Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa första kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Autumn_fire

Aktiv medlem
Jag har nyligen blivit allt mer intresserad av foto, men min Sony Ericsson G900 håller inte måttet längre...det kan bero på att det är en telefon! Nu ska jag köpa mig en bra nybörjarkamera med så mycket inställningar som möjligt. Gärna en Canon som är kompatibel med CHDK. Kruxet är det att jag är rätt så fattig, så ju billigare desto bättre ;-)

Några tips?

(Insåg att det fanns ett forum för inköp av nya varor, jag ber högaktligen om ursäkt)

Senast ändrad:
Hej, det beror på om du vill ha en kompaktkamera eller en riktig systemkamera DSLR där du kan köpa olika objektiv och växa så att säga.

De flesta instegsmodeller oavsett märke är bra för en nybörjare, det brukar ju alltid finnas kampanjer på kameror så jag tycker att du skall kolla bland sådana. Växer sedan intresset (och plånboken) kan man gå över till något mer avancerat senare.

Många börjar ju med en lite mer avancerad kompaktkamera och det finns ju en massa recensioner exempelvis här som du kan kolla på.

Det går aldrig att råda exakt vad någon annan skall välja.

/Kjell

Jag skulle leta efter en a720is, den är i stort sett samma kamera som de du nämner fast billigare.

Canons Powershotkameror har, imho, två nackdelar: dels ger zoomen som mest en vidvinkel motsvarande 35 mm, dels kör de på vanliga AA-batterier.

För övrigt tycker jag (utan att ha detaljstuderat allting) A590 verkar vara ett bättre köp än A1000.

En sk "långzoom" är väldigt kul att börja sin lite mer avancerade hobby med. Pga deras lilla sensor har de något sämre bildkvalitet, men det vägs till stor del upp av att man kan leka med alla möjliga brännvidder i en och samma kamera.
Då ser du genast om lång brännvidd är något du vill fortsätta med, eller om du är mer intresserad av motiv på kortare avstånd.

Jag gillar både landskapsfotografering och macro, så det får nog bli en Canon AXXX eller Casio, ska kolla lite närmare på alternativen. Tack för all hjälp, vilket engagemang det blev på så kort tid ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto