Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa budget systemkamera för video

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Det du kallar aktiv stabilisering är samma sak som när du stabiliserar i videoredigeringsprogrammet.
Nästan alla tillverkare har denna funktion i sina kameror, bäst är nog GoPro på just detta. Det hela kommer dock till ett pris att det måste beskäras, eftersom beskärning blir en zoomeffekt i videon och att det förmodligen inte skakar lika mycket hela tiden så brukar dom flesta kameror helt enkelt beskära hela videon lika mycket och hoppas sedan på det bästa.

Att göra denna beskärning i efterbearbetningen är nästan alltid bättre om du kan filma med högre upplösning än vad du vill ha slutresultatet. Filmar du i 4K kan du få ut en otroligt stabil FullHD-film, dom flesta stabiliseringsmjukvaror analyserar hela filmen och du har helt andra möjligheter att styra över hur det skall ske. Så att du dels kan ha olika mycket beskärning på olika delar av filmen om du vill, eller behålla lite skak mot att slippa få hela filmen väldigt beskuren.
Okej, det är bara det att jag bara sett just dessa tester med Sonys framförallt så kallade bloggar modeller, man går omkring och filmar sig själv med en förlängnings pinne till kameran. Sedan finns det instoppat även i A7IV vad jag vet.
 

Falumas

Aktiv medlem
Bloggare brukar sällan använda sådan stabilisering, då bloggare oftast sysslar med stillbilder. Du menar kanske vloggare, dom flesta vloggare tror jag dock använder mobiltelefonen, då dom vill kunna ha möjligheten att filma åt två håll samtidigt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det hela kommer dock till ett pris att det måste beskäras, eftersom beskärning blir en zoomeffekt i videon och att det förmodligen inte skakar lika mycket hela tiden så brukar dom flesta kameror helt enkelt beskära hela videon lika mycket och hoppas sedan på det bästa.
Tekniskt fungerar det så att man bestämmer sig för att använda en lite mindre del av sensorn för att skapa hela filmrutan. Då får man en marginal på X pixlar mellan den aktiva delen och sensorns kant. Den aktiva delen analyserar man och letar upp någon tydlig kontrast som man kan hålla koll på.
När kontrasten flyttar sig Y pixlar slumpmässigt fram och tillbaka spelar man in filmrutorna genom att läsa av sensorn med Y pixlars förskjutning. Så länge Y<X ser bilden stadig ut.
Det här görs förstås i både vertikal och horisontell led. Dessutom måste man ha någon logik som bestämmer sig för att nu panorerar filmaren medvetet, så nu måste man sluta kompensera för det. Antingen känner man av panoreringen eller så slutar man för att Y>X.

Samma princip kan tillämpas i efterhand, fast då har man inte möjligheten att blanda in någon accelerometer för att känna om kameran fysiskt rör sig på något sätt. Å andra sidan behöver man inte klara av stabiliseringen i realtid. Filmen är redan inspelad och i teorin kan man ägna så mycket tid man vill åt varje bildruta, så länge användaren inte tröttnar på att vänta.

Det här är alltså skillnaden gentemot de olika varianter av stabilisering som innebär att man rent mekaniskt flyttar på saker. Oavsett om det är linser i ett objektiv, sensorn i ett kamerahus eller allehanda pinnar och stänger i någon slags stabiliserande upphängning (steadycam) av kameran.

Min egen erfarenhet är att när jag spelar in film blir det bättre om kameran står på stativ. Det är ganska speciella scener där motsatsen gäller. I regel känns det trevligare för åskådaren om bara de delar av motivet som förväntas röra sig gör det, och annat (marken, skogen, byggnaderna) står still.
Givetvis finns det scener där detta är omöjligt. Det finns en del videosekvenser där filmaren springer i skogen och filmare en orienterare under tävling. Det kräver dock en bra steadycam och oftast att fotografen också är orienterare, så han klarar att springa i skogen trots att han håller på med något annat.
I traditionell filmproduktion lägger man ofta lite räls där kameran kan åka, så man kan röra på den utan att det skakar. I den lilla skalan har man en slider, som är ett slags räls fast i regel ganska kort och som bara bär kameran, inte fotografen också.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: PMD

Falumas

Aktiv medlem
Den stora skillnad mellan att göra det i kameran och att göra det efteråt är att du kan analysera filmen efteråt och bestämma exakt hur det måste beskäras för att filmen skall bli stabil innan du börjar att stabilisera den. Gör du det i kameran måste du antingen gissa i början eller acceptera att det digitalzoomas in och ut. GoPro har lägen för båda, men du måste välja innan du startar filmningen vilket du väljer.
GoPro sparar dessutom all accelerometerdata i filmfilen, så du har full tillgång till den i efterhand.

MP4 är ett containerformat som kan lagra väldigt mycket olika data parallellt.
 

apersson850

Aktiv medlem
Den enda kamera jag har med den här funktionen har två lägen (utöver avstängt): Digital stabilisering och mer digital stabilisering. Skillnaden är hur mycket beskärning de gör. Men den är alltid konstant. Antingen räcker den eller gör den det inte. Räcker den inte blir det skakigare.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bloggare brukar sällan använda sådan stabilisering, då bloggare oftast sysslar med stillbilder. Du menar kanske vloggare, dom flesta vloggare tror jag dock använder mobiltelefonen, då dom vill kunna ha möjligheten att filma åt två håll samtidigt.
Visst vloggare skall det vara, hur som helst så verkar det ändå finnas en marknad tydligen för den typen av kameror, Rörliga/vridbara skärmar var eftersökta just för kunna filma även själva fotografen eller att se var man själv kan placera sig i ett sällskap plus då en massa andra användningsområden. Dom flesta kamera tillverkarna erbjuder numera sådana vloggare modeller vad jag kan upptäcka, Fast Sony har friskat på ordentligt med flera varianter under några år nu.

Sonys variant av Aktiv stabilisering är i alla fall uppskattad som det verkar av dom som testar genom att vara mycket stabil, det handlar inte om det absolut bästa sättet att göra stabila filmer, utan mera en enklare möjlighet att nå hyggliga resultat som jag uppfattat det. Mobiltelefoner leder så klart totalt överlägset all typ av foto/filmning gent i mot våra kära kameror, det är väl skillnad på miljarder användare kan jag tänka.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mobilerna leder i antal, men inte i kvalité.
Vilket samtidigt visar på vad som är "bra nog" för flertalet.
Ja och helt nya generationer vänjer sig till många bristfälliga sändningar i Godmorgon programmen på TV med flera andra inslag, förvrängda bilder upp i näsan, skakiga, suddiga och med ofta mycket bristfälligt ljud, plötsliga stopp, ja jösses hur det har blivit. Inslagen faktiskt sämre än på 60-talet i gammal svartvit TV, men okej rörliga snabbt inkomna inslag får man från färska händelser.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det mobilerna erbjuder vloggarna som mig veterligen ingen annan slags kamera gör är att dom kan filma åt två håll samtidigt och därmed få med det som vloggarna vloggar om (med huvudkameran) och samtidigt i något hörn lägga till en overlay med vloggaren själv (med selfiekameran).
För mången vloggare är egot minst lika viktigt som det dom vloggar om.
 

apersson850

Aktiv medlem
Nu ser jag inte på många alster som videobloggare åstadkommit, men jag har sett en och annan film där den som producerat den sätter sig själv i en ruta som döljer en del av det som egentligen skulle visas. Blir särskilt dumt när det görs ovanpå en film som inte alls tagits med detta i åtanke.
Har ännu inte sett en sådan film till slutet.
Förmodligen är jag alldeles för gammal.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där begrep jag inte. Om jag avstått från receptet på att bli gammal borde jag väl inte vara gammal? Eller mer troligt, inte vara alls?
Eller hur menar du?
 
ANNONS