Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnad digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

kvadrat

Ny medlem
Hej alla, jag är ny här och har en fråga som jag hoppas få svar på:

Min Canon Powershot SD300 (motsv. digital IXUS 40) pajade genom att damm eller nåt har fastnat så att optiken inte fälls in som den ska. Att reparera tycks inte löna sig, men att köpa en ny har jag inte riktigt råd med.

Undrar därför om det kan vara värt att köpa en begagnad. Jag var helt nöjd med min gamla Canon och vill gärna ha en liknande igen. På Blocket har jag hittat en IXUS 50 för 1.800 kr. Är det ett rimligt pris? Är det vanskligt att köpa begagnat?

Har ni några goda råd?

Re: Re: Köpa begagnad digitalkamera?

FILM) (ulltand skrev:
En sprillans ny kan du få för 2345:-.
Mm... fast det är tyvärr inte riktigt sant. Söker man på Pricerunner så får man upp en nätbutik (priskrig.com) som säljer för det priset, fast på deras hemsida så finns inte Ixus 50 kvar.

Den näst billigaste nätbutiken (CDON) säljer Ixus 50 för 2969 kr, fast också den är "tillfälligt slut".

Som vanligt när det gäller begagnad elektronik så är det väl två saker att se upp med: Rörliga delar som går sönder, och batteri som tar slut. På min Olympus C-50 gick plastspåret,som luckan löper i,helt sönder efter 51 veckor. Jag fick nytt på garantin, men det får jag inte nästa gång det händer.

För övrigt är världen ond, speciellt försäljare av begagnade prylar. Testa funktion noga innan köp, och se upp för stöldgods.

BengtJohnsson skrev:
För övrigt är världen ond...
Hm, ja där har du nog en poäng som är svår att förbise. Jag letade vidare lite och fann att Ixus 60 faktiskt verkar vara billigare. Den kan man få 2.590 kr + frakt på en hyfsat välkänd nätbutik: (http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1083772&ReferId=7). Och någon hundralapp billigare om man vågar sig på mer okända ställen.

Fortfarande en aning för dyrt för mig, men det kanske trotsallt är värt det. Får fundera vidare.

det finns många goda människor där ute också, ha magkänsla, den är alltid rätt. Man märker lätt vilka som oseriösa. Av någon märklig anledning kan de ofta inte ens stava. Skriver som krattor. Har inga egna bilder på sin kamera, trots att det är EN KAMERA de säljer.

går att göra jättebra fynd, speciellt då man kan få en hel del ganska dyra tillbehör på köpet, har gjort MÅNGA fynd, gäller bara att ha lite tålamod.

Köper faktiskt hellre begagnad än nytt,
köper du ny kamera sjunker värdet brutalt bara du öppnar kartongen,
men köper du i andra hand så är
tredjehandsvärdet grymt bra, man kan t ex köpa en kamera för en tusenlapp och sälja den för ungefär samma summa ett halvår senare om man inte är nöjd med det. Och då har man haft en kamera "gratis" i ett halvår eller så. Smidigt. Och billigt. För gratis är alltid billigast.

Leta på blocket,
chansen att göra fynd är större där än på tradera och ebay.

Fast det är ju lite knepigt att fota sin kamera. Då måste man ju antingen ha en kamera till, eller trixa med speglar eller nåt...

...nåväl, ni gör det inte så lätt för mig. Många olika tankar. Jag får väl vänta ett tag till och se ifall jag hittar något fynd, annars köper jag nog en ny ixus 60. 65'an är fortfarande dyrare och dessutom en aning större i måtten. Och möjligen kan man tänka sig att när en ny modell (ixus 70?) kommer så finns det inte längre kvar några Modell 60 på butikshyllorna.

ANNONS
Götaplatsens Foto