Annons

JPE-filer i IrfanView?

Produkter
(logga in för att koppla)

sinduda

Aktiv medlem
Många säger att IrfanView är ett bra bildvisningsprogram, jag tänkte testa om det är bra för att rensa bland helgens ca 1000 exponeringar...
MEN eftersom jag fotade i läget "Embedded RGB" (D7D), så har mina bildfiler ändelsen .JPE.

Vet någon om man kan få IrfanView att hitta och visa dom?

/Christer

Du skriver inte om filen öppnas i något program när du dubbelkickar på det.

Om det INTE öppnas ett program utan bara en ruta så kan du välja vilket program du skall öppna med i en lista.

Om det ÖPPNAS i ett annat program så för man ändra det på ett lite mer klöddigt sätt.

Öppna en utforskare.

Gå in på menyn verktyg (Överst i det explorerfönstret).

Välj "Mappalternativ.

Välj fliken "Filtyper.

Där finns 2 kolumner, varav den första heter Tilägg.

Gå ner i den listan till du hittar

Filtillägget "JPE"

Markera den raden sär det står "JPE"

Tryck på knappen "Ändra"

Välj vilket program du vill använda i listan som
kommer upp.

Finns inte programmet i listan så tryck på knappen "Bläddra" och bläddra dig fram till där du har installerat programmet som du vill använda dig av och välj det programmet.

När det är klart är det bara att trycka "OK" till du kommit tillbaka till utforskaren.

Mvh
Hampus

Tack!

Men det där funkar, i windows kan jag öppna dom (även i IrfanView från Explorer, fast IV klagar på filändelsen).
MEN det jag efterfrågar är att filerna syns då jag browsar inifrån IV!
Något känt tillägg?

Hmm.. Jag missuppfattade frågan. Har dock inte koll nu heller riktigt vad du vill få fram..

Är det miniatyrer i IV du vill skall visas när du skall öppna bild? Det borde du kunna välja isf...

/Hampus

När jag gör Open inifrån IV kan jag bara se mina JPE-filer om jag väljer "All files (*)", försöker jag sedan öppna vill inte IV acceptera .JPE utan vill döpa om dom till .JPG. Så det jag vill egentligen är att kunna lägga till en ny godkänd filtyp (eller en ändelse egentligen för det är ju fortfarande en JPEG). Kanske får jag döpa om...

Det blir nog till att döpa om bilderna..

Det är hur programmet är gjort som gör att du måste visa "all files" för att se .JPE.. Annars hade det valet funnits med i listan.

Har du nyaste versionen? Annars kanske idé att tanka hem o testa..

ANNONS
Götaplatsens Foto