Annons

Köldgräns för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
-20 ni menar -52

Vi som bor i den norrland regionen vi är vana att jobba i kall väderlek och kyllan är inte det stora problemet utan det är kondensen. när jag är på mina fjällturen i kall väderlek så tar jag aldrig in kameran på en vecka allt för att undvika kondens. ett problem du kan få att kameran indikerar att chipet ät too hot har hänt i -30. det kallaste jag har fotografera är i finska lappland då terometern var på -50 och vi fick lämna en testbil där olja i stötdämparsystem frös så bilen stod på backen.
 
Appropå kyla, när man landade på månen anväde man ju bladare är det någon som vet om dessa var specialkonstuerde på något sett med avseende på kylan?

/Stefan

Fast jag tror (en ren gissning) inte man kan jämföra så.
Temperaturen är ju ett mått på molekylernas rörelse. I rymden finns det ju knappt några partiklar, och luftfuktigheten borde ju inte vara något problem =)

Kanske finns någon expert som kan bringa klarhet i denna fråga.
 
Vi som bor i den norrland regionen vi är vana att jobba i kall väderlek och kyllan är inte det stora problemet utan det är kondensen. när jag är på mina fjällturen i kall väderlek så tar jag aldrig in kameran på en vecka allt för att undvika kondens. ett problem du kan få att kameran indikerar att chipet ät too hot har hänt i -30. det kallaste jag har fotografera är i finska lappland då terometern var på -50 och vi fick lämna en testbil där olja i stötdämparsystem frös så bilen stod på backen.

Det tror jag är den absolut bästa lösningen. Låt kameran vara ute. I sådana temperaturen kan den omöjligt bli blöt iaf.

Nordpolsexpeditioner/inuiter tar ju heller aldrig in bössan på natten, för då fryser den ihop totalt. Detta fast det inte ens blir plusgrader i kojan.
 
För lite mindre extrema förhållanden än -50 grader, typ stockholmskyla 10-15 minus i några timmar ska inte vara ett problem för kameror av lite bättre kvalitet. Kameror som är byggda för proffs-bruk (Nikon D3*, Canon 1D* etc) ska f*n klara det mesta.

Mina kameror hänger å dinglar i axelremmarna när jag är ute. När det är dax för dom att följa med mig in så stoppar jag dom i varsin plastpåse, trycker ut så mycket luft som möjligt från dom och försluter påsen. Sen får dom ligga och gotta sig där till dom är varma och goa igen.
Plastpåse är perfekt för att få bort så mycket omgivningsluft som möjligt, för det är ju trots allt den som orsakar att kondens bildas, samt att plastpåsen tinar upp kameran lite saktare då den håller kylan kvar runt kameran avsevärt mycket längre än om kameran hade legat på t.ex. bordet.

Batterierna packar jag in gott i någon lämplig innerficka där det är varmt så det behåller sin kapacitet tills jag knuffar in det i kameran.

Är man fortfarande rädd för att leka med kameran i snöyran så kan jag rekommendera dom små söta neoprendräkterna. Dom skyddar inte bara kameran från snö, slask och håller den en bunt grader varmare utan det är även väldigt trevligt för högertassen att bo där inne med kameran. (Tror B&H har dom t.ex.)

Nog snackat nu, natti natti!


//Chris
 
Något som funkar uruselt i kyla är kulleder från Manfrotto. Jag har haft tre olika och av dem har bara en gått att använda i kyla utan att jag fått demontera och ta bort allt fett. Kan vara värt att testa t ex i frysen om man inte har erfarenhet av hur ens kula beter sig innan en viktig resa.

Mitt Manfrotto 410-växelhuvud funkar konstigt nog klanderfritt trots komplicerad konstruktion med snäckskruvar och hyfsat tajta toleranser. Förmodligen har de använt kvalitetssmörjmedel i den.

Kameraproblem kan jag inte minnas att jag någonsin skulle haft på grund av kyla, utöver lite långsammare framdragning och sånt. Och då brukar jag ändå förvara utrustningen i lådan på skotern från morgon till kväll för att undvika temperaturväxlingar.
 
Fast jag tror (en ren gissning) inte man kan jämföra så.
Temperaturen är ju ett mått på molekylernas rörelse. I rymden finns det ju knappt några partiklar, och luftfuktigheten borde ju inte vara något problem =)

Kanske finns någon expert som kan bringa klarhet i denna fråga.

Men smörjningen i frammatning och fokusering borde kunna stelna rätt bra om det är kallt nog. Å andra sidan har jag ingen aning om vad det var för temp på månen.
 
ANNONS