Annons

Köpa analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

victorandersson

Ny medlem
Jag är lite sugen på att köpa något analogt. Tänkte kika om någon har något bra tips på kamera/återförsäljare.
Det behöver absolut inte vara en jättebra (läs dyr, haha) kamera utan mest någonting att experimentera med.
Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!// Victor

Rekommenderar varmt Tradera så hittar du nog det du vill ha till rätt pris. Finns många som inte har upptäckt att beg priserna på analogt är sjukt lågt idag.

ser ut som du har en Nikon D90, jag skulle kollat på någon analog Nikon, kolla så att objektiven passar båda, då kan du ha gemensam uppsättning. kolla in blocket, finns ett antal beg analoga Nikon. F5 är en grym kamera, fast vet inte om de passar de obketiv du har iofs (är Canon freak). men måste erkänna att F5 är det bästa jag hållt i när det kommer till analogt.Finns givetvis både enklare och billigare hus som gör sitt jobb oxå.

Jag är lite sugen på att köpa något analogt. Tänkte kika om någon har något bra tips på kamera/återförsäljare.
Det behöver absolut inte vara en jättebra (läs dyr, haha) kamera utan mest någonting att experimentera med.
Alla tips är välkomna!

Tack på förhand!// Victor

Hej!
Det finns oerhört mycket att välja på och du kan få hög kvalitet till låga priser. Om du vill experimentera är småbild bäst att börja med. Vanliga filmrullar, alltså. Första filmerna får gärna vara färgnegativ, det är smidigast.

Nu vet jag inte var du finns, men det finns bra affärer i Stockholm. Det finns också precis hur mycket som helst på blocket och tradera.

Börja med en enkel spegelreflexkamera. Själv kör jag Nikon, så jag kan rekommendera Nikon FE eller FE2 tex. Och FM10 är väldigt liten och fin bra. Du hittar på blocket för några hundra med ett hyggligt objektiv. Du får inget autofokus då förstås. Men det är roligare utan!

Sen finns det ungefär 100.000 olika point-and-shoot modeller att välja på. En del är bra.

Hej!

Jag skulle titta efter en Nikon F3. Troligen bästa kamera jag någonsin haft.
Dom brukar gå ganska billigt på blocket.

Som första kamera skulle jag välja någonting som är billigt men ändå hyfsat långlivat.

Dessa är väl de nu kommer kolla på i fösta hand som manuella kameror:

FE10/FM10/FG20:
Välj bort dessa, byggkvaliten är unjefär som på din d90 och hur kul är det???

EM:
Lite bättre byggkvalite men horribelt jobbig då du saknar manuella inställningar.

FG:
Mycket liten och lätt och hyffsat byggd, mycket kompetent för sitt lilla paket och ödmjuka pris.

FM/FE:
Dessa är robusta och tar minst 4 gånger så mycket stryk som dagens motsvarigheter, enkla att använda och pålitliga. Ett säkert köp.

FM2/FE2:
Lika ovan fast med lite uppgraderade slutare med kortare tider (1/4000 mot tidigare 1/1000) och bättre blixtsynk. Dyrare och ska du bara testa analogt är det inte motiverat prisskillanden, får du ett bra erbjudande så tveka dock inte.

FA:
En mycket mer avancerad kamera än de ovanstående men fortfarande busenkel att använda, den har lite bättre ljusmätning och automatik (M+A+S+P lägen som i vissa fall är bättre än de kameror som produceras idag) men knappast vad du behöver till att börja med. Dyrare än alla ovanstående.

De AF-varianter som finns är lite mer knepiga att ge råd om så det lämnar jag till andra som är bättre på det.

Jag vet inte vad du har för objektiv och om du vill använda de du har redan, men för att ovjektiv ska funka att använda (med annat än minsta bländare) så måste de ha bländarring med kameror som FE2 osv. Har du objektiv utan bländarring du vill kunna använda så är något modernare hus att föredra, tex F100, F90x, F80 osv, lite beroende på prisklass.
Gör det inget att ha två uppsättningar objektiv så är det ju rätt billigt att köpa gamla manuella nikonobjektiv åxå. Canon FD är förmodligen ännu billigare, men då går det ju inte ALLS att skifta objektiv mellan kamerorna...

FM och FM2 är riktigt fina "urverk". Manuella och mekaniska, fungerar utan batteri, till skillnad från de övriga.

/K

Man kanske ska tillägga att även om det går att ta bilder med dem utan batteri så får man ingen ljusmätning och får "höfta" exponeringen om man inte har batteri i.
Sedan bör man kolla så att mekaniken inte "sackar", så att man får felexponeringar, vilket kan vara fallet om man har otur.

ANNONS
Götaplatsens Foto