Annons

Värde vid kalibrering av skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag behöver er hjälp. Detta ämne har säkert varit uppe för diskussion ett flertal gånger, men jag hittar inget egentligt bra svar. Kanske är det så att det inte finns någon exakt: "Så här ska du göra-lösning"?

Det rör sig om kalibrering av en skärm till datorn. Skärmen i Fråga är en Apple Thunderbolt Display.
Jag har försökt googla om jag har hittat lite olika åsikter på hur det ska göras. Datorn står i ett "normalljust" rum. (vardagsrum) Jag kalibrerar med en Colormunki Display med tillhörande programvara för i1Studio eftersom den rekommenderas av X Rite för denna modell på nyare Macar.
I detta program föreslås 120cd/m2 som standard för redigering av bilder, men man kan ändra till 80cd/m2 om man vill.
Finns det egentligen något bra svar på vilket värde man ska/bör använda? Jag har läst att det b la beror på om man har TN/IPS-panel i skärmen? Så i detta fall skulle det i så fall bli 120 enligt den logiken?

Finns det någon som kan bringa klarhet i denna djungel så blir jag tacksam!
 

Mats G

Aktiv medlem
Skärmens ljushet står ju i relation till omgivningens ljus. Samt vilken ljushet man har när man betraktar en utskrift.
Det beror lite på vilken ljusstyrka skärmen är optimal vid, en "sämre" skärm kan inte ställas hur lågt som helst, då den inte klarar av att visa alla färger.
Jag försöker ha samma omgivningsljus jämt och har min NEC-skärm på 120 candela. Det passar mej bra.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det var lite det jag misstänkte, att det inte finns något egentligt värde att förhålla sig till.
Ibland när jag har skickat iväg vissa bilder för print så har dom blivit ganska mörka. Med största sannolikhet har min skärm varit för ljus.

Då vet jag lite mer hur det hänger ihop, tack för hjälpen!
 

Mats G

Aktiv medlem
Eller så har du för svagt ljus vid betraktning. Håller du bilden i ditt betraktningsljus (5000 Kelvin), invid din skärm, så ska ju bild på papper och skärm stämma överens.
Få skärmar vill nog inte vara lägre ställda än ca 120 candela.
 
ANNONS