Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat.

Produkter
(logga in för att koppla)

squeeze

Aktiv medlem
Hallå.

Jag har kollat på lite begagnade objektiv.
Undrar lite hur bra det är att köpa begagnat?
Ska man vara rädd för att något hänt objektivet osv.

Ska man kolla efter något speciellt för göra en bedömning av kvalitén osv.

Jag kan tjäna ca 1000spänn på ett begagnat.
Sen hade jag tänkt köpa till en väska för objektivet och ett filter.

Köper ni begagnade objektiv? =)

MVH Kristoffer.

Jag har köpt flera begagnade objektiv och inte haft några problem.
Jag brukar titta på hur skicket på objektivet är så att det inte har behandlats hårdhänt. Ett måste tycker jag är att prova det på min kamera så att autofokus m.m. fungerar korrekt och inga andra konstigheter visar sig.

Begagnat

Jag köper mina objektiv begagnat (sällan men noga utvalda), alltid här på fotosidan. De objektiv jag köpt har varit i toppkondition, utom ett fast 50mm (vilket säljaren också påpekat). Det fick en ordentligt genomgång (isärplockat och smort) hos Kameraservice och är nu i nyskick. Att köpa objektiv begagnat, är för mig en självklarhet:)

Kolla så att glasen är fina, AF och zoom (om det nu är en zoom) funkar som det skall. Man märker rätt fort om det inte står rätt till med gluggen.

Jag har väl köpt 7-8 gluggar samt ett par hus begagnade. Har aldrig vart några problem alls.

Sen kan man väl säga att du sparar pengar, inte tjänar. ;)

Jag kan tjäna ca 1000spänn på ett begagnat.
Köper ni begagnade objektiv? =).
Ja jag köper begagnat men inte alltid.
1000 kr säger ingenting.
Är det ett 300/2,8 - köp nytt istället 1000kr är bara några futtiga %.
Är det ett 50/1,4 - då kan det vara lönt kanske 25% billigare.
Nyligen tittade jag på 24-70/2,8 nytt vs begagnat o där var vinsten bara 1000kr då valde jag nytt.

nytt kostar det 3,3k

tänker att det kan va en bra idé.
det är det första objektivet jag köper.
mest för att testa vad jag gillar o fota.

.

bra svar. nu känns det lite bättre och jag vet lite vad jag ska titta på.

Vad kostar det nytt?, är det Tamron gluggen som kostar 1190kr eller det som går på ca 3000-3900kr?, är det det som kostar 1190kr så köper jag nog hellre ett nytt (får då ett nytt för lite små kronor där till). Jag köper hellre nytt om skillnaden inte är allt för stor (ca 1000kr).
Hälsn Johan

Jag köpte mitt 70-200 2,8 begagnat här på fotosidan. Nästan halva nypriset för ett obetydligt använt objektiv är det bara en marginell skillnad så köper jag nytt
Letar nu efter ett 200-400

Har köpt 4 beg objektiv (om jag minns rätt) av medlemmar här på FS och sålt några med och det har funkat kalas varje gång, har utlovats nyskick och det har det varit och betalningen har gått oklanderligt så skulle inte tveka att köpa fler beg här på FS.

Självklart ha en bra kontakt med säljaren och se egentagna bilder på objektivet eller ännu hellre kolla det live om Ni bor så när avarandra och känns det rätt så slå till.

ANNONS
Götaplatsens Foto