Annons

Jag har en fråga om objektiv till en specifik bild

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasjm

Medlem
Jag har postat frågan på facebook med och hoppas det är ok att frågan är på engelska.
Annars ändrar jag givetvis

I have a question about lenses.
I'm a beginner and I'm looking for a new lens.
I'm going to use it for street photography but also for food and product photography.
I think I will go for a prime lens, 50mm, 85mm, or 100mm.
What would you suggest?
See the image for the product photo I usually take.

Bilden är inte tagen av mig.
 

Bilagor

Frekeman

Aktiv medlem
Med min erfarenhet av gatofotografi så skulle jag rekommendera dig att köpa 50 mm (förutsatt att kameran din är fullformat). Men egentligen så skulle jag helst föreslå 35 mm för gatufoto (på fullformatssensor).

Produktfoto har jag ingen erfarenhet av men skulle kunna tänka mig att 50 mm skulle fungera väl. Glöm de längre brännvidderna för gatufoto – de är svåra att bemästra i sådana sammanhang.

Mvh
Fredrik
 

niklasjm

Medlem
Med min erfarenhet av gatofotografi så skulle jag rekommendera dig att köpa 50 mm (förutsatt att kameran din är fullformat). Men egentligen så skulle jag helst föreslå 35 mm för gatufoto (på fullformatssensor).

Produktfoto har jag ingen erfarenhet av men skulle kunna tänka mig att 50 mm skulle fungera väl. Glöm de längre brännvidderna för gatufoto – de är svåra att bemästra i sådana sammanhang.

Mvh
Fredrik

Tackar, ja kameran är fullformat.
Jag har funderat på att köpa en Sony a7r II
 

Frekeman

Aktiv medlem
Tackar, ja kameran är fullformat.
Jag har funderat på att köpa en Sony a7r II
Det är nog en bra kamera med en massa fina objektiv att välja mellan. Lite taskig batteritid dock har jag för mig. Är en A7III bortom din budget?

Personligen känner jag att 35 mm är den bästa kompromissen vad beträffar brännvidd. Man kan i stort sett fotografera det mesta med en 35:a.

Lycka till med allt!
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle säga att en längre brännvid fungerar bättre för produktfoto. En vidvinkel förvränger objektet (jfr porträttfoto) om det inte är den effekten man är ute efter. Ett 100 mm, eller längre, makro-objektiv kan även användas för mindre saker. För gatufoto, som är en annan kategori, är som sagt 35 mm ganska lagom om man inte är ute efter att smygfota på avstånd. :)
 

taz_k

Aktiv medlem
Jag skulle tippa på att bilden är tagen med lite längre brännvidd. Låt säga 85-100mm för produktfoto brukar bli bra. Vill man ha flexibilitet skulle jag satta på ett makroobjektiv. Då kan du även ta bilder på lite mindre saker.
 

lonian

Aktiv medlem
Det är bara att googla. När jag tog food photagraphy 35mm lens fick jag bland annat detta.

50mm

Och 100mm macro objektiv
 
Senast ändrad:

unoengborg

Aktiv medlem
Gatufoto fordrar sällan extremt kort skärpedjup så du behöver inte något ljusstarkt objektiv. Däremot kan du behöva ta närbilder för din produktfotografi.
Skulle därför föreslå 50 mm macro
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, här verkar det ju vara produktfoto av ganska små ting. Själv tar jag ibland bilder på produkter som är mer än 15 meter långa. Då blir det andra förhållanden.

Jag håller med om att det är inte samma brännvidd som är lämpligast för gatufotografering och bilder på små produkter. Om produkterna är personbilar kan man klara sig med samma brännvidd.
 

PressPlayOnTape

Aktiv medlem
Det är nog tyvärr lite tycke och smak i den här frågan, snarare än rätt och fel objektiv.

Jag brukar använda det anrika Flickr. Där är det lätt att söka på bilder tagna med olika objektiv, eller hitta grupper med den typ av bilder du vill kunna ta och kolla vilken brännvidd som används. Så kommer du nog nära i alla fall.
 

jjq

Aktiv medlem
Jag har tre macro-normal (ca 50mm) så jag får nog påstå att jag tycker de är väldigt praktiska till mycket. Gatufoto med 50mm på en diskret kamera (typ min Leica III) fungerar utmärkt, men på större kameror har jag lättare för gatufoto med vidvinkel
 
ANNONS