Annons

r6 eller Mark IV?

Produkter
(logga in för att koppla)

klintan74

Aktiv medlem
Kul som vanligt för ts att skapa en tråd som flippar ur.

Har precis sålt min Mark IV för en Canon r6. Har dock inte hunnit testa den tillräckligt ännu för en rättvis bedömning.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ändå Magnus, Canon brukar inte vara rädda för fler megapixlar, 32mp som kom till APS-C modellerna verkar inte vara dum precis, har du frågat Canon varför inte den blev påtänkt till R6, ni såg faktiskt detaljökningar med den. R5 skyfflar obehindrat sina 45mp, så samma kraft i R6 borde inte vara något bekymmer.
Det ryktas om en R7 med APS-C-sensor nästa år. Jag antar att Canon valde att prioritera R5 och R6 för att första etablera sig inom småbild. Dessutom är det där som profiten finns.

Men vill man ha 35,5 mp kan man ju redan välja M6 Mark II som tar 14 bilder/s.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det ryktas om en R7 med APS-C-sensor nästa år. Jag antar att Canon valde att prioritera R5 och R6 för att första etablera sig inom småbild. Dessutom är det där som profiten finns.

Men vill man ha 35,5 mp kan man ju redan välja M6 Mark II som tar 14 bilder/s.
Tack för svar, jag rörde ihop det och svamlade en del, M6MkII verkar vara en liten juvel på sitt sätt visserligen med M-fattning, och en möjlig R7-APS-C får nog en sökare också. Jag tänkte bara att kunskapen om just M6MkII rätt så lyckade sensor, Canon kanske valde att ge R5 dom mesta idéerna från den, fast givetvis en större variant av sensor och lite fler pixlar.
 

mmakr

Aktiv medlem
Jag är i nästan samma sits. Jag väljer dock mellan Eos R och R6. vill helst ha en R5 men det är helt uteslutet ur ekonomisk synvinkel. Funderar om jag blir nöjd med R eller om den känns för långsam ( tänker byta bort en 7d mk2). jag ser autofokusens förmåga att hitta och följa ögon som en jättestor fördel, både vid människor och djurfotografering. Detta gör att 5d mkiv ramlar bort helt ur min beräkning.
Jag har haft en EOS R och för mig var den oanvändbar när det gäller all form av action, speciellt flygande fåglar. Gick över till Olympus ett tag men nu när R5 kom har jag gått över till en sån. 20 mp i Oly var inget större hinder men bildgilerna i R5 är bättre och även autofokus. När det gäller R kontra R6 så skulle jag alla dagar i veckan välja R6 , på köpet får du förutom autofokusen en bättre ergometri och IBIS. R är ingen allroundkamera. Mvh Åke
 

haglunda

Ny medlem
Jag är i nästan samma sits. Jag väljer dock mellan Eos R och R6. vill helst ha en R5 men det är helt uteslutet ur ekonomisk synvinkel. Funderar om jag blir nöjd med R eller om den känns för långsam ( tänker byta bort en 7d mk2). jag ser autofokusens förmåga att hitta och följa ögon som en jättestor fördel, både vid människor och djurfotografering. Detta gör att 5d mkiv ramlar bort helt ur min beräkning.
Jag har haft Eos R några månader men var inte nöjd med snabbheten på fokus, bytte in den mot en R6 och supernöjd både vad det följande fokus och skärpa i bilderna. Fotograferar mest fågel.
 

martley

Aktiv medlem
En 45Mpixel-sensor i en R6 skulle i princip göra den till en R5.
Jag skulle gissa att det är taktik från Canon. Det är en av många detaljer som skiljer R5 från R6 och som motiverar köpare att välja den dyrare modellen. Teknik för fler pixlar har de, men de vill inte använda den i modell #2 i "rangordningen".
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag skulle välja R6 då skillnaden mellan ca 20 och ca 30mp inte är så stor i praktiken och utöver en serie fördelar som nämnts får man bildstabilisering med alla objektiv.

Fast om pengarna har betydelse, titta på 5DsR hos e-infinity (ca 13.000kr). Den har, f i fler mp, en härligt dämpad spegel och lite annat gott. Nu är det ingen sportkamera, R6 och 5D IV är mer all-round.
 

martley

Aktiv medlem
För mig är det lite som ifall jag skulle välja en Ferrari eller en Lamborghini, båda modellerna ligger långt utanför min budget, men rent hypotetiskt så skulle jag nog välja R6 eller till och med R5 om jag får drömma eftersom R-serien är mera framtidssäkrad med EF-R mount. En liten brakslapp för att det är inom R-serien som Canon lägger ned sin största energi på utveckling och det är inte omöjligt att det kommer ytterligare, ännu bättre modeller i R-serien inom en inte alltför avlägsen framtid.

Båda kamerorna är säkert fantastiskt bra och levererar bilder vars kvalitet i de flesta fallen mera begränsas av den som håller i kameran än kamerans prestanda. Men EOS 5 mk IV har ändå några år på nacken och borde rimligen vid det här laget ha blivit uppgraderad till mk V ifall Canon hade velat fortsätta med den. Att modellen är såpass "gammal" kan i och för sig vara en fördel, alla brister och buggar bör vara åtgärdade vid det här laget. Ingen har väl hört något om en överhettad bildsensor vid filmning i en 5DMkIV till exempel. Och har man en stor samling EF-objektiv, särskilt av de dyrare versionerna, så finns det en poäng med att välja 5mkIV. Adapter i all ära, men det är ytterligare en pryl som kan börja glappa.

Men jag behåller nog min Volvo V70 ett tag till.
 

Martin F

Aktiv medlem
Jag valde mellan 5DIV och R6, valet föll på R6 och har inte ångrat mig en sekund. Autofokusen är helt enastående och när jag provade en 5DIV hade jag samma problem som med min 7DII men felfokuserande på vissa objektiv etc. Allt sånt är som bortblåst med R6. Grymt skönt.
Sen har vi ju filmningen som bonus, eftersom jag börjat pyssla lite med det.
 
ANNONS