Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ixus 50, fokusproblem(?)

Produkter
(logga in för att koppla)

JKristiansson

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Jag har en Ixus 50 och det känns ibland som att det ligger en oskarp hinna över bilderna (Köpt linsputs så den e inte kladdig eller fet på något vis). Även när fokusrutan är på det jag vill fotografera (en fotbollsspelare nere på planen som står still) blir bilden oskarp. Känner oxo att jag har svårt att fokusera på det jag vill, känns som kameran alltid fokuserar på något annat. Reser mycket runt och kollar på fotboll, men med denna kameran så känns det som att alla bilder blir oskarpa, även bilder på en hel läkare där jag inte använder zoom, vilket jag tycker bör bli en skarp bild.

Normalt eller strul med min kamera?

Sen undrar jag om man kan låsa fokusrutan i kameran till mitten? Inte alltid intresserad av att kameran ska fokusera på "vad den vill"...

Tack på förhand

Leta upp funktionen AiAF och stäng av den. Då får du fokusering i mitten. AiAF är något "listigt" Canon hittat på för att kameran och inte du ska bestämma var fokus ska ligga. ;)

aha, härligt av dem, men ibland vill man ju faktiskt bestämma det själv... :)

Men var hittar man den funktionen? Har letat i menyerna och det enda jag hittade var "AF-hjälpbelysning", men det var ju inte rätt. Kameran bestämmer ju själv...

Två "snäpp" ovanför AF-belysning i REC-menyn finns den enligt en manual jag snabbt laddade ner från webben.
/PO

ANNONS
Götaplatsens Foto