Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa budget systemkamera för video

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Flyttar man på linser är den förstås optisk. Flyttar man på sensorn är den hopp-i-skuttisk.
Tror få tillverkare vill kalla sin stabilisering för hopp-i-skuttisk. :cool:

Dom två stabiliseringarna kompletterer varandra väldigt bra, då sensorer stabiliserar allt bra förutom vertikala och laterala tippningar, medans objektivens stabilisering har sin styrkor just hos vertikala och laterala tippningar och är rätt dåliga på övrig stabilisering.

(Var glad att vi inte kallar dem för analog respektive digital bildstabilisering. :) )
Analog kan du få objektivens stabilisering till att vara, men gyrot i den fallet snurras säkert igång av en elektrisk motor. Jag har i alla fall inte sett någon fotograf som stått och dragit i snöre lika frenetiskt som dom som försöker få igång en sur båtmotor.

Både sensorstabilisering (som oftast styrs digitalt av en processor som läser av en accelerometer) och stabilisering i efterbearbetning (antingen i kameran eller i datorn) är digital.

Objektivens stabilisering och att sensorn flyttas kan dock bägge klassificeras som optiskt stabilisering. Därför brukar objetivstabilisering och sensorstabilisering kallas för just optisk stabilisering.

Så jag blir nog gladare om den benämns som optiskt eller icke optisk.

Digital, elektronisk och analog blir bara blir förvillande. Eftersom det nog inte finns någon stabilisering som inte kan göra anspråk på åtminstone två av dom begreppen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag ber om ursäkt. Det var inte meningen att dra igång en till diskussion om vad analog respektive digital betyder. Det bästa är att undvika dessa ord så mycket som möjligt …
 

LGS

Aktiv medlem

M. Wolf

Aktiv medlem
Ljudet är viktigt men glöms ofta bort.
Autofokus är sällan optimalt, men glöms sällan bort.
Sen ska man inte tro man kan tävla med sånt man ser på TV och film. Seriösa filmkameror kostar minst en halv miljon.
Om jag minns rätt så spelades stora delar av serien Dexter in med en nikon d810. Serien fick dessutom fina omdömen för just fotot. Bara lite exempel på hur kompetenta kamerorna är om man vet hur just ”sin” modell används på bästa sätt. (Men med reservation för att jag minns kameran fel). Mvh
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det filmas med stillbildskameror för "riktiga" videoproduktioner också. Men har ni sett hur de brukar se ut då?

1694000729520.png
Det är inte tillbehör som är direkt gratis, de som sitter runt omkring. Jag räknade på någon sådan utrustning, och den gick på någonstans mellan 25 och 50 tusen, beroende på ambitionsnivå. Plus själva kameran, då. Fast helst ska man då undvika riktiga videoobjektiv, för om man köper sådana med mer ambitionsnivå än allra minsta kostar de något liknande bara för objektivet.
Jag räknade på fjärrfokuseringsutrustning för en "focus puller". Grejor från Smallrig bland annat. Kostade minst 25000 att få till WiFi med överföring av bilden till en separat monitor för fokuseringsassistenten, plus fjärrkontroll av drivmotor till fokuseringen, som då också krävde kuggkrans på objektivet.

Så även om det körs professionellt med den här typen av kameror ibland, så är de ofta "påklädda" så det spränger även ganska ambitiösa amatörbudgetar.
 

toto92

Medlem

Scrolla nedåt så ser du rekommenderade objektiv. /LG
Tack, ja, men jag förstår inte helt ändå tyvärr. Går det att använda objektivet jag länkade till från Elgiganten? Detta alltså: https://www.elgiganten.se/product/outlet/sony-objektiv-50mm-sal-50f18/84239?gclid=Cj0KCQjwxuCnBhDLARIsAB-cq1rOTsut-cgc36Y0RuT5lS7z5yvpEURqLM9M-cEPDTESfEmDWqUMsOAaAvw7EALw_wcB&gclsrc=aw.ds#features

Hittade ett där på Cyberphoto för 2 000 kronor som verkar motsvarande, men jag vill gärna köpa det här som är begagnat och billigare. Går det att använda eller ej?

Enligt sidan här ska det vara kompatibelt: https://support.d-imaging.sony.co.jp/www/cscs/lens_body/?mdl=ZV-E10&area=gwt&lang=sv_SE

Med andra ord går det att lita på?
 

mikoto

Aktiv medlem
När du köper objektiv till den kameran så ska de vara för "E-Mount". Du kan även köpa objektiv för "FE-Mount", de är för fullformat medans "E-mount" är för APS-C.

Objektivet du länka till där är för Sonys "A-Mount", det är deras gamla objektivfattning innan de gick över till E. Den fungerar på E-Mount med hjälp av en adapter, men det blir en lite klumpig lösning.
 

toto92

Medlem
När du köper objektiv till den kameran så ska de vara för "E-Mount". Du kan även köpa objektiv för "FE-Mount", de är för fullformat medans "E-mount" är för APS-C.

Objektivet du länka till där är för Sonys "A-Mount", det är deras gamla objektivfattning innan de gick över till E. Den fungerar på E-Mount med hjälp av en adapter, men det blir en lite klumpig lösning.
Stort tack för svar! Hur ser jag om det är "A-Mount" eller "E-Mount" eller "FE-Mount?" :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Stort tack för svar! Hur ser jag om det är "A-Mount" eller "E-Mount" eller "FE-Mount?" :)
Det brukar framgå för objektivannonsen du klickar på, man skriver även ofta tex Sony E, bokstaven E är beteckningen för dom spegelfria Sony-kamerorna och just då objektiv fattningen, Fotosidan här visar på nya objektiv väldigt ofta och skriver då vilka kameror objektiven passar till, tex då E-Mount, eller Sony E, ibland bara E. Tamron friskar på med många nya objektiv som också då tillverkas för flera kamera modeller vilket Fotosidan berättar om, Tex passar för Sony E och Fuji.
 

toto92

Medlem
Det brukar framgå för objektivannonsen du klickar på, man skriver även ofta tex Sony E, bokstaven E är beteckningen för dom spegelfria Sony-kamerorna och just då objektiv fattningen, Fotosidan här visar på nya objektiv väldigt ofta och skriver då vilka kameror objektiven passar till, tex då E-Mount, eller Sony E, ibland bara E. Tamron friskar på med många nya objektiv som också då tillverkas för flera kamera modeller vilket Fotosidan berättar om, Tex passar för Sony E och Fuji.
Tusen tack! Och ursäkta för mina dummar frågor hehe.

Nu står jag i valet och kvalet hur viktigt det är att objektivet har OSS? Kamerahuset har ju inte det, så hur viktigt är det att mitt objektiv har det? Vad finns det för för- och nackdelar? Och går det att komma runt på något sätt?

Objektiven med OSS är ju typ ett par tusen kronor dyrare.
 

PMD

Aktiv medlem
Tamron friskar på med många nya objektiv som också då tillverkas för flera kamera modeller vilket Fotosidan berättar om, Tex passar för Sony E och Fuji.
Men inte samtidigt …

För toto92 kan det var bra att veta att tredjepartstillverkarna, som t.ex. Tamron, ofta tillverkar sina objektiv i olika versioner med olika fattning.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Tusen tack! Och ursäkta för mina dummar frågor hehe.

Nu står jag i valet och kvalet hur viktigt det är att objektivet har OSS? Kamerahuset har ju inte det, så hur viktigt är det att mitt objektiv har det? Vad finns det för för- och nackdelar? Och går det att komma runt på något sätt?

Objektiven med OSS är ju typ ett par tusen kronor dyrare.
Det är inga dumma frågor :)

Om du använder ett stadigt stativ så behövs inte OSS, det kan t.o.m. vara en nackdel att ha det aktiverat. Filmar du handhållet är OSS en stor fördel, så det kommer helt att bero på ditt arbetssätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Men inte samtidigt …

För toto92 kan det var bra att veta att tredjepartstillverkarna, som t.ex. Tamron, ofta tillverkar sina objektiv i olika versioner med olika fattning.
Helt riktigt Per, var lite slarvig där, Fuji och Sony har inte samma fattning så klart.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det kan lätt bli krångligt med alla beteckningar, har själv genom åren googlat i timmar för att försöka läsa på om fördelar/nackdelar med olika system, kanske inte så mycket om objektivfattningen alltid det finns så mycket mera som video-delen, autofokus system med mera.

För att krångla till det ännu mera vad gäller stabilisering, så kom Sony för ett antal år sedan med något som kallas Aktiv stabilisering, man väljer in ett läge som förstärker stabilisering rätt så effektivt med en liten nackdel att kameran Cropar/ förminskar bildytan för att klara av det hela, så om man filmar sig själv behöver man ha en lång arm eller heller ett objektiv med vidvinkel beroende på hur mycket man vill se av sig själv, men Aktiv stabilisering verkar vara ovanligt stabilt enligt flera tester.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det du kallar aktiv stabilisering är samma sak som när du stabiliserar i videoredigeringsprogrammet.
Nästan alla tillverkare har denna funktion i sina kameror, bäst är nog GoPro på just detta. Det hela kommer dock till ett pris att det måste beskäras, eftersom beskärning blir en zoomeffekt i videon och att det förmodligen inte skakar lika mycket hela tiden så brukar dom flesta kameror helt enkelt beskära hela videon lika mycket och hoppas sedan på det bästa.

Att göra denna beskärning i efterbearbetningen är nästan alltid bättre om du kan filma med högre upplösning än vad du vill ha slutresultatet. Filmar du i 4K kan du få ut en otroligt stabil FullHD-film, dom flesta stabiliseringsmjukvaror analyserar hela filmen och du har helt andra möjligheter att styra över hur det skall ske. Så att du dels kan ha olika mycket beskärning på olika delar av filmen om du vill, eller behålla lite skak mot att slippa få hela filmen väldigt beskuren.
 
ANNONS