** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köldgräns för fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

majja

Aktiv medlem
Hej!

Har suttit och klurat lite angående hur pass kallt det kan vara när man fotograferar innan utrustningen säger ifrån eller tar skada.
Eftersom filmen blir skör när det är väldigt kallt så kan man ju undra hur låga tempraturer batterier och Kamera klarar.
Finns det någon tumregel för köldgränser?

Mvh Majja
 
När fingrarna blir bruna??

Nä men skämt å sido.. tror inte att man upplever mycket mer än -20 här i Sverige, speciellt då inte tillsammans med sin kamera.

(Får man väl på pälsen av någon som banne mig har varit ute och fotograferat i -30)
 
Tror inte på någon tumregel. Kameran är ju ofta i väska en stor del av tiden och blir inte lika kall som omgivningen. Jag har varit haft sessioner på tre-fyra timmar med moderna batteriberoende plastkameror i 35 minusgrader utan andra problem än att framdragningen blev lite saggig. Så med lite försiktighet kommer man långt oavsett temperatur.

Ett problem som är svårt att undvika är iofs att den torra luften kan göra så att filmen sprakar av statisk elektricitet så att det uppstår ljusskador. Det har jag dock inte upplevt själv.
 
Jeppe skrev:
(Får man väl på pälsen av någon som banne mig har varit ute och fotograferat i -30)
Var du också från Skåne eller? :)

Här och här var det runt 35 minus. Vardag på vintern i halva Sverige, om man inte sällar sig till gruppen som tror att Stockholm ligger i mitten förstås :)
 
Senast ändrad:
Canon Eos 300

Den strular redan vid 10 minus.
Då börjar slutaren "frysa fast" och hänger gärna upp sig.
Är det bara jag som har detta problem?

Tillägg: Det blåste iofs friskt när jag plåtade.

NIKLAs, finkornig som fan!!!!!!!
 
jimh skrev:
Tror inte på någon tumregel. Kameran är ju ofta i väska en stor del av tiden och blir inte lika kall som omgivningen. Jag har varit haft sessioner på tre-fyra timmar med moderna batteriberoende plastkameror i 35 minusgrader utan andra problem än att framdragningen blev lite saggig. Så med lite försiktighet kommer man långt oavsett temperatur.

Ett problem som är svårt att undvika är iofs att den torra luften kan göra så att filmen sprakar av statisk elektricitet så att det uppstår ljusskador. Det har jag dock inte upplevt själv.

Min erfarenhet av kyla är inte helt överrensstämmande med din.

Min väska klarar inte att hålla en kamera varm i tre fyra timmar när det är 10-20 minusgrader ute, dessutom så kallnar den (EOS 5) ganska fort så snart man plockar upp den.

Men det påverkar i mitt fall bara batteriet, kameran fungerar mekaniskt helt perfekt.
 
38 minusgrader har min Canon F1n klarat av alldeles galant. (Men man fick vara rätt så försiktig då man vevade runt filmrullen).
Ja snart är det vinter igen... Mvh Jens.
 
Man ska undvika motorframmatning vid låga temperaturer. Som någon tidigare påpekade så blir filmen stelare i kyla. En snabb frammatning kan då göra att filmytan "spricker".
 
Ola Skinnarmo hade, om jag inte minns fel en manuell nikon med en 24mm när han skidade till sydpolen.

Så länge man kan hålla fukten ute från kameran lär den inte frysa.

Appropå kyla, när man landade på månen anväde man ju bladare är det någon som vet om dessa var specialkonstuerde på något sett med avseende på kylan?

/Stefan
 
Med manuell och batterioberoende kamera (min gamla Voightländer) har jag fotat i minus 32 grader utan problem.
Med min f-80 så fotade jag på nyårsafton (mest för att dokumentera snön) i runt 22 - 25 minusgrader och var så taskig att jag gjorde det handhållet, så den fick ta emot mycket fukt som frös...funka bra..fick bara fokusera manuellt
 
Walkerboh skrev:
Ola Skinnarmo hade, om jag inte minns fel en manuell nikon med en 24mm när han skidade till sydpolen.
/Stefan
I något gammalt nummer av Foto eller Aktuell Fotografi läste jag en köldtest av kameror. Bäst var manuella Nikon som fungerade utmärkt flera timmar i kyla. Det var de enda kamerorna som klarade det. Även Nikons motorer fungerade bäst i kyla.
En annan gång läste jag en artikel om en fotograf som reste till Sibirien för att fotografera på vintern. Han lät byta olja(!) i sina Leicor innan han reste från Sverige. Temperaturen var under
-50 grader. Kamerorna fungerade utmärkt, det enda problem han hade var kondens eom kunde uppstå när han tog in dem i värmen.
 
Hade med mig en Nikon F60 till inre Mongoliet i december månad 1999. Den fungerade bra i -50 grader.. Behöver jag säga att det var en bra kamera? =)
 
Re: Canon Eos 300

kermodei skrev:
Den strular redan vid 10 minus.

Funkar finemang för mig vid samma temperatur, inga problem som helst. Men då har det inte varit några riktiga långkörare utan endast ett par timmar ute med några foton här och där...
 
Själv har jag negativ erfarenhet av fotograferande i kyla.
Jag skulle fotografera fyrverkerierna under nyårsfirandet (för knappt ett år sen) och det fungerade viserligen bra i c:a 25 graders kyla i Stockholm, men när jag tog in kameran i 20 plusgrader vart det för mycket för objektivet, främre linsen lossnade i limningen, men med superlim kan man fixa det mesta :)
Nu var viserligen kameran inte av bästa sort, nämligen en Minolta Vectis S-1 APS som är på väg att uppgraderas till en riktig systemkamera inom kort, troligtvis en Canon EOS-30...

/Henrik
PS! Jag är ny här...
 
Jag har hört att man skall passa sig för att försöka dra fram fler än 36 rutor när det är kallt ute. Eftersom filmen blir skör i kyla finns risken att den går av om man drar för hårt.

Annars tycker jag att det största problemet är kondens. Andas man lite för häftigt runt kameran så kan det bildas kondens på linsen. Själv har jag nog aldrig lyckats bli kvitt den när den en gång har kommit dit (jag får torka om och om igen). Är det sedan lite kallt ute så fryser förstås kondensen till is.

Rätta mig gärna om jag har eller gör fel!
 
Jag har själv inte så mycket erfarenhet av extrema förhållanden men tror nog kamerorna ska klara det mesta om man inte chockar dem. Att ta med kameran från en utetemp på -30 grader till en innetemp på +20 och sedan ut igen skapar nog problem för allt som innehåller elektronik och mekanik. Då får man nog fukt och is i det mesta. Låter man däremot kameran bli varm respektive kall i en väska (lite lagom långsamt) så borde allt gå bra.
 
Alla pratar analogt här, finns det några data på vad digital teknik klarar i praktiken? Manualerna brukar hävda 0 grader, vilket ju är en väldigt defensiv och återhållen specifikationsangivelse.
 
Den digitala tekniken klarar kyla bra. Större risk att mekanik (t ex slutare) får problem, men då handlar det om extrem kyla.

Vid normalt svensk vinterväder är det förmodligen batteriet som är störst problem. Lämpligen har man ett reservbatteri i en varm innerficka.
 
ANNONS