Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jpg komprimerad tif eller vanlig jpg?

Produkter
(logga in för att koppla)

starnut

Aktiv medlem
Vad är det för skillnad mellan att spara en bild i vanligt jpg format och att spara samma bild i jpg komprimerat tif format? Vilket är att föredra? Storleken på filerna verkar vara den samma, men komprimeringen görs kanske bättre i tif formatet?
 
Inte för jag vet men det verkar korkat att jpeg-komprimera en tiff-fil.
Att ingen svarar tolkar jag som att ingen använder denna funktion.
Jag använder både tiff och jpeg men var och för sig.

mvh
 
Jag antar att det Anders menar är att JPG är en förstörande komprimering, och då borde den förstöra även en TIFF-bild. Men det finns väl även icke-förstörande TIFF-komprimering?
 
Av olika skäl vill man kanske ha en TIFF-fil.
Du kan till exempel färga in en gråskalebild i InDesign/Illustrator om filen är tiff.

Och vill du ha en lite fil väljer du kanske en komprimerad TIFF, och minst blir den som JPEGkomprimerad.



Men, för mig är det ett typiskt exempel på något som går att göra, men man gör det inte.

Vill jag nyttja JPEG, för dess lilla filstorlek, då sparar jag som JPEG.
Vill jag använda TIFF, för tryck till exempel, då väljer jag okomprimerat.

Skulle jag vilja ha komprimerat väljer jag förmodligen LZW för att vara säker på att filen går att hantera i äldre rippar och bild/layoutprogram.
Då blir filen i alla fall hälften så stor.
 
I ”digitalreglerna” från vissa tidningar tillåts ej LZW-komprimerad TIFF. Orsaken till detta är att den typen av komprimering ofta har ställt till ett helvete. Det finns olika versioner av LZW-protokoll och filstrukturen är störkänslig.
/Harald
 
.jpg är väl inget format man sparar i. Det är ju ett distributionsformat. Man bör spara en opåverkad råkopia i t ex .tif och lägga på en CD. Därefter tar man en kopia, fortfarande i .tif, som man jobbar med. När man petat färdigt gör man en ”spara kopia” och väljer lämpligt antal pixlar och format .jpg av lämplig kvalitet. En .jpg-fil är ju så förstörd så den vill man ju inte jobba med…!
/Harald
 
ANNONS