Annons

Köpa beg D300 med 26000 exponeringar?

Produkter
(logga in för att koppla)

LH4116

Ny medlem
Hejsan,

Jag sålde för en tid sedan min Nikon D80, som jag hade i två år. Under den tiden tog jag lite drygt 5000 exponeringar med kameran.

Jag har nu haft lite funderingar på att köpa en begagnad D300 på blocket. Priserna ligger på omkring 7-8000kr, och då är kamerorna i hyfsat gott skick med omkr 4-15K exponeringar.
Här om dagen kom jag överens med en säljare att köpa hans drygt ettåriga D300 med 26000 exponeringar för 6000kr. Bortsett från det höga antalet exponeringar var kameran i fint skick. Gummiytorna hade kvar sin matta finish som tyder på att den har varit sparsamt använd.

Jag känner mig lite skeptisk till att köpa en kamera med så pass många exponeringar, trots att slutaren sägs kunna klara 150K exponeringar, så kanske andra mekaniska kan vara slitna. När det kommer till värdeminskning så antar jag att den inte kommer vara värd något alls när det blir dags att sälja den igen om två år?

Min fråga är nu om det är värt att köpa en D300 med 26K exponeringar för 6000kr?

//Jonas

Om du inte fotar mer än du gjort tar det ju ett bra tag innan du kommer upp i ens 50 000, som inte skall vara ett problem. Är du osäker så betalar du lite mer och får en kamera med ett mindra antal exponeringar. Då känner du dig mer bekväm och sover gott om natten. Det finns ett antal D300 till salu här på FS med mindra antal exponeringar.

Antalet exponeringar tror jag inte är något problem med tanke på att du kanske kör 5000/år. Då borde kameran klara många år. Kom ihåg att D300 är testad och inte garanterad för 150000 exp.

D80 går fortfarande att få någon tusenlapp för så jar tror att det blir en billig kamera om du skulle vilja sälja om något år.

/FW

Oroa dig inte för att köpa den, 26 000 är bara inkört ;)

Visst ska den vara billig, men tar du bara 5000 bilder per år, (eller bara 2500 per år), kommer du att ha kamera länge.

Min gamla D200 hade gått 21 000 exp när jag köpte den och när jag sålde den ett år senare hade den gått över 33 000. Jag bytte upp mig till en D300s vid jul förra året och den har gått över 14 000 nu.

Det är trots allt kameror som nästan ligger i det absoluta toppskiktet vad gäller mekanisk kvalité!

ANNONS
Götaplatsens Foto