Fredrik, om du fotar i RAW så spelar det ingen roll vilken färgrymd du har inställd på kameran. När du sedan gör en export från LR till JPG så bör du normalt sett välja sRGB och du skall maila bilderna till kompisar, lägga upp dem på hemsida osv.
Jag tycker inte du skall slänga dina RAW filer, visst tar det mer plats men hårddiskar är billiga idag.
Jag gör så här:
- Fotor i RAW och kopierar över filerna från minnseskortet till en logisk mappstruktur på hårddisken.
- I LR väljer jag import från disk.
- Går sedan igenom bildern med "X" för att markera de bilder som är helt kass. Väljer sedan "Delete Rejected Photos". Gör om proceduren en eller två gånger till, ingen mening med att spara halvrisiga bilder.
- När jag har ett OK urval börjar jag redigera dem. Beskär, kanske justerar vitbalans, kontrast och lite annat. Använder gärna "Clarity" för att få lite mer stuns i bilderna.
- Om bilderna bara är för mitt eget bruk så stannar jag där, alltså gör aldrig någon export!
- Om bilderna skall upp på min hemsida eller mailas gör jag en export från Lightroom till JPG, sRGB, väljer upplösning efter behov.
- Eftersom det går att exportera som en "batch" är det väldigt snabbjobbat.
När man väl kommit in i hur LR funkar så inser man hur perfekt det är som verktyg för den som fotar mycket men vill hålla efterbehandlingen på en minimal nivå men samtidigt vill ha möjlighet till justeringar av det mest grundläggande.
PS. Jag tycker inte att den justerade bildens vitbalans i tråden är speciellt lyckad. Möjligen är originalet något för gult men det justerade definitivt för kallt och blått. Men som ofta med foto, vad är rätt? Vad är fel?