** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köp av en Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

AngelinFear

Avslutat medlemskap
Det är så att jag är väldigt sugen på en Canon, men vet inte alls vilka som är bäst och inte... Har hört att Canon eos 450D är bra, men att 400D har mer funtioner m.m...

De jag egentligen vill veta om vilka som kan vara bra till en som fotograferat ett tag och vill uppgradera sig i småsteg och handlar på tradera så kan få kameror till lite lägre priser och sådär. Min budget är på 3.000kr och jag vill jättegärna ha en så snart som möjligt då jag känner att kameran är en trygghet när jag går ut av olika anledningar, och har just nu en digitalkamera och även en Sony a200 ute för försäljning...

Skulle vara supersnällt för alla tips m.m ni kan ge! :)

/Mimi
 
Det är så att jag är väldigt sugen på en Canon, men vet inte alls vilka som är bäst och inte... Har hört att Canon eos 450D är bra, men att 400D har mer funtioner m.m...
Nja, 450D är en nyare modell än 400D men ganska lik. 500D är ännu nyare osv. Den senaste heter 600D.

De lite mer avancerade Canonmodellerna har bara två siffror i namnet: 30D, 40D osv. Den senaste är 60D.

Jag gissar att det skulle kunna gå att hitta en 40D för 3000 kr. Det är en riktigt bra kamera.
 
Vad är det du saknar hos A200 som gör att du vill byta till Canon 400D eller 450D?

400D är äldre än A200 och har svårt att se det bytet som att man byter upp sig något nämnvärt.
A200 är liksom 400D/450D instegskameror med ungefär lika många år på nacken.
 
Vad är det du saknar hos A200 som gör att du vill byta till Canon 400D eller 450D?

400D är äldre än A200 och har svårt att se det bytet som att man byter upp sig något nämnvärt.
A200 är liksom 400D/450D instegskameror med ungefär lika många år på nacken.

De är inget jag saknar direkt, men jag köpte den för jag fick den för billigt pris - 1.000kronor inklusive frakt, och då ingick även 3 objekt. Dock har jag förälskat mig i märket Canon, därav bytet
 
Kan jag få fråga vad du föll för?

Visst kan du de...
De var väl mest efter att jag såg att någon hittat en mugg med Canon märket som jag förälskade mig direkt i, och sen dess har jag alltid velat ha en Canon, och sen att jag inte gillar Nikon's namn av någon konstig anledning... Då jag funderat på en sådan kamera också
 
Så... Nackdelen med din sony är att den inte har ett tilltalande namn och att det inte tillverkas sonymuggar?
 
Jag förmodar att du har objektiv (alt. pengar undanlagda) till din blivande Canonkamera när du skriver att du har en budget på 3000 kr till kameran? Annars skulle jag råda dig att spara tills du har åtminstone 4500 kr. För 4500 kr kan du med lite tålamod få en 40D+18-55/3,5-5,6 IS och ett 50/1,8 II begagnat, och förhoppningsvis skickar säljaren med något i minneskortväg. Väska antar jag att du har kvar från din Sony, putsdukar och liknande likaså? Varför jag tipsar om en fast glugg i samma "brännviddsomfång" som normalzoomen är ljusstyrkan, du kommer inte klara dig utan vidvinkeln men du kan också behöva ljusstyrkan. En telezoom kan vänta.

MVH
André
 
Man får ju ha vilka anledningar man vill.

Vad gäller kameran. A200 är ju släppt i början av 2008, samtidigt som 450D. Båda kamerorna är tekniskt ganska likvärda. Alla kameror över 450D är bättre än A200, exempelvis 40D, 500D, 550D och 50D som alla går att fånga begagnade till bra pris.
 
Jag är konstig, jag vet men så är det, fast de andra kan jag nog överleva utan

Många tror jag byter märke av liknande orsak utan att våga erkänna det för sig själv eller andra. Du gör helt rätt att väja märke efter din känsla.
Jag skulle satsa på något mellan 350D - 450D, beroende på tänkta objektiv, eller en av canons superzoomar.
 
Många tror jag byter märke av liknande orsak utan att våga erkänna det för sig själv eller andra. Du gör helt rätt att väja märke efter din känsla.
Jag skulle satsa på något mellan 350D - 450D, beroende på tänkta objektiv, eller en av canons superzoomar.

Hehe ja, de är väl ganska bra, men å andra sidan kan jag väldigt lite om systemkameror så vet inte vilken som är bäst eller sämst för min fotografering då jag vill fota natur mestadels
 
Jag förmodar att du har objektiv (alt. pengar undanlagda) till din blivande Canonkamera när du skriver att du har en budget på 3000 kr till kameran? Annars skulle jag råda dig att spara tills du har åtminstone 4500 kr. För 4500 kr kan du med lite tålamod få en 40D+18-55/3,5-5,6 IS och ett 50/1,8 II begagnat, och förhoppningsvis skickar säljaren med något i minneskortväg. Väska antar jag att du har kvar från din Sony, putsdukar och liknande likaså? Varför jag tipsar om en fast glugg i samma "brännviddsomfång" som normalzoomen är ljusstyrkan, du kommer inte klara dig utan vidvinkeln men du kan också behöva ljusstyrkan. En telezoom kan vänta.

MVH
André

Jag får ju pengar för min Sonykamera som jag har lagt ut för försäljning som jag får 2.000 kr för ungefär, + att jag har 1.000 från andra pengar jag kommer få till löning.

Väska, putsdukar eller liknande har jag icke
 
Förslagsvis lägger du ut all utrustning på Fotosidans annonsmarknad och erbjuder att byta din sonyutrustning mot motsvarande Canonutrustning? Pröva går ju!

Jo sant de, men jag har redan lagt ut den på tradera tillsammans med kamerahuset och allt, och som går ut halv sju senare ikväll.
 
Vad tänker du skaffa för objektiv till canonen?

Gillade du inte det fasta ljustarka 50mm du hade till sonyn? är många som köper den typen av objektiv för att kunna få fina porträtt med kort skärpedjup och suddig bakgrund?

Köp inte bara ett kamerahus+kitobjektiv av annat märke som har liknande (prestanda) ålder/segment (instegsmodell) som A200,

du kommer bara bli besviken, utan satsa på lite nyare och framförallt med ett bättre objektiv än det som bara "följer med", tex ett Sigma 17-70 mm2.8-4.5 om du gillade det omfånget på sonyn.
 
Vad tänker du skaffa för objektiv till canonen?

Gillade du inte det fasta ljustarka 50mm du hade till sonyn? är många som köper den typen av objektiv för att kunna få fina porträtt med kort skärpedjup och suddig bakgrund?

Köp inte bara ett kamerahus+kitobjektiv av annat märke som har liknande (prestanda) ålder/segment (instegsmodell) som A200,

du kommer bara bli besviken, utan satsa på lite nyare och framförallt med ett bättre objektiv än det som bara "följer med", tex ett Sigma 17-70 mm2.8-4.5 om du gillade det omfånget på sonyn.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska köpa för objekt då jag inte vet någonting om varken de, kameran eller hur man tar bilder egentligen. Jag brukar bara testa mig fram och se vilket som är bäst, utan att ens komma ihåg vad jag gjorde.

Vad betyder omfånget?
 
Med omfång medade jag det område som brännvidden är ställbar innom på ett zoomobjektiv, allså 18-70mm som det objektivet du gillade hade.

så då tänkte jag att du kanske vill ha det omfånget igen till canon fast med bättre bildkvalite och bättre ljustyrka och då rekomenderade jag ett sigma 17-70mm med ljustyrka (bländartal) 2.8-4.5

Det 50mm du sålde hette det 50mm 1:1.7 eller 50mm 1:1.4?
 
ANNONS