtml?id=51700954 tog jag i en ljuslåda men har inte frilagt den. Är det som sagt värt att lägga ner tid för att helt frilägga den, tror Istockphoto tex kallar det Objects with Clipping Paths. För det är ju en viss skillnad på nästan vitt, och helt vitt. Nu är det här bilden hyfsat bra, men sen finns det kanske annat på bilden som hade gått att göra bättre.

Hur går ni till väga för att frilägga ett motiv och få det riktigt bra?

vad menar du med värt det? Tiden du lägger ner på bilden är utom i undantagsfall bortkastad eftersom få bilder säljer i mer än några få exemplar ( mer på shutter förstås men de betalar ju så dåligt). Microstockande måste vara världens sämst betalda yrke om man räknar tiden.

Men bilden i sig tycker jag är värd en friläggning, det borde vara lätt eftersom bakgrunden är så gott som vit.

Hur man gör finns det massor med guider. Snabbaste är väl magnetic lasso i ditt fall och sen refine edge. Eller skapajusteringslager från markeringen, gör slutjusteringarna och mjuka till kanten.

Bra bild förresten.
 
vad menar du med värt det? Tiden du lägger ner på bilden är utom i undantagsfall bortkastad eftersom få bilder säljer i mer än några få exemplar ( mer på shutter förstås men de betalar ju så dåligt). Microstockande måste vara världens sämst betalda yrke om man räknar tiden.

Men bilden i sig tycker jag är värd en friläggning, det borde vara lätt eftersom bakgrunden är så gott som vit.

Hur man gör finns det massor med guider. Snabbaste är väl magnetic lasso i ditt fall och sen refine edge. Eller skapajusteringslager från markeringen, gör slutjusteringarna och mjuka till kanten.

Bra bild förresten.

Tack till att börja med! Har det någon betydelse att det svarta inte är riktigt svart, är det något som jag också borde rätta till?

Kan photoshop hyfsat, men just friläggning är jag dålig på. Kan grundläggande markering, men är dålig på att få till det sista. Ska testa refine edege, och sen ut på nätet att läsa lite guider.

Har inte laddat upp dom på Istock än, så jag ska testa att frilägga dom innan jag lägger ut dom där.
 
Tack till att börja med! Har det någon betydelse att det svarta inte är riktigt svart, är det något som jag också borde rätta till?

Kan photoshop hyfsat, men just friläggning är jag dålig på. Kan grundläggande markering, men är dålig på att få till det sista. Ska testa refine edege, och sen ut på nätet att läsa lite guider.

Har inte laddat upp dom på Istock än, så jag ska testa att frilägga dom innan jag lägger ut dom där.

Tycker det stör mer att telefonen är smutsig men det går ju fixa i photoshop. Men visst, justera levels så blir det bättre sting i bilden.
 
Frilägg alltid om det tar inte altförlång tid (jo mer du frilägger destå snabbare kommer att gå med tiden).
Kunderna oftast föredrar bilder som är redan frilagda än de som inte är. Mindre jobb för de vid design/publicering.
 
Vilken supertråd

Hej alla!
Har lyckats plöja mig igenom mer parten av inläggen och måste bara säga att vilken super tråd! Har försökt mig på stock foto i ca en månad och det har varit en brant lärokurva. Det har tagit en himla tid att tjäna ca 5 dollar! Men skam den som ger sig! TACK alla som delat med sig av sina erfarenheter!

Själv bor jag på Malta och där är det inte lätt att försörja sig på fotografering. Tänker pröva stock fotandet seriöst för att se om det kan vara ett alternativ.

Ett tips som jag vill dela med mig av, är att lägga in keywords direkt i bildfilen i photoshop. Efter att ha upptäckt det häromdagen så har jag sparat en himla massa tid.

iStock har jag också upplevt som mycket frustrerande, dels pga teknik men även pga Model Releases. De kräver en release för varje gång du använder en modell. Då jag fotar mina barn mycket så blir det ett himla massa pyssel. Dreamstime accepterar en generell release för en modell vilket blir mycket snabbare.

Hälsningar från ett förvånansvärt kallt Malta!
Anne
 
Ser att jag har lyckats få en dubblett på istock, men jag hittar inte hur jag ska göra för att ta bort en bild. Någon som vet hur man gör?
 
Ser att jag har lyckats få en dubblett på istock, men jag hittar inte hur jag ska göra för att ta bort en bild. Någon som vet hur man gör?

Gå in i tittläget för en bild precis som vilken användare som helst.

Längst nere till höger finns det en adminlänk och klickar du på den kan du längst ner välja "Deactivate File", som du måste motivera. I ditt fall skriver du förstås "Duiplicate".

Lätt va? :)

De vill förstås inte att man tar bort bilder.

Under uppladdningstiden är det lättare att ta bort bilden, då finns det en cancel-länk på portföljsidan.

Full cred till dig som tar bort dubbletter.
 
Gå in i tittläget för en bild precis som vilken användare som helst.

Längst nere till höger finns det en adminlänk och klickar du på den kan du längst ner välja "Deactivate File", som du måste motivera. I ditt fall skriver du förstås "Duiplicate".

Lätt va? :)

De vill förstås inte att man tar bort bilder.

Under uppladdningstiden är det lättare att ta bort bilden, då finns det en cancel-länk på portföljsidan.

Full cred till dig som tar bort dubbletter.

Solklart ;-) Jag letade där man kan editera bilden, kollade aldrig där men nu är den borta. Tackar!

Ser att du säljer riktigt bra nu!

För mig går det trögt, men får skylla på att har en 6 månaders bebis, nyköpt hus som tar för mycket tid. Sen har jag funderat på sälja min nuvarande utrustning och gå över till fullformat, lutar åt det blir en Canon 5d mark2. Inte för att jag förväntar mig en drastiskt ökning på försäljningen för att jag byter kamera men alltid kul att köpa nya grejer :)
 
ANNONS