Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Canon 5D mark 3

Produkter
(logga in för att koppla)

Tomte0

Aktiv medlem
Hej!

Nu tänkte jag ställa en liten funderare! :)
Det är så att jag nämligen tänkte köpa en Canon 5D mark 3 och i morgon (3/7-2015) ska köpet troligen gå igenom då jag ska köpa det begagnat.
Jag frågar killen vad som ska ingå!

- Canon 5D ( runt 9000 exp)
- batteri
- Laddare (ej orginal)
- Data kabel
- Objektiv (standard objektiv)

Orginal kartongen är borta efter flytten samma med original laddaren och de resterande.
Det han ska ha är 15000kr borde de ringa någon varningsklocka eller ska man hoppa över den här affären!?
Hur hade ni gjort om ni satt denna sits som jag är i tankarna bara snurrar åt alla olika håll..

nu postar jag lite snabbt utan att haft någon tanke på stavning.

/ Johan
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Det är garanterat nåt skumt med det där.

Edit: Ska precisera mig lite:

- Varför har han ingen originalladdare? Borta i flytten? Möjligen kartongen, men varför har han haft laddaren i kartongen?
- Vad menas med "standardobjektiv"? Låter extremt konstigt, vet han inte vad det är?
- Priset. Billigt bara för kamerahuset, men om det dessutom ingår ett normalobjektiv är det garanterat för billigt.

Låter som att den är stulen, om du frågar mig.
 

dajli

Aktiv medlem
"(standard objektiv)" låter väldigt märkligt och känns som en varningsklocka.

Skiljer ju lite i innebörd om du får med ett 24-70/2,8 L II eller 50/1,8 II. Alla som säljer en kamera med objektiv borde vara tydliga med vilket objektiv man skickar med då det tydlig påverkar värdet.
 

Per_Eisele

Avslutat medlemskap
Hej!

Nu tänkte jag ställa en liten funderare! :)
Det är så att jag nämligen tänkte köpa en Canon 5D mark 3 och i morgon (3/7-2015) ska köpet troligen gå igenom då jag ska köpa det begagnat.
Jag frågar killen vad som ska ingå!

- Canon 5D ( runt 9000 exp)
- batteri
- Laddare (ej orginal)
- Data kabel
- Objektiv (standard objektiv)

Orginal kartongen är borta efter flytten samma med original laddaren och de resterande.
Det han ska ha är 15000kr borde de ringa någon varningsklocka eller ska man hoppa över den här affären!?
Hur hade ni gjort om ni satt denna sits som jag är i tankarna bara snurrar åt alla olika håll..

nu postar jag lite snabbt utan att haft någon tanke på stavning.

/ Johan

fråga efter serienummer..canon kan kolla om den är registrerad på rätt person

//
 

Tomte0

Aktiv medlem
"(standard objektiv)" låter väldigt märkligt och känns som en varningsklocka.

Skiljer ju lite i innebörd om du får med ett 24-70/2,8 L II eller 50/1,8 II. Alla som säljer en kamera med objektiv borde vara tydliga med vilket objektiv man skickar med då det tydlig påverkar värdet.
Killen som säljer det här ska sluta med fotografering, jag frågar han vad det är för objektiv, fick inge riktigt svar när jag säger är det ett canon ef 24-105mm? för jag vet inte riktigt vad som är standard det är bara ett objektiv som jag har sett på bild när jag slår upp om Canon 5D mark 3. Får jag svaret "Ja det kanske det är vet inte riktigt"
Sedan så glömde jag tillägga att det saknar ett kamerahuslock.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej!

Nu tänkte jag ställa en liten funderare! :)
Det är så att jag nämligen tänkte köpa en Canon 5D mark 3 och i morgon (3/7-2015) ska köpet troligen gå igenom då jag ska köpa det begagnat.
Jag frågar killen vad som ska ingå!

- Canon 5D ( runt 9000 exp)
- batteri
- Laddare (ej orginal)
- Data kabel
- Objektiv (standard objektiv)

Orginal kartongen är borta efter flytten samma med original laddaren och de resterande.
Det han ska ha är 15000kr borde de ringa någon varningsklocka eller ska man hoppa över den här affären!?
Hur hade ni gjort om ni satt denna sits som jag är i tankarna bara snurrar åt alla olika håll..

nu postar jag lite snabbt utan att haft någon tanke på stavning.

/ Johan
Vad har du själv för känsla av säljaren? Eftersom du frågar menar jag, är du lite osäker själv?

Det jag reagerar på är - "Objektiv (standard objektiv)" - är det något som säljaren benämnt på det sättet eller har han/hon sagt att det ingår ett 50 mm av något slag & du själv skriver så här på forumet? Menar bara att den här typen av kamera med ett "standardobjektiv" kanske oftast benämns av ägarna som just en 50:a, eller "normal". I annat fall kan det tyda på okunskap om vad denne utger sig för att sälja....& då ev. är något lurigt. Eller bara jag som är känslig....men om jag rungde på en så´n typ av kamera & säljaren uppger att det följer med ett standardobjektiv hade jag helt klart undrat vad för typ av standardobjektiv. Nu är ju inte en 50:a per automatik ett standardobjektiv....men ändå.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Hur hade ni gjort om ni satt denna sits som jag är i tankarna bara snurrar åt alla olika håll..
/ Johan
Jag tror att den största tjänst du bör göra dig själv är att inte leta efter ett klipp. En 5DIII ligger väl just nu på runt 17-19k begagnad i bra skick men utan objektiv. Så det bästa du kan göra är att hitta var prisläget ligger och utifrån det försöka hitta ett så fint ex som möjligt och med en säljare du känner dig trygg med.
 

dajli

Aktiv medlem
Killen som säljer det här ska sluta med fotografering, jag frågar han vad det är för objektiv, fick inge riktigt svar när jag säger är det ett canon ef 24-105mm? för jag vet inte riktigt vad som är standard det är bara ett objektiv som jag har sett på bild när jag slår upp om Canon 5D mark 3. Får jag svaret "Ja det kanske det är vet inte riktigt"
Sedan så glömde jag tillägga att det saknar ett kamerahuslock.
Det säger väl allt? Om han inte vet vad han har för objektiv (konstigt bara det om man har en 5DM3) och tydligen inte kan titta på objektivet för att svara vad det är så skulle inte jag köpa kameran iaf. :)
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Killen som säljer det här ska sluta med fotografering, jag frågar han vad det är för objektiv, fick inge riktigt svar när jag säger är det ett canon ef 24-105mm? för jag vet inte riktigt vad som är standard det är bara ett objektiv som jag har sett på bild när jag slår upp om Canon 5D mark 3. Får jag svaret "Ja det kanske det är vet inte riktigt"
Sedan så glömde jag tillägga att det saknar ett kamerahuslock.
Det finns inget som är "standard", men den har väl sålts i kit med 24-05mm. Men varför vill du köpa en kamera av någon som inte vet vad det är han säljer?
 

Tomte0

Aktiv medlem
Det finns inget som är "standard", men den har väl sålts i kit med 24-05mm. Men varför vill du köpa en kamera av någon som inte vet vad det är han säljer?
Efter att jag ringde honom och kollade dvs om kameran och uppmärksammat på att den var borta från blocket så tänkte jag inte mindre att den var sold.( några dagar senare, vilket var i dag)
Så får jag sms idag om jag ännu var intresserad av kamera vilket jag var! Så skrev han samtidigt att han hade lagt till ett objektiv vilket fick min uppmärksamhet att det här kanske blir en bra affär!?
sen när jag ringde han vid 18:00 tiden för kolla allt engång till vilket jag mindes inte alla detaljer om vad som ingick."mindes bara att orginal lådan inte följde med" men sedan var det mera vilket fick mej att fundera lite på men vi bokade ändå en träff i morgon.
då sa han med att han ändra de lite med och ville bli av med objektivet eftersom han skulle sluta med fotografering.

Jag försöker hänga med att svara på alla!

Ber om ursäkt för särskrivning.
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Man äger inte en sådan här kamera utan att veta vad man har för objektiv till den. Lägg ner denna affär är mitt råd! Det är alldeles för mycket pengar för att chansa. Det osar hett lång väg om detta.
 

Tomte0

Aktiv medlem
Jag tror att den största tjänst du bör göra dig själv är att inte leta efter ett klipp. En 5DIII ligger väl just nu på runt 17-19k begagnad i bra skick men utan objektiv. Så det bästa du kan göra är att hitta var prisläget ligger och utifrån det försöka hitta ett så fint ex som möjligt och med en säljare du känner dig trygg med.
Det är sant jag har mailat och ringt väldigt många på blocket som säljer en canon 5 mk 3 men ingen svarar på varken mail eller telefon i dags läge!
 

Tomte0

Aktiv medlem
Man äger inte en sådan här kamera utan att veta vad man har för objektiv till den. Lägg ner denna affär är mitt råd! Det är alldeles för mycket pengar för att chansa.
Tack, känner lite så med eller om han var dum för sitt eget bästa..
Det jag är ute efter är en ärlig affär..
 

Wiking 1

Aktiv medlem
Tack, känner lite så med eller om han var dum för sitt eget bästa..
Det jag är ute efter är en ärlig affär..
Han är inte dum, han vet nog vad han gör. Problemet med dig är att du är sugen på en sådan kamera och stirrar dig blind på prislappen. Köp alltid öga mot öga, och lita hela tiden på din magkänsla och snappa upp alla varningsklockor.

Det finns några sådana kameror till salu här på FS. Men du skall inte vara mindre försiktig för det!
 

Tomte0

Aktiv medlem
Han är inte dum, han vet nog vad han gör. Problemet med dig är att du är sugen på en sådan kamera och stirrar dig blind på prislappen. Köp alltid öga mot öga, och lita hela tiden på din magkänsla och snappa upp alla varningsklockor.

Det finns några sådana kameror till salu här på FS. Men du skall inte vara mindre försiktig för det!
Ja, jag tvekar inte att jag har varit lite blå ögd som man säger (hoppas ingen tar illa vid sig) och känt en aning hopplöshet när man har sökt kontakt med ett ex antal människor och man får inge gensvar!
 

Tomte0

Aktiv medlem
Men hur som helst vad jag har gjort idags läge är att jag avbokat möte och jag inte kommer köpa hans kamera..
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Sålde min 5d3 här i december med original batterigrepp och extra batteri, originallåda med allt med i fint skick. försökte med 16 tusen men fick gå ner till 15, tror det är rätt normalt pris
 

Erikhaglund

Aktiv medlem
Nu har du ju redan löst det, men vill ändå tillägga en sak ifall någon läser detta som är i en liknande sits.

Visar det sig i efterhand att man köpt stöldgods så kan man inte hävda att man köpt den "i god tro".
 

Petandsto

Aktiv medlem
Hej

Tycker inte priset är konstigt. Tycker snarare att många beg Mk III är fr högt prissatta. Nikon d800 kom samtidigt och den säljs nu för priser neråt 11-12,000 - låt vara att det kommit en uppdatering i form av d810 men ändå. Köpte en beg 5d mk iii i mycket bra skick för några veckor sedan för 14,500 av en seriös säljare med kartong & kvitto.

I detta fall tycker jag däremot allt annat verkar mycket konstigt. Det är trots allt inte en instegskamera utan en dyr 5d mk iii som man köper om man är professionell eller mycket intresserad amatör och att då inte veta vad för objektiv det är säjer ju allt.

Om det nu finns något standard objektiv till en 5d mk iii är det väl ett 24-105/4L eller 24-70/4L och DÅ blir det väldigt billigt och isåfall vet man vad det är och skriver ut det.
 
ANNONS