Annons

Jag har svårt att kalibrera min skärm.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag gjorde så att jag tog en bild och sedan ritade dit en CMYK och en RGB skala i både färg och gråskala som jag lämnade för framkallning. Sedan försökte jag ställa min skärm så att den stämde överens med fotografiet jag hade framkallat. Men jag kan inte få de varma färgerna som pappersbilden har även jag försöker och jag hittar ingen bra manual för min monitor (Compaq P910 om någon har). Jag har följt flera råd men fåt det aldrig att stämma överäns med bilden.

Nu undrar jag om någon har nått bra förslag på hur man skall kalibrera sin monitor om man inte har hårdvara för detta och helst vill slippa ICC som verkar vara struligt. Är det så att jag skulle tjäna på att använda sRGB eller borde jag satsa på att hämta eller köpa nått kalibrerings program som inte använder hårdvara och finns det några bra sådana som är värda att köpa?

Vilken färgtemperatur har du skärmen inställd på? 6500 är väl käckt (helst ännu lägre om man kan få tillräcklig ljusstyrka ändå) om du ska använda den för bildbehandling.
Använder du photoshop så ingår "Adobe Gamma" i det (finns i kontrollpanelen) med en fin wizard och allt.
Jag vill även minnas att det finns en artikel här på fotosidan som behandlar ämnet.

nu kör jag med 5000K men har tidigare använt 6500K, men även jag går ner till 5000K blir bilderna som jag framkallar på papper varmare och får ett annat färg stick. Men jag fick ett tips om att prova flera olika lab, just nu fick jag mina bilder på Fujifilm och några anser Fujifilm vara lika bra och trevligt som en redig influensa :)

De överdriver nog.

Jämför du skärm och papperskopia sida vid sida, alltså? Och i så fall, vad har du för belysning? Tänk på att vanliga glödlampor har en färgtemperatur någonstans i trakterna av 3000K och jag tvivlar på att du får någon vanlig skärm att hänga med så långt ner om den ska ha någon ljusstyrka alls kvar.

Det finns en bra hårdvara för gemene man som heter LaCie Blue Eye Vision. Den ligger dock på 4000kr plus moms, vilket kan anses vara dyrt. Faktum är att ska man ha det riktigt bra kalibrerat så ligger Gretag-Macbeths spektroscanner på runt 60000kr och den tar fram ICC-profiler. Finns skärmar med inbyggd kalibrator också. :)

Precis som föregående talare skrivit så bör du betrakta dina bilder i "grafiskt ljus", vilket är betydligt högre än vad vanliga vita lampor kan ge. 6500K är annars en vanlig färgtemperatur för bildbehandling, men då får man leva med en ganska så gultonad skärm. Själv ligger jag på ca 9500K med min TFT-skärm, fast å andra sidan så har jag ingen utkörningsenhet att kalibrera mot.

Vad är det du ska kalibrera för? Man kalibrerar ju alltid för en utkörningsenhet, en skrivare exempelvis. Man matchar alltså skärmen med det färdiga resultatet. Har inte ditt labb en ICC-profil? Det är enkelt att installera ICC-profiler i exempelvis Photoshop.

En annan enkel metod är att man använder ett s.k. gråkort. Men som sagt, det finns tusen och en varianter på hur man kan kalibrera. Adobe Gamma är väl ett av de sämsta verktygen, vad jag vet.

Jag behöver ingen perfekt likhet utan bara en snarlik så jag kan på ett ungefär se hur mina bilder kommer att bli när de kommer på fotopapper (från den lokala butiken). Jag kan inte ändra på belysningen i mitt rum, jag måste ha standard belysning som passar för även andra vardagliga syslor. Jag har heller inte lust med att lägga ut med 4000Kr om ens 1000Kr för att kunna kalibrera skärmen efter fotoutskrifter som görs hos den lokala fotobutiken.

Det jag söker efter är bra tips, sRGB eller ICC och vart man kan hitta program (ej hårdvara) som kan skapa dessa ICC filer. Jag har även (tyvär) problem med att få dessa ICC att fungera samt att jag tycker det är bökit och stökit. Förlåt att jag tycker så, men jag har inget ont att säga om ICC förutom att jag letar efter ett enklare alternativ.

Det låter som om du redan har svaret på din fråga. :)

Om du anser ICC vara bökigt och stökigt, kör med sRGB då, men det är inte ens i närheten av en riktig ICC-profil.

Eller så får du sitta och pilla med skärmens inställningar tills att du tycker att det ser bra ut i ditt omgivningsljus. :)

Jag tror inte ni riktigt förstått. Jag kan ställa in min skärm, men ändå inte. Jag har 1.0V samt 0.7V att välja på och dessa ger olika färger. Jag har fine picture som ger klar bild men på tok för kalla färger, jag har sedan flera instälningar för bilden på monitorn. Jag had desutom massor med instälningar på grafik kortet och på de program jag använder samt att det ligger en Adobe gamma och gör nått. Jag har troligen inte räknat upp alla måjligheter jag har att ställa färgen.

När jag scannar blir bilden bra och även när jag skriver ut den på min skrivare, allt ser bra ut på mitt system. Men när det kommer till andra maskinre som typ fotoframkallnings maskinen på något labb blir inte färgena så att jag är nöjd och på andras datorer ser mina bilder lite mörka ut.

Jag har inte råd (jo, jag är fattig) att lägga ut 4000Kr på nått som skall ställa in detta åt mig och därför undrade jag om det finns enklare tips för att ställa in allt detta så det nästan blir bra? Jag har läst flera sidor, men de jag har hittat har antingen rört hur man ställer kontrasten på sin skärm eller talat om ICC utan att de praktiska råd om hur man får igång det i hela systemet iknlusive i Adobe och TheGimp.

Dvs att jag har så många färginstälnings möjligheter i mitt system så jag lite har förvirrat bort mig.

Nekomy skrev:
Jag behöver ingen perfekt likhet utan bara en snarlik så jag kan på ett ungefär se hur mina bilder kommer att bli när de kommer på fotopapper (från den lokala butiken).
Problemet är bara att din lokala butik troligtvis inte har någon konsekvent färghantering heller. Lämnar du en fil en vecka ser den ut på ett sätt, lämnar du samma fil ett par veckor senare kanske den ser annorlunda ut.

Calle S skrev:
Problemet är bara att din lokala butik troligtvis inte har någon konsekvent färghantering heller. Lämnar du en fil en vecka ser den ut på ett sätt, lämnar du samma fil ett par veckor senare kanske den ser annorlunda ut.

Som fortsättning på Calles svar:

Du säger att du inte söker nån perfekt färginställning. Du säger att det ser bra ut på ditt system, inklusive din skrivare.

Slutsats: Du behöver en färgprofil att konvertera till innan du skickar digialfilerna till framkallning. Kolla med ditt labb om dom har nån färgprofil att ladda ner. OM dom har det så konverterar du bilden till den färgprofilen innan du skickar till framkallning. Då borde färgerna bli rätt så hyffsade.

Om dom inte har någon färgprofil, då blir det svårare. Då kan det vara så, som Calle säger, att labbets kvalitet varierar...och då kan jag inte annat än att rekomendera ett annat labb...

Kör själv crimson. Inte billiga, men jag är 100% nöjd med dom!

Jag har själv strulat lite med kalibrering av min skärm och hittade ingen bra lösning. Jag använde mig dock endast av mjukvaruprogram men det var svårt att få allt att stämma. Testade därför att köra med sRGB och det har fungerat mycket bra för mig. Allt ser fint och korrekt ut på skärmen och när jag skickar till labbet (www.dox.se) så blir resultaten extremt bra. Dom använder sRGB som profil vilket är precis vad jag letat efter. Bilderna är kanske lite väl färgstarka ibland men så länge man vet detta så är det inga problem. Man kan kanske tillägga att Dox är inga amatörer (typ Expert) utan gör dettta på ett professionellt sätt.

Jag vill ha bra och korrekt färg men har inte lust att spendera hur mycket tid om helst på detta. Min bättre halva, som också håller på med Photoshop, vill även kunna skicka bilder för framkallning utan att strula alltför mycket. Jag har en vanlig Dell 19 tums flatskärm och är verkligen nöjd med mina resultat (och jag är petig). Vad jag ser på skärmen är vad jag får tillbaka från labbet.

Lycka till

H

Det blir nog så att jag håller mig till sRGB, det verkar vara ett system som fungerar och som är vida spritt. Själv såg jag inte så stor skillnad mellan aRGB och sRGB när bilderna kom på paper.

Nu är det bara kvar att ställa in skärmen och jag tror jag fått en snilleblixt. Jag skriver om denna efter jag har testat den :)

Så här kan jag beskriva mitt problem innan jag sänder upp min testbild som jag använde vid testen.

Jag tog ca 40 bilder med min kamera och använde sedan ett stacker program som lade ihop bilderna med ett medelvärde för var pixel och på så fick jag fram en bild som ganska bra stämde överens med motivets färger.

Över denna bild ritade jag en gråskala med CMYK och en liknande under men med RGB. Under bilden ritade jag en liknande skala i färg, en i CMYK och en i RGB. Nu konverteras bilden till RGB när jag spar bilden men jag får två färg skalor som är lätta att återskapa och som är snarlika varandra men ändå skiljer sig lite.

Det är nu det lustiga och svåra kommer in i bilden; den gröna RGB färgen (R:0 G:255 B:0) är lysande ljusgrön medan den gröna CMYK färgen är gräsgrön och matt (C:100% M: 0% Y:100% K: 0%). Men när man sedan får ut denna bild på fotopapper är den RGB gröna färgen mörkare än den CMYK gröna färgen. Samma sak gäller för nästan alla färger förutom gul som såg nästan lika ut både på RGB och CMYK (på skärmen) och gul såg nästan identisk när man jämförde mellan bilden och skärmen.

Hur jag än vrider och vänder på alla inställningar och vilka profiler jag än använder så lyser nästan alltid min RGB färger på skärmen men fotoprintern kan inte komma i närheten av dessa färger utan gör dem mörkare medan den gör de mörkare CMYK färgerna ljusare.

Testbilden blir mycket bra vid utskriften på fotopapper (genom foto labb) och jag är kanon nöjd, men det som är svårt är att efterarbeta bilderna så man vet hur de kommer att bli som slutprodukt. Jag har tidigare enbart arbetat för att visa bilder på monitor, TV eller projektor och är därför mycket osäker på hur man skall få allt att stämma för att få ut bilderna på fotopapper.

Alla kalibreringstips och är av intresse även sånt som rör volt och hertz mm på skärmar och inställningar mm för grafik kort mm. Jag har försökt läsa massor på Internet men ännu inte hittat någon som på ett bra sätt förklarar varför en till syntes ljusare färg blir mörkare. Och tyvärr måste jag använda mig av detta labb.

Här är mitt lilla tips som jag funderade på men ännu inte haft tid att testa av olika anledningar.

Tanken var att man skulle göra en vit bild med en röd, en grön, en blå och en svart sida (ca 200 px) och frammkalla denna i sin lokala butik som man ofta använder. Sedan skär man ut en fyrkant i mitten av bilden och håller upp denna mot skärmen som visar en bild som är vit i mitten där hålet är och som har samma färger som orginal bilden hade runt om. Nu bör det vara ganska lätt att göra en instälning med grafikortet som gör att färgena ser ungefär likadana ut som den framkallade bilden. På mitt grafik kort kan man spara flera olika profiler man jag har inte dragit nytta av detta.

Tänk på att detta är en otestad idé och inget annat. Men vill någon testa om det fungerar så kommer nog ingen att klaga :)

Nekomy skrev:
...Hur jag än vrider och vänder på alla inställningar och vilka profiler jag än använder så lyser nästan alltid min RGB färger på skärmen men fotoprintern kan inte komma i närheten av dessa färger utan gör dem mörkare medan den gör de mörkare CMYK färgerna ljusare....
Så är det.
Dina lysande RGB-färger klarar färgpigmenten inte av att åteerge på papper, därför blir de mörkare och mindre intensiva.
När du skickar CMYK för utskrift på hemmaskrivare eller fotolabb måste filen göras om till RGB innan den i skrivaren görs om till CMYK igen och då sker saker med färgerna. En hemmaskrivare som inte jobbar i PostScriptmiljö förstår inte CMYK utifrån, drivrutinerna är gjorda för att ta emot RGB och sedan göra om till CMYK innan utskrift.

Fotolabbet använder inte CMYK utan kräver RGB för att laserkanonerna skall veta vilken ljusstyrka de skall skicka till papperet. Som sedan efter framkallning består av en mängd färgpigment i CMYK.

Din idé med de fyra rutorna är mer teoretisk än vettig.
Fotografiska bilder innehåller inte så rena RGBfärger så du får ingen kontroll över de mer vanliga färgerna i en bildfil.

Men visst kan det ge bra resultat, allt kan fungera om man bara prickar rätt på inställningarna.

Om du hittar en skärminställning som fungerar bra är du ändå inte säker på att du har kontroll eftersom det krävs att labbet kopierar helt utan automatik.

Det här med icc, profiler är en djungel men jag har ändå lyckats få ett bra arbetsflöde men nu undrar jag bara varför det ser ut som man tappat en färgburk på bilden när man tittar på den i utforskaren efter konvertering till Proprint icc? Klarar inte utforskaren av att visa bilden med rätt profil?
I photoshop ser det helt korrekt ut men i utforskaren är alla bilderna "över-mättade".

I PS ser jag knappt någon skillnad mellan originalbilden och den icc-konverterade bilden.

Det dök plötsligt upp en miljon frågor hur man ska ställa in photoshop.
Jag har precis använt WYSIWYG för att kalibrera skärmen och det gick fint.
Vad har man alternativen i Visa->Korrekturinställningar till. Den står på aktuell CMYK nu men den kanske borde stå på min nyskapade iccprofil?

ANNONS
Götaplatsens Foto