Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Justera AF på 5D, hur tar man bort limmet på justerskruvarna?
- Trådstartare David G
- Start datum
David G
Aktiv medlem
Jag fick bort limmet, använde en varm skruvmejsel och pincett, konstigt nog så verkar det inte fästa särskilt bra på metall, en av skruvarna gick att röra på fast det satt lim runt den.
Vred skruvarna pyttelite för att försöka få bort det pyttelilla frontfokuset, Det är så lite att det knappt märks men nu kan jag ju i alla fall försöka få det bättre.
Vred skruvarna pyttelite för att försöka få bort det pyttelilla frontfokuset, Det är så lite att det knappt märks men nu kan jag ju i alla fall försöka få det bättre.
Mankan G
Aktiv medlem
Jag fick bort limmet, använde en varm skruvmejsel och pincett, konstigt nog så verkar det inte fästa särskilt bra på metall, en av skruvarna gick att röra på fast det satt lim runt den.
Eummm. Ett litet tips. På de flesta (alla?) av dagens kameror så justeras fokus via mjukvara. Inte via några skruvar odyligt....Och går det inte via kamerans menyer så lär du behöva lämna in kameran till en verkstad......
Mankan G
Aktiv medlem
jodå det går, men annars kan vi ju utse din kamera till testobjekt och skruva hejvilt och se om inget händer.
Fick du till det?
Nyfiken bara. Jag hade en konversation tidigare med en Lasses kameraverkstad som servar Nikon och de nämnde att "man" har sedan länge slutat med att justera AF mekaniskt. Tog för lång tid helt enkelt = dyrt....
Lasses berättade att de kunde hålla på en hel dag för att fixa en enda kamera tidigare. Senast jag var där med min utrustning så fixade de min kamera och fyra fem glugar på 60 minuter....
David G
Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt, jag tycker det blev bättre, men jag vred bara på skruvarna 1/12-dels varv. Kameran har ett så lite front fokus-fel att det egentligen inte märks med mina objektiv, det man fokuserat på är fortfarande innom skärpedjupet.
Men ibland är det lite störande att skärpedjupet hamnar lite förskutet mot kameran, t.ex. vid portrett så har man ju ingen nytta av att mitten av skärpedjupet hamnar framför personen.
Det blev i alla fall inte sämre efter skruvandet, nu tänker jag låta det vara så här så att allt får sätta sig efter att jag bökat runt med att få bort limmet på skruvarna.
Tar man det lungt och försiktigt kan man skruva på det mesta, hellre långsamt än att man tar i ordentligt och sen inte kan få tillbaka det som det var.
Men ibland är det lite störande att skärpedjupet hamnar lite förskutet mot kameran, t.ex. vid portrett så har man ju ingen nytta av att mitten av skärpedjupet hamnar framför personen.
Det blev i alla fall inte sämre efter skruvandet, nu tänker jag låta det vara så här så att allt får sätta sig efter att jag bökat runt med att få bort limmet på skruvarna.
Tar man det lungt och försiktigt kan man skruva på det mesta, hellre långsamt än att man tar i ordentligt och sen inte kan få tillbaka det som det var.
Fesse
Aktiv medlem
jag "räddade" min kamera genom att skruva på dessa (5D) finns lite i den här tråden om det http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=86336
Det gäller ju bara att ta det lugnt o hålla koll på vad man gör. Jag hade grovt backfokus innan men nu sitter det perfekt. Var nog närmare 20 mm från början.
Det gäller ju bara att ta det lugnt o hålla koll på vad man gör. Jag hade grovt backfokus innan men nu sitter det perfekt. Var nog närmare 20 mm från början.