Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp Av Digital Systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

parfois

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag är nu i farten att köpa en ny kamera. Jag har förut haft en vanlig digitalkamera som jag är väldigt nöjd med. Dock känner jag att kvalitén på fotografierna inte alltid blir vad jag önskat.

Jag är väldigt intresserad av att köpa en digital systemkamera, men det är så otroligt svårt! Jag har massa frågor (kanske dumma, men jag kan inget) som jag verkligen behöver svar på.



1. Blir foton med digital systemkamera alltid bättre än foton med digitalkamera?

2. Måste man alltid köpa till ett macro-objektiv? Jag älskar macro och fotograferar närbilder jämt. Och vad menas med 18-55 mm objektiv??

3. Måste man köpa till ett objektiv för att t.ex. få en viss sak i fotot skarpt? (Om människan t.ex är skarp men soffan som personen sitter i är suddig)

4. Är livslängden längre på en digital systemkamera än en digitalkamera? Och hur lång är livslängden i genomsnitt?

5. Jag har dålig syn, närsynt, och har svårt att ställa in skärpan på vissa kameror, hur kommer detta fungera? Jag har också svårt att se den gröna mätaren som finns inuti kameran, där man kikar för att ta fotot, om ni förstår..



Det finns två kameror som jag väljer emellan. Det är NikonD40 och Canon EOS400D.


Tack på förhand!
 
1. Inte nödvändigt. Beror på motiv och andra förhållanden.

2. Kompaktkameror har ofta bättre närgräns än systemkameror. Till en systemkamera behöver man ett makroobjektiv för att komma riktigt nära.

3. Objektiv med hög ljusstyrka ger ett kortare skärpedjup.

4. Livslängden är ungefär lika.

5. Autofokus ställer skärpan. På sökarokularet kan du ställa in olika synstyrkor.
 
En nackdel med nikon d40 är att det inte finns så många objektiv till som funkar med autofokus, och så har den bara 3 fokuspunkter mot 400D:s 9.
 
parfois skrev:
Hej!

Jag är nu i farten att köpa en ny kamera. Jag har förut haft en vanlig digitalkamera som jag är väldigt nöjd med. Dock känner jag att kvalitén på fotografierna inte alltid blir vad jag önskat.

Jag är väldigt intresserad av att köpa en digital systemkamera, men det är så otroligt svårt! Jag har massa frågor (kanske dumma, men jag kan inget) som jag verkligen behöver svar på.

Alla har vi varit nya på någonting och vi föds inte heller fulla med kunskap, så fråga på du och känn dig aldrig dum för at du frågar.


[/i]

1. Blir foton med digital systemkamera alltid bättre än foton med digitalkamera?
[/QUOTE]
Svar: Nej. allt beror på utrustning du köper med absolut till största grad på fotografen själv.
Blir man automatiskt världens bästa förare bara för att man köper en Formel 1 bil? samma sak här, naturligtvis inte. Troligtvis hinner man köra ihjäl sig också innan första varvet är avklarat.

Utrustningen är bara ett hjälpmedel. En ssytemkamera ger dig större frihter att själv påverka och styra ditt skapande, men utan kunskaper så blir en systemkamera lika bra/dålig som en vanlig kompaktkamera.

[/i]
2. Måste man alltid köpa till ett macro-objektiv? Jag älskar macro och fotograferar närbilder jämt. Och vad menas med 18-55 mm objektiv??
[/QUOTE]

Vill du fotografera macro så måste du köpa ett macro objektiv, Så enkelt är det. Sedan kan man naturligtvis töja lite på sina krav. ett riktigt macro objektiv har avbilningsförhållandet 1:1 och kännetäcknas också av att man således kommer motivet nära. Men man kanske inte behöver komma så nära inpå? Detta är alltså ett val man får göra. Här kommer då det stora problemet upp med systemkameror. För att kunna fotta macro måste man köpa ett macroobjektiv, för att få med stora ytor måste man köpa ett vidvinkelobjektiv och för att "zooma in" måste man köpa ett teleobjektiv. Detta kan lätt bli dyrt...

18-55 är brännvidden på objektivet och talar alltså om att det är ett zoom objektiv med variabel brännvidd mellan 18mm - 55mm för mer info om brännvidder se längst ned.
[/i]
3. Måste man köpa till ett objektiv för att t.ex. få en viss sak i fotot skarpt? (Om människan t.ex är skarp men soffan som personen sitter i är suddig)
[/QUOTE]

Svar: Detta regleras av någonting som kallas skärpedjup. Skärpedjupet strys av flera faktorer. Bländaren, brännvidden, avstånd och sensor.

Alla dessa termer är grundläggande för fotografering och för att förstå och kunna behärska sin kamera och därgenom kunna förmedla det man vill i bilden.


[/i]
4. Är livslängden längre på en digital systemkamera än en digitalkamera? Och hur lång är livslängden i genomsnitt?
[/QUOTE]

Svar: Ingen aning.


[/i]
5. Jag har dålig syn, närsynt, och har svårt att ställa in skärpan på vissa kameror, hur kommer detta fungera? Jag har också svårt att se den gröna mätaren som finns inuti kameran, där man kikar för att ta fotot, om ni förstår..
[/QUOTE]

Svar: dålig syn regleras ofta genom glasögon. Glasögon är inget problem alls vid fotografering! Jag har haft brillor i 25 år och har alltid dom på när jag fottar. Inga problem att se in i sökaren. Finns också en dioptri inställning vid sökaren för dom som inte använder glasögon vilket gör att de flesta får en skarp och fin bild i sökaren. Dock blir själva bilden alltid skarp vid autofokus då det är kameran som reglerar skärpan och inte sökaren. skillnad om du har manuell fokus, då avgör ditt öga vad som är skarpt eller ej :)


Det finns två kameror som jag väljer emellan. Det är NikonD40 och Canon EOS400D.

Rekomenderar Canon.

Vidare rekomenderar jag att du lär dig dessa begrepp:

slutare
Bländare
brännvidd

bra start: ---> http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

Börja med Fototeknik 1 och gå vidare.


Tack på förhand! [/B][/QUOTE]
 
Jag skulle tipsa om Pentax K10D. Den är otroligt billig nu när uppföljaren är runt hörnet och är mycket mer kamera än D40 & 400D.

Den är bland annat:

Vädertätad
Inbyggd anti-skak
Bättre ergonomi
display på ovansidan
2 rattar för slutartid,bländare etc
Allmänt mer avancerade inställnings möjligheter och funktioner rakt igenom.

Mer kamera för pengarna kan du inte få. Köp till Tamrons ypperliga 90mm makro objektiv och du är redo
till 100%.

Angående din fråga: Du behöver inte ett makro-objektiv för att ta hyfsade makro-bilder, men precis som i golf, ska du slå riktigt långt är en driver bäst även om du kan slå ganska långt med en järn 9:a.
 
Robin Gyllander skrev:
En nackdel med nikon d40 är att det inte finns så många objektiv till som funkar med autofokus, och så har den bara 3 fokuspunkter mot 400D:s 9.

Men snälla du? Om man ska köpa sin första SLR är väl inte gamla MF-gluggar det första man ger sig på att köpa?

Till Klara så kan jag mest säga att hon borde gå till en butik och klämma på båda kamerorna och se vilken som känns bäst i handen och hanteringen. De är ganska likvärdiga. Kan vara en bra idé att köpa samma system som eventuella vänner har med, du kanske har nån kompis med ett macroobjektiv som du kan låna som har t.ex. en Nikon?
 
Tack!

Tack för alla svar!

Jag har läst foto i några år och kan begrepp som slutare, bländare och brännvidd, men att jag skulle vara bra på det är inte något jag skulle vilja påstå. I och med min konstiga syn och ekonomi (som student) kanske jag får lugna mig och köpa en vanlig digitalkamera igen, kanske Nikon L11 Coolpix. Jag får helt enkelt åka till affären och testa kamerorna! Det jag egetligen är ute efter är ju bra bildkvalité och skärpa, sedan finns det ju faktiskt program som Photoshop :)
 
Re: Tack!

parfois skrev:
I och med min konstiga syn och ekonomi (som student) kanske jag får lugna mig och köpa en vanlig digitalkamera igen, kanske Nikon L11 Coolpix.

Vad är det för konstigt med din syn som påverkar fotograferingen?

Just den L11 du nämner är utgången, men det kommer nya modeller varje vecka.

En Nikon D40 med kit-optik (en klart hygglig 18-55) kostar just nu runt 4500:- Om din budget kan sträcka sig dit, tror jag du skulle få mycket trevligt med en så'n.

Per.
 
Zotamedu skrev:
Snälla nämn en ny Nikonglugg som saknar AF-S för den enda jag kan hitta är den nya PC och den ger inte AF på någon kamera.
Ja jag klassar alla gluggar som är nyare än 2000 för nya. Tex sigma 50mm F2.8 EX DG
 
Robin Gyllander skrev:
Ja jag klassar alla gluggar som är nyare än 2000 för nya. Tex sigma 50mm F2.8 EX DG
Jag frågade efter en Nikonglugg. Jag är fullt medveten om att det finns piratobjektiv som saknar HSM. Sen vet jag inte riktigt varför man vill ha ett makro på 50mm. Vill man nödvändigtvis ha ett så kort makro finns nikons nya 60mm som faktiskt har motor.
 
Zotamedu skrev:
Jag frågade efter en Nikonglugg. Jag är fullt medveten om att det finns piratobjektiv som saknar HSM. Sen vet jag inte riktigt varför man vill ha ett makro på 50mm. Vill man nödvändigtvis ha ett så kort makro finns nikons nya 60mm som faktiskt har motor.
Nikon AF 50/1,8D
 
Hej Klara.

I det här fallet håller jag med Robin, välj bort D40.
Har du problem med synen och gillar det här med macro så får du ett begränsatt urval och det blir onödigt dyrt om du skall ha ett objektiv med autofocus.
Väljer du mellan d40 eller 400d så är 400d att föredra.

Micke.
 
En kompaktkamera kan vara ett ganska skönt val. Bla för plånboken eftersom det inte finns några kostsamma objektiv å köpa till, allt i ett liksom.

Vid "makro"-fotografering med kompakt såväl som system så kan en vridbar LCD skärm vara guldvärd.
S5 IS har en sådan. Kostar ngt över 3200 kr på Inet som jag tycker har bra service å butiker ikring Göteborgsområdet. Ett stort plus för denna kamera vore väl möjlighet till RAW filer, samt ett objektiv mer inriktat på ngt mer vidvinkel.
 
ANNONS