Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av systemkamera.!! Hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

Basma90

Ny medlem
Hej. Nu är det så att jag funderar på att köpa en systemkamera men vet inte vilken jag vill ha.
Jag är en tjej på 21 år som knappt vet något om systemkameror, men vill däremot börja lära mig då jag tycker foto är intressant. Någon som kan rekommendera en bra kamera, vilka specifikationer bör man kolla efter? Jag vill nog helst ha en Canon eller Nikon.

Tack på förhand

Hej och välkommen till Fotosidan!

För att kunna ge svar som kan vara till nytta för dig så behöver du ge mera information om dina önskningar och primära fotoområden. Tror du att du främst kommer att ägna dig åt statiska motiv som natur, landskap, porträtt, e.d.? Eller aktionfoto, som olika sporter, dans etc.? Makrofotografering (väldigt kul!), barn, husdjur, hästar, gatufotografering, nattfoto, ... ?
Det finns naturligtvis hur mycket som helst, men lite mera kött på benen än ingenting alls behöver du nog faktiskt ge... :)

När det gäller funktioner så finns det förstås också hur mycket som helst att välja på. Dina önskningar och krav här styr ju också vilka modeller som kan passa dig, även om du förmodligen ännu inte har så mycket hum om vad som finns att få här... Men vill du t.ex. ha en kamera som är stor och proffsig, en lite mindre och billigare, eller en kompaktsystemkamera som du kan stoppa i fickan, men som ändå är kapabel att ge lika bra bildkvalitet som de lite större systemkamerorna (dvs mycket bättre än kompaktkamerorna)? Ska den ha bra videofilmsmöjligheter, eller behövs detta kanske inte alls? Bra egenskaper vid dåligt ljus? Ska grejerna vara väderskyddade (då brukar det bli dyrare).

Till sist, men inte minst, så får du förstås inte heller glömma att ange ett prisintervall, eftersom det finns systemkameror i priser från cirka 3.500 kr för de allra enklaste och till över 100.000 kr för folk med höga krav. Men så höga krav lär du väl inte ha kommit upp till riktigt ännu...

Lite frågor som du kan börja att fundera över, så får du återkomma sen. :)
.

Senast ändrad:
Hej. Nu är det så att jag funderar på att köpa en systemkamera men vet inte vilken jag vill ha.
Jag är en tjej på 21 år som knappt vet något om systemkameror, men vill däremot börja lära mig då jag tycker foto är intressant. Någon som kan rekommendera en bra kamera, vilka specifikationer bör man kolla efter? Jag vill nog helst ha en Canon eller Nikon.

Tack på förhand

Du måste ju börja någonstans och om du ska köpa en ny kamera så är väl en instegsmodell helt ok. De är billiga men ändå helt ok. Lägg inte hela budgeten på kamerahuset, utan försök köpa någora hyfsade objektiv, de påverkar bildkvalitén egentligen mer än själva kameran. Nikon och Canon säljer mest kameror och alltså finns det störst begagnatutbud av objektiv till dessa märken.

Du kan också köpa en något år gammal kamera av högre klass till samma pris som en ny instegsmodell. De lite dyrare modellerna har fördelen att man kan använda lite äldre objektiv, utan inbyggd motor. Dessa kan fås till ganska låga priser och är intressanta om du vill köpa begagnade objektiv.

Exempel på bra paket om du vill lära dig fota:

En beg Canon EOS 450D med objektiv EF 50/1.8 för ca 3200kr.
Eller en beg Nikon D90 med objektiv AF-S 35/1.8G + AF 85/1.8D för ca 7300kr.

Om vi ser på Nikon så skulle du tex kunna börja med en D3100 som är en liten lätt billig och att du skaffar några extra objektiv, beroende på intresse. Nikon har ett nytt billigt 40/2.8 makro som kan vara kul om du vill komma riktigt nära, ett 35/1.8 om du vill ta bilder med större bländaröpppning som ger fin oskärpa i bakgrunden. Nikons 18-105 är ett bra allround. Är du intresserad av makro så finns det flera objektiv om man vill ha lite längre brännvidd så finns det i Nikkor 85/3.5 och Tamrons 90/2.8mm (längre brännvidd ger lite längre arbetsavstånd jämfört med 40/2.8 och kan vara bra om man fotar insekter), men med Nikjon D3100 och D5100 tänk att du måste ha motor i objektivet eftersom huset inte har AF-motor.

Om man vill gå upp ett steg från instegskameror så är D90 ett riktigt bra köp, med den så kan du fjärrstyra Nikon blixtar SB600 eller högre. Du har motor i huset och kan med detta styra äldre nikonobjektiv och är då inte låst till AF-S objektiv. D90 har också en bättre sökare än D3100/D5100. En D90 kostar ny något över 5000:- och du hittar säkert flera begagnade. Ta en titt på ScandinavienPhoto och deras begagnadlista för kameror och objektiv, där har du också 6mån garanti på allt begagnat.

Canon kan jag inte så mycket men köp något i 500D eller 550D 600D etc, det är en lagom startnivå. Det är annars snarlikt Nikon och dess objektiv. Vill man fotografera med tele tex fåglar så har Canon ett bättre utbud av objektiv i 5000-15000 klassen, kan vara bra att veta om man blir sugen på det

Tycker du i valet mellan märken, ta och besök tex MM eller andra kameraaffärer du kan så länge och känna och titta och se hur kameran ligger i handen och hur du upplever menyer och knappar sökare mm. Lycka till

Hej Allesammans och tack för alla svar, har verkligen kommit till rätt sida för råd.
Okej ska försöka svara på alla era frågor.

Till och börja med så kan jag säga att det jag troligtvis kommer att ägna mig mest åt är makrofotografering, men då och då lär jag väl vilja ta foton på naturen etc.
Mina specifikationer som jag allra helst vill ha är nog att den ska ta bra bilder under dåligt ljus, kommer ej att använda den utomhus vid dåligt väder. videofilmning är inte de viktigaste. Jag vill inte ha en stor och proffsig då jag fortfarande är nybörjare, tycker det är roligare att arbeta upp sig och lära känna kamerorna bättre.
Prisintervallet för mig just nu ligger mellan 3000 - 8000 kr.

Den kameran som jag har haft ögonen för är Nikon D90 och även ni ger den rekommendationen till mig.
Tyvärr så har jag inte någon kompis som äger en systemkamera, däremot så är min morbror fotograf och äger en massa dyra prylar, så dem är jag lite rädd för att röra. Jag hann ta ett litet snack med honom under julmiddagen och det var då han sa till mig att nikon D90 bör passa mig.

Hoppas jag svarat på dem flesta frågorna nu!

Basma.

Ta du en D90, om du vill syssla med makro så har du glädje av den bättre sökaren. Jag köpte ett begagnat Nikkor 60/2,8 för 3000:-, som jag sa ett 40/2.8 kostar inte mer än 2000:- nytt. Ett begagnat Tamron 90/2.8 får du också för runt 3000:- , titta på SP jag har köpt flera beganade där eller titta på Fotosidan. Köp gärna hos någon som är i din närhet så att du kan göra köp mellan fyra ögon

Till och börja med så kan jag säga att det jag troligtvis kommer att ägna mig mest åt är makrofotografering...
Just vid makrofotografering kan man ha ganska stor glädje av en rörlig skärm, som finns på t ex Canon 60D och den billigare 600D. Men om man bortser från det är Nikon D90 en utmärkt och mycket prisvärd kamera.

Tack för era tips och råd :D
tror nog att det blir en D90, så får jag kolla mer på att hitta ett bra objektiv, ska man satsa på ett begagnat eller är det bättre att köpa nytt?

Vill passa på och fråga om ni känner till någon hemsida som ger en "snabbkurs" om att använda kamerorna?
Basma

Tack för era tips och råd :D
tror nog att det blir en D90, så får jag kolla mer på att hitta ett bra objektiv, ska man satsa på ett begagnat eller är det bättre att köpa nytt?

Vill passa på och fråga om ni känner till någon hemsida som ger en "snabbkurs" om att använda kamerorna?
Basma

Jag har köpt de flesta av mina objektiv begagnade och kan rekommendera den metoden.

Den här guiden hade jag rätt mycket nytta av, men kolla även manualen om något är oklart.
http://www.kenrockwell.com/nikon/d90/users-guide/index.htm

Köp en Canon G12 ..kostar 4000 kr och då får du en kamera som du har rätt bra omfång på objektivet. Och du har nått som inte tar så stor plats! Klart prisvärt kreativt verktyg!

Köp en Canon G12 ..kostar 4000 kr och då får du en kamera som du har rätt bra omfång på objektivet. Och du har nått som inte tar så stor plats! Klart prisvärt kreativt verktyg!

Möjligt, men knappast något som uppfyller trådksaparens önskemål om en SYSTEM-kamera.

Möjligt, men knappast något som uppfyller trådksaparens önskemål om en SYSTEM-kamera.

Du Bessermaister! Jag citerar hela TS nu! Och tar även lite ur TS önskemål och frågeställning oxå!

"Hej. Nu är det så att jag funderar på att köpa en systemkamera men vet inte vilken jag vill ha.

Tack på förhand"

Visst tråden handlar om en systemkamera! Men samtidigt får man uppfattningen " tjej på 21 år som knappt vet något om systemkameror men vill däremot börja lära mig då jag tycker foto är intressant" Vad vet hon igentligen!?

" Någon som kan rekommendera en bra kamera" Ja en G12 kan vara djävligt lämplig!
Och det var en av två märken hon fråga efter! " Har själv en 7D men klämde på en G12 igår och kände spontant...Fan en sånhär skulle man ha!
Så vad är problemet för just dig? Är du fotointresserad eller drömmer du om att vara forumpolis!? Jag delade med mig spontant vad jag tyckte! *S*

Så vad är problemet för just dig? Är du fotointresserad eller drömmer du om att vara forumpolis!? Jag delade med mig spontant vad jag tyckte! *S*

Tråkigt att du reagerar på detta vis.

Trådskaparen uttrycker att hon saknar kunskap. Hon frågar efter en systemkamera, rubriken talar om en systemkamera.

Du föreslår något helt annat och utan att klargöra att ditt förslag inte är en systemkamera.

Därför kommenterade jag ditt inlägg.

Jag kan inte se vad mina intressen eller drömmar har för relevans i tråden.

Om man vill ha en kamera som är fantastisk i dåligt ljus för under 8000kr (högt ISO) kolla Pentax K-5, jag ska nog beställa en nu jag också för att uppgradera min K-7. Det är minst sagt robusta kameror som både känns och ar tåliga nog år nybörjare som jag själv.

ANNONS
Götaplatsens Foto