Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känna igen någon på bild, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Ingen vill hamna i klammeri med rättvisan eller göra fel. Jag kan ibland få känslan av att det finns dom som lägger ut bilder som "lockbete", för att sedan ta den juridiska vägen mot användaren?

Till frågan, vad gäller om jag fotar randombilder, som gatubilder eller på en strand, använder sedan bilderna i min annonsering och det går att känna igen personer på bilden? Om det finns regler, är regelverket "world wide" eller ser det olika ut beroende på land.

Det är inget kul att bli stämd, med hot om inkasso?

Mvh

Det är i princip samma regler som gäller överallt. Finns det med igenkännbara personer i bilden krävs modellrelease om bilden ska användas för marknadsföring.

Väldigt olika

Vad jag har förstått är det väldigt olika. gGnerellt är det väl så att bilder för "reklamsyfte" kräver "modellrelease" (godkännande av avbildad person). Andra kan nog ge djupare svar.

Tack för snabbt svar. Vad gäller för tex gatubilder på 500px och på publicerade gatubilder överhuvudtaget, även här på FS. Där det går att känna igen personer på bilden. Det finns säkert många exempel på det?

Vad jag har förstått är det väldigt olika. gGnerellt är det väl så att bilder för "reklamsyfte" kräver "modellrelease" (godkännande av avbildad person). Andra kan nog ge djupare svar.

Om jag fotar en marknad i Italien för att visa en fin miljö, och det går att urskilja personer på bilden (om man tittar riktigt noga). Använder sedan bilden i min annons, så löper jag alltså risk att åka dit?

Om jag fotar en marknad i Italien för att visa en fin miljö, och det går att urskilja personer på bilden (om man tittar riktigt noga). Använder sedan bilden i min annons, så löper jag alltså risk att åka dit?

Ja! Ett exempel på det är reklamen för yoghurt med turken som visade sig vara grek. Det är dock inte du som fotograf som är ansvarig, utan den som använder bilden i sin marknadsföring. De flesta reklam- och bildbyråer kräver att fotografen har modellrelease.

I reklamsammanhang får du heller inte ha med varumärken (eller en igenkännbar Volvo eller BMW) i bild utan en Property Release, så det är rätt många som ska blandas in om du vill använda en slumpvis tagen bild.

Så länge det inte är reklam (eller kränkande) går det utmärkt.

Men 500px är okay, vilket skulle kunna vara indirekt reklam för fotografen (som blir känd).

Såg en amerikansk site, där får man inte ens lägga ut bilder på en igenkännbar hund. Skiljelinjen är då all form av annonsering/reklam.

Ja! Ett exempel på det är reklamen för yoghurt med turken som visade sig vara grek. Det är dock inte du som fotograf som är ansvarig, utan den som använder bilden i sin marknadsföring. De flesta reklam- och bildbyråer kräver att fotografen har modellrelease.

Okay, tack för svaren. Nu tänkte jag använda bilderna själv, men har som sagt ingen lust att göra fel. Som slutsats, att lägga upp en gatubild med igenkännbara personer på FS alt 500px är helt okay, men samma bild i en annons kräver godkännande av personerna på bilden.

Okay, tack för svaren. Nu tänkte jag använda bilderna själv, men har som sagt ingen lust att göra fel. Som slutsats, att lägga upp en gatubild med igenkännbara personer på FS alt 500px är helt okay, men samma bild i en annons kräver godkännande av personerna på bilden.

Just så är det. Jag har tagit upp min mest framgångsrika bildförsäljning tidigare, men gör det igen. För den här bilden var jag tvungen att få skriftlig release från alla som gick att känna igen, vilket tog ett tag trots att jag känner alla (och alla gick inte med på det). Den resulterande annonsbilden såg lite annorlunda ut.
.

Bilagor

• Emirates 48 sheets_2015-04-23.jpg
    Emirates 48 sheets_2015-04-23.jpg
    109.2 KB · Visningar: 160
  • Styling_2008-06-18.jpg
    Styling_2008-06-18.jpg
    135.4 KB · Visningar: 182
Just så är det. Jag har tagit upp min mest framgångsrika bildförsäljning tidigare, men gör det igen. För den här bilden var jag tvungen att få skriftlig release från alla som gick att känna igen, vilket tog ett tag trots att jag känner alla (och alla gick inte med på det). Den resulterande annonsbilden såg lite annorlunda ut.
.

Härlig bild med (för)friska(de) svenska ungdomar, fin retuschering på flaskorna ;) Jag lägger en länk till egen bild som jag haft på FS. Ner till höger sitter Bengan och Gert-Ove från Smålandsstenar, in i bilden vandrar Fritz Wogel från Bayern.

Om den bilden lades in i en annons, typ hyr mitt hus o bada här, så skulle samtliga kunna stämma mig, eller kräva ersättning?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/366811/3313544.htm

I en annons måste du ha allas medgivande! Annars kan det bli dyrt. Regeln är ganska självklar. T.ex om du skulle råka ta kort på iogt-ntos ordförande och använd i en annons för vin. Detta skulle givetvis orsaka skada.

Tack igen för svaren, såg precis att en site som inte tillåter människor, husdjur, landmärken eller loggor vid annonsering.

Mvh

I en annons måste du ha allas medgivande! Annars kan det bli dyrt. Regeln är ganska självklar. T.ex om du skulle råka ta kort på iogt-ntos ordförande och använd i en annons för vin. Detta skulle givetvis orsaka skada.

Det låter självklart, och reglerna är nu förklarade. Men det måste finnas bilder som ligger i en gråzon, fota ett fint i hus Paris och på gatan framför står det bilar, med ett vasst går det att urskilja vilka bilar. Man får helt enkelt tänka sig för och jag har själv använt miljöbilder, men allt är nu bortplockat :)

Om bilden används för marknadsföring så kan du bli stämd om de syns att det är en Volvo i förgrunden.

ANNONS
Götaplatsens Foto