Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag blir tokig! hjälp mig ställa in min skärm!

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
Nu har jag sökt och letat trådar, testat alla inställningar jag hittat, men får det inte att bli bra!

Såhär är det, filer jag kollar i tex windows visaren ser bra ut, men när jag trycker höger musknapp och tar "redigera med photoshop" så blir bilden gröngrynig, samma sak när jag ändrar den i photoshop och sparar bilden och sedan kollar på den i windows visaren så blir den helt annourlunda.. mina default inställningar var bra, som skärmen var inställd från början, samt så gamman var inställd från början, men det går inte ändra tillbaka, så jag vet inte hur jag ska göra?
min skärm är en samsung 910T och mitt kort är ett ATI all in wonder 9800SE, hjälp!

j0akim skrev:
Nu har jag sökt och letat trådar, testat alla inställningar jag hittat, men får det inte att bli bra!

Såhär är det, filer jag kollar i tex windows visaren ser bra ut, men när jag trycker höger musknapp och tar "redigera med photoshop" så blir bilden gröngrynig, samma sak när jag ändrar den i photoshop och sparar bilden och sedan kollar på den i windows visaren så blir den helt annourlunda..

Det verkar som om du har en dålig skärmprofil. De kan ibland ge helt felaktig info. Eftersom Photoshop använder denna när den visar bilden på skärmen, men visningsprogrammet struntar i profilen, blir det då fel i Photoshop. Prova med att göra en ny profil i till exempel Adobe Gamma.

Sedan skulle jag använda justeringslager för att korrigera bilderna. Om då korrigeringen är dålig är det bara att slänga ändringen.

MVH/Stefan

j0akim skrev:

Såhär är det, filer jag kollar i tex windows visaren ser bra ut, men när jag trycker höger musknapp och tar "redigera med photoshop" så blir bilden gröngrynig, samma sak när jag ändrar den i photoshop och sparar bilden och sedan kollar på den i windows visaren så blir den helt annourlunda..

Det verkar som om du har en dålig skärmprofil. De kan ibland ge helt felaktig info. Eftersom Photoshop använder denna när den visar bilden på skärmen, men visningsprogrammet struntar i profilen, blir det då fel i Photoshop. Prova med att göra en ny profil i till exempel Adobe Gamma.

Sedan skulle jag använda justeringslager för att korrigera bilderna. Om då korrigeringen är dålig är det bara att slänga ändringen.

MVH/Stefan

Räckte kanske med ett svar :)

jo jag tror det är det som är felet... men den var bra från början innan jag testade ändra gamma inställningarna enligt en artikel här, sen dess har färgerna aldrig blivit bra i photoshop...

hur ska jag göra för att det ska bli samma i photoshop som i win visaren?

j0akim skrev:
jo jag tror det är det som är felet... men den var bra från början innan jag testade ändra gamma inställningarna enligt en artikel här, sen dess har färgerna aldrig blivit bra i photoshop...

hur ska jag göra för att det ska bli samma i photoshop som i win visaren?

Det går inte, eftersom det ena programmet använder en skärmprofil och den andra inte gör det. Enda sättet är att konvertera din bild till din skärmprofil i Photoshop och sedan använda den som din arbetsfärgrymd. Men det vill du inte av en lång rad andra skäl.

Men vad du vill göra är väl antagligen inte få dem exakt lika. Det enda sättet då är att göra en ny skärmprofil.

MVH/Stefan

men blir det inte så då att det bara blir jag som ser bilderna så som jag vill ha dom? när jag tex laddar upp bilderna på internet så blir de ju annourlunda mot hur jag ser dem i PS hemma hos mig.. det är ju det jag vill komma ifrån, så alla får samma resultat som mig.. det måste väl gå eller?

j0akim skrev:
men blir det inte så då att det bara blir jag som ser bilderna så som jag vill ha dom? när jag tex laddar upp bilderna på internet så blir de ju annourlunda mot hur jag ser dem i PS hemma hos mig.. det är ju det jag vill komma ifrån, så alla får samma resultat som mig.. det måste väl gå eller?

Om du har en vettig skärmprofil till din skärm kommer du kunna se din bild på det bäst möjliga sättet i Photoshop. Om du sedan konverterar till sRGB innan du lägger upp dina bilder på nätet gör det det i dag bästa möjliga för att alla ska kunna se dem på samma sätt som du ser dem i Photoshop.

Inte en perfekt lösning, det kommer aldrig att bli exakt likadant, men en tillräckligt bra för att de flesta ska acceptera den.

MVH/Stefan

ok tack! jag får helt enkelt testa alla olika profiler och se vilken som passar bäst.. men innan jag ändrade med adobe gamma, körde jag utan skärmprofil då eller? eftersom det såg likadant ut både i PS och i windows?

j0akim skrev:
ok tack! jag får helt enkelt testa alla olika profiler och se vilken som passar bäst.. men innan jag ändrade med adobe gamma, körde jag utan skärmprofil då eller? eftersom det såg likadant ut både i PS och i windows?

Det går aldrig att använda Photoshop utan att samtidigt använda en skärmprofil. Och idéen att testa ett antal profiler för att se vilken som fungerar är inte så lockande för mig. Skärmar ändrar sig över tiden och måste med jämna mellanrum kalibreras. Adobe Gamma är inte perfekt, men går att göra någorlunda vettiga skärmprofiler med, så jag skulle försöka en gång till med det programmet.

MVH/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto