Annons

Köpa en analog nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Jag har gått ett tag nu och funderat på att köpa något analogt hus som komplement till min D70, vad bör jag köpa? Jag vill köpa ngn billig begagnad (för den kommer inte att användas så hemskt mycket..). Jag har kikat lite på en F90x, är det ett bra val? Jag kommer främst att fota Dia med den. Ge alla tips och råd ni har, jag är helt lost på analoga begagnademarknaden! Jag kan nog som mest tänka mej att ge mellan 2500-3000 för kameran. (och den ska helst ha batteripack =)

F-90X är helt klart en vettig kamera till vettigt pris.

801/801s är äldre och med sämre exponeringsmätning och blixtexponering men inte så mycket billigare.

F100 är super, men mycket dyrare.

F80 är tyvärr inte kompatibel med manuella gluggar

Har köpt en F75 som komplement till min F100.
Den klarar även VR-optik. Har 5 fokuspunkter. Den verkar så långt vara ett bra köp. Gav 900:-. Då har du pengar över till ytterligare någon optik.

Dykhjelm skrev:
Har köpt en F75 som komplement till min F100.
Den klarar även VR-optik. Har 5 fokuspunkter. Den verkar så långt vara ett bra köp. Gav 900:-. Då har du pengar över till ytterligare någon optik.

Får jag fråga vart du hittade en F75 för 900:-!? Det låter ju toppen isf =P

Micos skrev:
Får jag fråga vart du hittade en F75 för 900:-!? Det låter ju toppen isf =P

Det var inte så längesedan man kunde köpa dem ny med objektiv för 1995:- NOK på Japan Photo i Oslo. Det förvånar mig inte att man hitta en för 900. Jag funderade på det själv, men råkade över en F90x istället (fin kamera, mycket fin model).

Värderar du kompabilitet med äldre objektiv med manuell fokus, samt vill ha en kamera med proffskänsla kan ju en F4 vara ett alternativ. Den har autofokus, om än långsammare än de nyaste och mätningen fungerar med alla gamla objektiv (ai och framåt).
Alla har batteripackar, det finns 3 olika och skillnaden är främst topphastigheten på den inbyggda motorn.

Hittade kameran på en annons, på fotosidan eller möjligen Blocket. Jag hade nog tur. Kameran var 1,5 år gammal och i skick som ny. Den är liten och smidig och modernare än 801s och F90x.
Genom sina 5 fokuspunkter så fungerar Nikons VR-optik på kameran. Har dessutom programerbara inställningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto