Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpa begagnat????

Produkter
(logga in för att koppla)

ambur

Medlem
hej alla!
jag hade tänkt köpa en beg.digitalkamera ev canon 300D eller 10D,jag är defenitivt ingen stor fotograf men gillar bra bilder och har ej råd att köpa nytt,men nu när jag börjat läsa här om ryss hack???vad är det?nåt fel på kameran?och att slutaren fungerar bara ett visst antal bilder?och jättedyrt att laga..
är det bättre att avstå beg., eller spara till en ny?
för om jag köper en beg.kamera hur ska jag veta om den är mycket andvänd??
tusen frågor hoppas bara nån ids svara.Trodde det bara var att köpa en som var vettigt billig på annons.
Hälsningar Åsa

"Rysshack" är en hackad mjukvara som man kan ladda in i kameran som gör att man i 300D får tillgång till många av de funktioner som bara finns i 10D annars.

Slutaren håller bara ett visst antal exponeringar jo. Hur många råder det väl delade meningar om dock. Men då det handlar om relativt nya kameror ändå, så är og risken rätt liten att man stöter på någon som snurrat så extremt många exponeringar. Verkar kameran bara i bra skick i övrigt finns det nog inte så mycket anledning till oro.

Hej
Jag har varit i precis samma situation som dig innan jag nu beslutat mig för att köpa nytt! Anledningen till mitt beslut är att jag inte tycker att det prismässigt skiljer så mycket mellan nytt och begagnat! Sedan har jag också hört det som du skriver om vilket gör mig ytterligare tveksam vad det gäller begagnat! Jag gjorde nyligen ett besök hos Fotocentralen i Sunbyberg! Där säljer dom begagnat bl.a. digitalt, dock bara dyrare digitala kameror av DSLR typ med motiveringen att dom måste skicka iväg kameran på en dyrbar genomgång för att kunna ge konsumenten garanti. Då lönar det sig inte för Fotocentralen att sälja enklare digitala kameror! Däremot vad det gäller begagnade analoga kameror är det enklare att göra en kontroll på kamerans status! När jag vägde samman allt så kom jag fram till att jag satsar några extra kronor och köper nytt!

Det känns nästan som det blir till att köpa nytt,det blir att spara,just före jul..
jag får nog ingen kamera före sommaren,men den som väntar på nåt kul..
Himla bra att denna sida finns,mycket att lära

om man handlar från utlandet får man svenska manualer då?jag tror nog jag behöver svensk kamera för att förstå

Nej, man brukar inte få svensk manual då. Man brukar däremot kunna ladda ner manual på engelska (funkar för Canon och Nikon iaf) om det funkar bättre.

ambur skrev:
slutaren fungerar bara ett visst antal bilder?och jättedyrt att laga..
är det bättre att avstå beg., eller spara till en ny?
Slutare har i alla tider bara fungerat ett visst antal garanterade bilder.

Det är bara under den senare digitala eran som folk plötsligt börjat tro att en kamera inte slits.

Dyrt och dyrt, det har kostat ungefär så mycket de senaste åren.

Jag hade studerat exemplaret innan jag hade köpt en beg. dslr. Framförallt försökt att träffa säljaren och försöka få en känsla över hur ärlig den människan är.

Re: Re: köpa begagnat????

Erik Schalin skrev:
Slutare har i alla tider bara fungerat ett visst antal garanterade bilder.

Det är bara under den senare digitala eran som folk plötsligt börjat tro att en kamera inte slits.

Dyrt och dyrt, det har kostat ungefär så mycket de senaste åren.

Jag hade studerat exemplaret innan jag hade köpt en beg. dslr. Framförallt försökt att träffa säljaren och försöka få en känsla över hur ärlig den människan är.
Jo, det är väl i stort sett samma slutare som förut. Skillnaden är väl att med digitalkameran tas det en massa bilder på sådant som tidigare ingen skulle lyft kameran för eftersom filmen hade ett visst litet värde.
Mera "photography by trial and error" idag, sannolikt förhållandevis betydligt mera skräpbilder och säkert större slutarslitage.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto