Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Julen är här och objektiv på önskelistan :D

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Hallå, Har tänkt att inskaffa en ersättare till kitgluggen på 400D:n och har kollat på ett Canon Objektiv Ef 24-105/4,0L Is Usm Som är det ultimata jag vill ha men mitt konto tycker inte om priset och ingen som inhandlar julklappar åt mig heller. Är ute efter ett ljusstakt objektiv där jag vill kunna gå ner på lägra brännvidder men ha kvar normalzoomen. Vad blir mest för pengarna?

varför inte göra som nästan alla andra som skall köpa ny utrustning, titta på en säljares hemsida.

Gå in på tex www.scandinavianphoto.se titta på vilka objektiv som kan var vara av intresse, dom skriver ut både brännviddsomfånget och priser.

Sedan kan du titta på ett specifikt objektiv du valt ut här bland fotosidans recensioner. Har du fortfarande frågor så kan du ju isåfall fråga om ett specifikt objektiv i forumet...

Tror du på Tomten?

EF 24-105/4L samstämmer ju inte särskild bra med dina önsken om ljusstyrka och "lägre" brännvidder, på 400D........

Canon EF 50/1,2 L USM skriver jag upp som nummer två på årets julklappslista. Nummer ett är fred på jorden.

Jag hade aldrig i mitt liv använt 24- som normalzoom på en kamera med 1.6 crop. Hade jag i dagsläget ersatt ett kitobjektiv så hade jag nog gjort det med en zoom med samma omfång men bländare 2.8 över hela.

Flightspotter89 skrev:
Hallå, Har tänkt att inskaffa en ersättare till kitgluggen på 400D:n och har kollat på ett Canon Objektiv Ef 24-105/4,0L Is Usm Som är det ultimata jag vill ha men mitt konto tycker inte om priset och ingen som inhandlar julklappar åt mig heller. Är ute efter ett ljusstakt objektiv där jag vill kunna gå ner på lägra brännvidder men ha kvar normalzoomen. Vad blir mest för pengarna?

Tja,
då det verkar gälla en Canon-glugg,
och jag har kommit över det där med tomten/önskelista ;)
så har jag redan handlat min Canon-glugg! :)
(Å zoomar e inte min grej, har aldrig varit)

Det blev en 1,5/35 mm från 1960-talet.

En 8-linsig konstruktion, i 4 grupper,

Och som Canon säger i sitt prospekt från 1960-talet, "Development of Canon Lenses",
"This is truly one of the finest wide-angle lens in the world". :

Och, optiken fungerar utmärkt,
med en bajonettmellanring,
på min Leica M6! :)

Som sagt, ingen tomte,
men en slags julklapp redan!! :) :)

Re: Svårt....

fujicanon skrev:
...att komma med förslag. Värkar som om Simon inte helt vad han vil fotografera ?!?!
Erik J

Det kan jag lova, fotar mest bara flyg där min 100-400 L IS USM är utmärkt, lite ljussvag i vissa lägen men helt okey. Dock vill jag vigga mig och fota mer annat, allt från djur, landskap, porträt och natur i allmänhet! Vad ska jag sattsa på?

RolandM skrev:
Canon EF 50/1,2 L USM skriver jag upp som nummer två på årets julklappslista. Nummer ett är fred på jorden.

Inte för att jag inte litar på tomtens kapacitet, Roland. Men sannolikheten för att du får nummer ett är nog liiiiiiiiiiite mindre än att han kommer med ett 50/1.2...

Anledningen till att dessa trådar är helt meningslösa är att ingen vet vad du exakt vill ha eller har råd med. Du ahr fått ett bra råd om tex 17-40 4L som är "billigt" men det pasasde inte eftersom det inte var normalzoom?...

Enligt mig ligger normal på ungefär 50mm, med din kamera blir ett 17-40 ~27-64mm Altlså från lätt vidvinkel till gränsen till lätt tele...

Bara du vet vad du vill ha och därför är det ju betydligt smidigare för både dig själv och oss nadra om du väljer ut det du vill ha eller tror dig vilja ha på tex www.scandinavianphoto.se ochsedan besöker fotosidans recensions avdelning för att läsa omdömmen. http://www.fotosidan.se/reviews/listcat.htm?ID=10&title=C*

Nedan är tre bilder tagna med 17-40 4L kanske inte dom mest eggande bilderna på jorden, men nog ser det ut som porträtt ialla fall...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    79.6 KB · Visningar: 339
Tack! tycker inte att tråden varit helt onödig då jag inte visste vilka objektiv som klarade mina krav men har fått svar nu. Blir nog en 17-40/f4 som blir ersättaren till min kitglugg och en bra medarbetare att ha i kameravästan till min tele 100-400 L IS USM!

ANNONS
Götaplatsens Foto