Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Jag blir galen! Sony A500 eller Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

yuion

Medlem
Hej!

Ska köpa kamera nu i helgen men jag blir inte för allt klok på vad som kommer ge mig mest för pengarna. Antingen Köper jag Sony A500 med kit obj för 6990kr eller lägger jag till 1000kr till Nikon D90 för 7990 inkl kit obj.

Rakt upp och ner. Vissa + och - hos båda, men en slutkommentar.

Tack!

Välj den som ligger bäst i händerna, den kommer du att trivas och fota mest med. D90 kan filma... A500 har inbyggd stabilisering. Var god välj :)

Hej!

Ska köpa kamera nu i helgen men jag blir inte för allt klok på vad som kommer ge mig mest för pengarna. Antingen Köper jag Sony A500 med kit obj för 6990kr eller lägger jag till 1000kr till Nikon D90 för 7990 inkl kit obj.

Tack!

Håller med föregående talare. Vad känns bäst ? och tänker du bygga på ditt suystem ( högst troligt ) så vilket av de två har bästa möjlighet till det ? service ? osv.... är ju Canontinist men i detta fall skulle jag välja Nikon ... men är föga insatt i det två modellerna .. mina råd är generella ... lycka till ... Fridens / F

D90 har bättre skärm och filmmöjlighet, Sony har högre toppfart på ISO-skalan.

Det är nog hugget som stucket! Låt dina händer avgöra.

Per.

Hej!

Tack!

Mer för pengar blir att köpa inom EU:
A500
D90
A550

Börja lite "baklänges" när du räknar ut vad du ska/vill betala för en kamera.
1 Välj ut ett "stort" minneskort. (exempelvis 16 GB)
2 Lägg till för kostnad av ett extra batteri.
3 Välj kamera med "budgeten" som är kvar.

Michael - Råder -

Mer för pengar blir att köpa inom EU:
A500
D90
A550

Börja lite "baklänges" när du räknar ut vad du ska/vill betala för en kamera.
1 Välj ut ett "stort" minneskort. (exempelvis 16 GB)
2 Lägg till för kostnad av ett extra batteri.
3 Välj kamera med "budgeten" som är kvar.

Michael - Råder -

Du menar alltså att dyrare alltid är bäst? Jag tror mer på känsla o att man förstås kollar upp det som är viktigt för just min typ av foto. Ibland betyder antalet rutor per sekund mer än ett par extra megapixel eller tvärtom. Gör inget om det blir pengar över till en fotosafari. Tycker jag.

Du menar alltså att dyrare alltid är bäst? Jag tror mer på känsla o att man förstås kollar upp det som är viktigt för just min typ av foto. Ibland betyder antalet rutor per sekund mer än ett par extra megapixel eller tvärtom. Gör inget om det blir pengar över till en fotosafari. Tycker jag.

Oj uppfattades jag så. Nä, billigare prylar och mer till fotosafari och kunskapsutveckling.

Jag vill inte välja kamera åt någon, men när man väl har valt kamera så är det bra om man komme undan billigare, i detta faller EU-priser. Varför jag tryckte dit A550 är för att det blev samma pengar och i paritet med D90 pris.

Sämsta läget är låta någon koma med ytterliga ett val, som i praktiken inte förändrar något, i stället för att "komma till skott" och börja fotografera mer.

Men "baklänges"-räknandet med att börja med ett "stort" minneskort och extrabatteri, gärna lågpris-kopia, står jag fast vid... tror jag ;-)

Michael - Som försökte -

Jag håller med om att det är bra att tänka baklänges här, men jag skulle vilja sätta störst uppmärksamhet på objektiven. Faktum är att bildkvaliteten ofta är lika bra på de billigare instegsmodellerna men de billigaste objektiven skiljer sig markant från de dyrare. Ett kitobjektiv är t.ex. mycket begränsande när det lite dunkel belysning. En bra blixt ser jag som ett måste om man skaffar ett ljussvagt kitobjektiv som enda objektiv.

Det heter ju "system"-kamera för att det är ett system uppbyggt av moduler. Kameran är endast en liten del av hela systemet och dessutom enligt min egen åsikt även långt ifrån den viktigaste delen. Bra objektiv öppnar fler dörrar än en stor kamera med finesser en nybörjare knappast behöver.

Jag tycker instegskameror är absolut tillräckligt bra att lära sig på, de duger i flera år och ger inte sämre bilder än en dyr, i alla fall inte förrän man lärt sig behärska sin billiga kamera till fullo och det tar tid.

Jag gillar min lilla Nikon D60 på många vis men skulle knappast göra det om den inte hade batterigrepp. Det gör kameran större och kameran sitter mycket bättre i handen med det påmonterat än den gör utan. Jag skulle troligtvis aldrig köpa en kamera utan batterigrepp, om det inte var nån av flaggskeppen bland systemkamerorna för de är tillräckligt stora som sådana. :)

Välj den som ligger bäst i händerna, den kommer du att trivas och fota mest med. D90 kan filma... A500 har inbyggd stabilisering. Var god välj :)

Jag skulle säga att det avgörande med D90 inte är filmningen utan sökaren. Filmningen använder man nog marginellt om man inte är ute efter den specifikt.

ANNONS
Götaplatsens Foto