Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa filter, vilket?!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Drakcir

Aktiv medlem
Hej!
Har funderat lite på ett filter av nått slag som skall skydda linsen mot repnngar o.dyl.
Tittade lite på nätet o hittade detta -->

http://raynox.co.jp/english/digital/egolyc700uz.htm

E detta nåt sånt som ja pratar om eller? Verkar ju vara nåt annat oxå som gör bilderna mattare ?
Var kan man hitta nåt sånt här, eller nåt liknande?
Fotar mycket motorsport... om det har nån betydelse!
Kameran ja har e en Olympus C-720 UZ.

Tilläggas oxå att ja e newbie på detta, så all hjälp tas emot tacksamt!
// Rickard

edit: det e alltså det PFR-C70 Protection Filter Kit som står lite längre ner på sidan som gäller!

Ett filter som skyddar mot luftföroreningar. I sådana fall hade jag köpt en gasmask åt mig själv istället för pengarna. :)

Ska du ha den där struten på kameran hela tiden? Det verkar otympligt. Då hade jag hellre valt ett heltäckande plastskal till kameran. Då gör det inte så mycket om det stänker lera på kameran.

Konverter

Hej.
Cyberphoto säljer en konverter som du skruvar på din kamera. Konstar 2-3 hundra. Du får 55mm filter och lins diameter. Köp sen ett uv filter. Bra skydd för din optik. Plus att konvertern "bakar" in optiken så det skyddar bra.
Gå in på cyber titta på digaitalkemeror och utgågna modeller. Leta efter din. Långt ner på sidan står allt om konverters m.m. Eller ring dom helt enkelt.
Mvh
/Ernst

Om du är ute efter att skydda linsen mot repningar och smuts så kan ett objektivlock vara att föredra före filter. Filter med repor, smuts, fett mm ger inte lika kontrastrika bilder som en ren lins. Använder du filter som skydd måste även detta hållas rent och fritt från repor för att du ska få bästa resultat.

Jag har skruvat på en konverter på min kamera som gör att jag kan ha filter på..
Jag har skruvat fast konvertern och satt dit ett Skylight filter 1b heter det...

Vart kan jag köpa linslock?

Cyberphoto

JohanAldor skrev:
Jag har skruvat på en konverter på min kamera som gör att jag kan ha filter på..
Jag har skruvat fast konvertern och satt dit ett Skylight filter 1b heter det...

Vart kan jag köpa linslock?
Du kan köpa linslock på Cyberphoto för ca 30-40Kr.
55mm.
Mvh
/Ernst

Köp gärna ett motljusskydd. Då får du mindre ströljus och mer kontrast i bilderna.

Jag hade satsat på ett UV-filter istället för skylight-filter.

Drakcir skrev:
Tackar tackar...
Mycket intresasnt det här, o bra svar!

Om vi säger så här, köper ja detta-->

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=198155

o denna -->

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=CLA4

Då borde väl det passa på min kamera, o filtret passar i konvertern, eller har ja fel? Elelr e det nåt mer ja måste ha?

Har jag fattat rätt/fel?
//
Helt rätt. UV är ett bra skydd och "bromsar" lite av "skräp"ljuset. Du är rätt ute!!!
Mvh
/Ernst

Att använda ett skylight filter för att skydda linsen är bra, folk som säger att linslocket gör ett lika bra jobb vet oftast inte vad de talar om. Vist är linslocket nått som är bra när man inte använder kameran men dammiga miljöer försvinner inte bara för att man fotograferar och en plan yta är enklare att rengöra en konväxa linser.

Filter är bra, ett pol-filter tar fram färger på ett mycket bra sätt samt att man kan dra ner reflexer mm vilket man omöjligt kan göra lika effektivt i efterbehandling.

Ett blå filter kan ge elektriska ljuskällor en bättre färg och då kan man ha en vitbalans inställning som är lite varmare och på så sätt minska brus på vissa kameror som är brus känsligast i det blåa.

Gråfilter är bra om man vill ha längre slutartider, för även en klar sommardag kanske man vill få fram lite rörelse oskärpa :)

Filter är fillemang och det är nått som du borde ha eller åtminstonde testa. Men man skall inte heller rata klassiska effekt filter; soft filter, stjärn filter, tonade filter mm ger bra effekter som inte är så lätta att efterlikna i efterbehandlingen som folk påstår. Sedan måste man hålla i tanken att alla inte är bra på efterarbetning utan föredrar att använda kameran för att göra bilder.

Ett UV-filter är helt ofärgat i det synliga spektrumet. Det fungerar som ett högpassfilter som klipper av innan det ultravioletta området.

Skylight-filtret är svagt rosafärgat och har filterfaktor 1,1. Dvs man måste öka exponeringen med 1,1 gånger.

Ok ok, då har man lite mer kött på bena så att säga!
Egentligen kan man ju lika gärna köpa ett UV filter istället för ett Skylightfilter om det inte e så stor skillnad, dessutióm e det billigare ;)

Men va e skillnaden HMC o vissa HMC Super? På UV filtren då!

En lite offtopic fråga:
Kan man använda två filter samtidigt på en kamera? Eller t.ex. Både motljusskydd och UV-filter. Har en 300D men kitobjektivet (18-55mm).

/A\

PerFogelberg skrev:
Skylight-filtret är svagt rosafärgat och har filterfaktor 1,1. Dvs man måste öka exponeringen med 1,1 gånger.
Bara en anmärkning. Ett tiondels bländarsteg är mer än vad de flesta kameror och ljusmätare hanterar så i praktiken ändrar man sällan exponeringen. Annars är det precis som Per säger.

andreasc89 skrev:
En lite offtopic fråga:
Kan man använda två filter samtidigt på en kamera? Eller t.ex. Både motljusskydd och UV-filter. Har en 300D men kitobjektivet (18-55mm).
Kan kan man alltid men risken finns att filterfattningen syns. Många motljusskydd sätts i bajonettfattning på objektivet och inte i filtergängan, då ska de inte hindra om de är avsedda för objektivet i frågan. Ska de skruvas i filtergängan är det en annan femma.

Det bästa sättet är att testa. Tänk också på att även om det inte söks i sökaren kan det synas på bild. Sökaren visar sällan 100% av bildarean på dessa kameror och det är just i hörnen som det syns först. Sen är det inte alltid det lättaste att se detaljer i sökaren.

När du sätter flera filter på en zoom ska du testa i det vidvinkligaste läget. Det är där problemen uppstår först. Men kan man nöja sig så kan man "stacka" filter och köra på längre brännvidder. Det har jag gjort i nödfall någon gång.

Ytterligare en lösning kan vara att ha större filterdiameter på sina filter och en step-up-ring, Då kan man ibland komma undan med fler filter.

Tänk bara på att varje filter du lägger på är en till glasbit i det optiska systemet och två extra glas/luft-övergångar. Du släpper igenom mindre ljus (även om det ibland är försumbart) men framför allt ökar risken för reflexer. Skugga noga frontlinsen/frontfiltret och se till att de är rena och har bra antireflexbehandling.

Drakcir skrev:
Egentligen kan man ju lika gärna köpa ett UV filter istället för ett Skylightfilter om det inte e så stor skillnad, dessutióm e det billigare ;)
Om du bara ska ha den som skydd för frontlinsen, ja. Personligen föredrar jag UV framför Skylight för detta ändamål men andra kanske är av annan uppfattning.

Men va e skillnaden HMC o vissa HMC Super? På UV filtren då!
Detta gäller för alla Hoyafilter. HMC står för Hoya Multi-Coating och är antireflexbehandlingen. Super HMC (står ibland S-HMC på filtret) är en bättre variant. På Hoyas hemsida finns mer information om antireflexbehandling och skillnaderna mellan dessa två. Välj S-HMC även om det är lite dyrare. Man vill ha så bra antireflexbehandling som möjligt. Undvik om möjligt filter som är obehandlade eller bara har "single coating".

Antireflexbehandling görs för en viss våglängd (färg) på ljuset. Ofta grönt då den ligger mitt i det synliga spektrat. För andra våglängder fungerar antireflexbehandlingen sämre. Effekten av detta är att du kan se färgade reflexer om man håller filtret/linsen i rätt vinkel mot en ljuskälla. Genom att ha flera skikt med olika antireflexbehandling kan man bättra på ljusgenomsläppet (transmissionen) över en större del av spektrat. Dessutom brukar de bättre antireflexbehandlingarna även inkludera ett anti-rep-skikt som är hårt och ska stå mot omild behandling lite bättre. Hoyas S-HMC och B+Ws antireflexbehandling är troligen i toppklass med vad du kan få i dagsläget på denna typ av filter.

Hmmm... Ytterligare en fråga som dyker upp lite då och då. Kanske man ska skriva ytterligare en artikel när man fått tummen ur och avslutat stativartikeln?

ANNONS
Götaplatsens Foto