Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jagh har blivit med kamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

StarLiza

Ny medlem
Jag fick idag nys på en kamera som jag slog till på direkt.
Jag har länge varit ute efter en rejäl gammal kamera som har gått ett tag. (billigare)

Det är en Olympus OM10 med 3 olika objektiv till.
Ett vidvinkel på28 mm, ett orginal 50 mm + ett teleobjektiv.
Även en stort schabrak till blixt är med + fjärrutlösare.
Nu är det ju så att jag inte har nån större koll då jag bara har gått en kortare utbildning och sedan varit utan kamera.

Men jag fick betala med en 12 årig Shivas regal så jag antar att jag har gjort ett kap...(369:)

Grejerna har nu varit vilande i några år, ska jag skicka kameran på rep?

Jag är rätt glad över detta måste jag ju få inflika. =)

Jag har inte pillat på kameran ifråga men om man läser recensionerna här på fotosidan så verkar den ju vara en bra kompis.

Ta en offerrulle och kolla hur den exponerar.
En "gammal" kamera kan ju bli lite osäker vad det gäller ljusmäning. Du kan ju jämföra den med en annan kamera eller ljusmätare så vet du om ljusmätaren forfarande e ok. Annars är det väl mest damm som kan strula till det. Be din lokala vettiga fotobutik att blåsa rent kameran om det behövs.

Andra kan säkert komma med fler råd men det e en början.
Välkommen till fototräsket, flest prylar vinner ;)
/Matthias

Tjena!

Den fixar nog mätningen bra, tror jag. Det är ett fint hus, och hur dåliga linser du än fick tag på, på den tiden så slår dom de flesta "moderna", svindyra digitalare på fingararna i vilket fall.

Kvalitén på dina framtida bilder (om s/v och gjorda på riktigt papper) kommer slå allt nytt på fingrarna... Tro mig, har plåtat med en gammal OM1:a en del, bla...

Ha´t!

StarLiza skrev:
Grejerna har nu varit vilande i några år, ska jag skicka kameran på rep?

Det första du ska göra är att kolla att linsytorna ser bra ut. Putsa upp dem med linsputsvätska och linsputspapper. Kolla att snäckgången känns jämna och fin, inha hack.
Kolla att bländaren rör sig som den ska och inte studsar och har sig..

Själva kamerahuset testar du enklast genom att öppna bakstycket och trycka ett par exponeringar. Kolla att tygridåslutare (gissar att det är en sådan) ser ut att löpa bra.

Sedan kollar du framförallt de långa tiderna. Ställ kameran på en sekund, kolla på en klocka med sekundvisare. Tryck av och kolla att det verkar vara en sekund.

Det brukar kunna vara de långa tiderna som först bråkar..

Men i övrigt ska du bara skaffa ett storpack film och ut och plåta!!!
Testa lite mera saturerade filmer nu till höstfärgerna t ex Portra VC eller UC för den delen. Men kom ihåg att de måste framkallas väldigt snabbt efter att de exponerats.

Åhh, Om-10 var den första kamera jag hade. Det var en underbar kamera med tidsautomatik, men det finns ett tillbehör att köpa till så att man kan ställa tiderna manuellt, kallas för manualadapter har jag för mig.

Ett litet tips jag kan ge, är att byta eller åtminstone kontrolera batterierna. Så att de inte har börjat läcka eller ärga.

Annars är det väl bara att grattulera till en bra affär, och hoppas att du får bättre "minnen" med och av kameran än du "kunde" ha fått av hickan. Nej jag menar drickan.

Sedan att lämna in kameran för en översyn, tror jag inte är lönsamt, med tanke på rep verkstads priser.

Jag fick en likadan i julklapp av min bror denhär julen!

Är nog helt nöjd med den, en enkel och pålitlig nybörjarkamera..

ANNONS
Götaplatsens Foto