Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa ett andra objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

B4rret

Medlem
Hej! Sökte nyligen hjälp här i forumet inför mitt kameraköp, det slutade med att jag köpte en ny D90 med ett begagnat Nikon 18-200 3.5-5.6G ED VR DX. Jag är jätte nöjd med det och just nu befinner jag mig i NYC och har tagit massor med fina bilder samtidigt som jag lärt mig mer om kameran. Men nu till min fråga:

Jag har funderat på att köpa ett sekundärt objektiv, min kompis har ett 50mm som han är väldigt nöjd med och funderar på om det är rätt väg att gå. Vad är det för fördelar/nackdelar med ett sådant objektiv, och vad är det avsett för att fota? Vad är skillnaden mot till exempel ett 35mm?

Tack på förhand!
Jonas

Skillnaden mellan 35 och 50 mm är ett enkelt att undersöka! Ställ in ditt zoomobjektov på 35 resp 50 så ser du det med detsamma! Fördelen med ett fast 35 eller 50 är att det är så mycket ljusstarkare, vilket ger dig kortare skärpedjup och bättre möjligheter att ta bilder utan blixt när belysningen inte annars skulle räckt till.

Per.

Förutom de fördelar med de fasta objektiven som redan nämnts ovan så är de sannolikt mindre och lättare än din superzoom. Sannolikt även optiskt bättre, även om det inte går att svara på generellt.

Per: Tack det slog mig faktiskt aldrig :/ Men vad är de "avsedda" för. Jag har hört att 50mm brukar användas till porträtt.

Per: Tack det slog mig faktiskt aldrig :/ Men vad är de "avsedda" för. Jag har hört att 50mm brukar användas till porträtt.

I huvudsak för sin stora bländaröppningen, som ger ett komprimerat skärpedjup samt tillåter fotografering i dålig belysning. Sedan så får man väldigt mycket objektiv för pengarna jämför med att gå åt något annat håll. Vidvinkel samt tele kostar betydligt mer att tillverka eftersom det helt enkelt är svårare. Eftersom normalen är relativt enkelt att tillverka så blir de också bra.

Köp en 35:a det är allround på din kamera. Du kan ta porträttbilder med det också bara du är några meter ifrån. Sedan kan du beskära i ett bildbehandlingsprogram. 50 mm ger för snäv bildvinkel många gånger t ex inomhus kan du bara fota en person eller två om de sitter intill varandra. Testa att fota med din zoom inställd på 35 resp 50 mm så ser du skillnaden.

Visst, prova själv!

Skillnaden mellan 50mm på ditt zoom och en fast 50:a är mestadels max bländare. En fast 50:a är dessutom en aning skarpare. Detsamma gäller 35/1.8.

Men dessa är inte "avsedda" för något speciellt. Det är nog ett vanligt missförstånd. För en fotograf som behöver utsnittet som 50mm ger är en 50:a perfekt, helt enkelt! Du själv använder säkert 50mm ibland. Varför gör du det? Där har du svaret!

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto