Så här kan jag beskriva mitt problem innan jag sänder upp min testbild som jag använde vid testen.
Jag tog ca 40 bilder med min kamera och använde sedan ett stacker program som lade ihop bilderna med ett medelvärde för var pixel och på så fick jag fram en bild som ganska bra stämde överens med motivets färger.
Över denna bild ritade jag en gråskala med CMYK och en liknande under men med RGB. Under bilden ritade jag en liknande skala i färg, en i CMYK och en i RGB. Nu konverteras bilden till RGB när jag spar bilden men jag får två färg skalor som är lätta att återskapa och som är snarlika varandra men ändå skiljer sig lite.
Det är nu det lustiga och svåra kommer in i bilden; den gröna RGB färgen (R:0 G:255 B:0) är lysande ljusgrön medan den gröna CMYK färgen är gräsgrön och matt (C:100% M: 0% Y:100% K: 0%). Men när man sedan får ut denna bild på fotopapper är den RGB gröna färgen mörkare än den CMYK gröna färgen. Samma sak gäller för nästan alla färger förutom gul som såg nästan lika ut både på RGB och CMYK (på skärmen) och gul såg nästan identisk när man jämförde mellan bilden och skärmen.
Hur jag än vrider och vänder på alla inställningar och vilka profiler jag än använder så lyser nästan alltid min RGB färger på skärmen men fotoprintern kan inte komma i närheten av dessa färger utan gör dem mörkare medan den gör de mörkare CMYK färgerna ljusare.
Testbilden blir mycket bra vid utskriften på fotopapper (genom foto labb) och jag är kanon nöjd, men det som är svårt är att efterarbeta bilderna så man vet hur de kommer att bli som slutprodukt. Jag har tidigare enbart arbetat för att visa bilder på monitor, TV eller projektor och är därför mycket osäker på hur man skall få allt att stämma för att få ut bilderna på fotopapper.
Alla kalibreringstips och är av intresse även sånt som rör volt och hertz mm på skärmar och inställningar mm för grafik kort mm. Jag har försökt läsa massor på Internet men ännu inte hittat någon som på ett bra sätt förklarar varför en till syntes ljusare färg blir mörkare. Och tyvärr måste jag använda mig av detta labb.
Här är mitt lilla tips som jag funderade på men ännu inte haft tid att testa av olika anledningar.
Tanken var att man skulle göra en vit bild med en röd, en grön, en blå och en svart sida (ca 200 px) och frammkalla denna i sin lokala butik som man ofta använder. Sedan skär man ut en fyrkant i mitten av bilden och håller upp denna mot skärmen som visar en bild som är vit i mitten där hålet är och som har samma färger som orginal bilden hade runt om. Nu bör det vara ganska lätt att göra en instälning med grafikortet som gör att färgena ser ungefär likadana ut som den framkallade bilden. På mitt grafik kort kan man spara flera olika profiler man jag har inte dragit nytta av detta.
Tänk på att detta är en otestad idé och inget annat. Men vill någon testa om det fungerar så kommer nog ingen att klaga