Annons

Köpa fullformat Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Ett kameraköp är för de flesta alltid en kompromiss mellan önskemål, behov, ekonomi och utbud.

Att hävda att man alltid ska köpa "den bästa" är sällan ett bra råd. Det är få av oss som har ekonomi till det, helt enkelt därför att det alltid kommer en ny "bästa" kamera så småningom och då måste man ju köpa den om man alltid ska köpa "den bästa".
.
Kollar man på begangnat så kan man ju köpa den bäste kameran som tillverkades under det året som kameran var ny. Då borde man ju få en hyfsad kamera.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har länge velat haft en FX men har tänkt om.
Jag har en hel räcka med kameror nu och inser att jag knappast
behöver en till. Jag är en sån som inte säljer det ena för att köpa det andra.
Jag säljer inga bilder eller får ut något av det ekonomiskt.
Jag har det inte som jobb och klarar mig bra med det jag har.
De få bra bilder jag tagit och skrivit ut i A3 är grymma kvalitetsmässigt.
De bästa bilderna är tagna med min D70 , Nikon FM samt D7100.

Men....hade jag ett överflöd i kassan så visst...en D5:a skulle vara kul att äga , men inte
nödvändigt för att fortsätta min hobby.
 

martinot

Aktiv medlem
Sedan måste man inte alltid ha ett prohus som D4, D4s, eller D5 bara för att kunna köra fullformat.

Just sayin'.

Har själv en par amatörhus (D750 och D610) som passar mig utmärkt, som den amatör jag är.
 

snabbaville

Medlem
Nej då ,jag har inte försvunnit.....
Har en d80....
Har tänkt i många år att byta upp mig....
Har knäppt mycket vardagliga foton.....

En kompis har en Canon fullformat,
Blir lite avundsjuk på hans bilder som han tar vid konserer o sin studio hemma
 

Lahn

Aktiv medlem
Nej då ,jag har inte försvunnit.....
Har en d80....
Har tänkt i många år att byta upp mig....
Har knäppt mycket vardagliga foton.....

En kompis har en Canon fullformat,
Blir lite avundsjuk på hans bilder som han tar vid konserer o sin studio hemma
Du måste inte vara avundsjuk på din kompis! Det är du och dina objektiv som spelar roll, inte så mycket sensor storlek. Dina vardagliga foton blir inte mera "ovardaglig" bara genom att byta kamera.

Dessa foton här är tagen med en Nikon d7100 (APS-C inte fullformat)

http://lahn.nu/look-into-my-eyes/
http://lahn.nu/bjornbroder/

Som ELLIOTT ERWITT säger:
"All the technique in the world doesn’t compensate for the inability to notice."
 

snabbaville

Medlem
Du måste inte vara avundsjuk på din kompis! Det är du och dina objektiv som spelar roll, inte så mycket sensor storlek. Dina vardagliga foton blir inte mera "ovardaglig" bara genom att byta kamera.

Dessa foton här är tagen med en Nikon d7100 (APS-C inte fullformat)

http://lahn.nu/look-into-my-eyes/
http://lahn.nu/bjornbroder/

Som ELLIOTT ERWITT säger:
"All the technique in the world doesn’t compensate for the inability to notice."


Fina bilder
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Du måste inte vara avundsjuk på din kompis! Det är du och dina objektiv som spelar roll, inte så mycket sensor storlek. Dina vardagliga foton blir inte mera "ovardaglig" bara genom att byta kamera.

Dessa foton här är tagen med en Nikon d7100 (APS-C inte fullformat)

http://lahn.nu/look-into-my-eyes/
http://lahn.nu/bjornbroder/

Som ELLIOTT ERWITT säger:
"All the technique in the world doesn’t compensate for the inability to notice."
Sam sagt...det räcker bra med en D7100. Fina bilder!
 

Brix

Aktiv medlem
Nej då ,jag har inte försvunnit.....
Har en d80....
Har tänkt i många år att byta upp mig....
Har knäppt mycket vardagliga foton.....

En kompis har en Canon fullformat,
Blir lite avundsjuk på hans bilder som han tar vid konserer o sin studio hemma
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och i handhavandet, så jag tror inte det beror så mycket på att han har fullformat.. Och i studio använder man ju blixtar och det gör ju såklart väldigt mycket :)
 

lofling

Aktiv medlem
Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet och i handhavandet, så jag tror inte det beror så mycket på att han har fullformat.. Och i studio använder man ju blixtar och det gör ju såklart väldigt mycket :)
Fast för konserter kan en D80 inte vara optimal. Kommer inte ihåg hur mkt brus den gav men borde vara minst tre steg skillnad mot en D700, som ändå inte är topp jämfört med t.ex. D5. Även om Canon kanske inte har allra bäst ISO-prestanda måste det vara ordentlig skillnad på allt över ISO 200...
 

Brix

Aktiv medlem
Fast för konserter kan en D80 inte vara optimal. Kommer inte ihåg hur mkt brus den gav men borde vara minst tre steg skillnad mot en D700, som ändå inte är topp jämfört med t.ex. D5. Även om Canon kanske inte har allra bäst ISO-prestanda måste det vara ordentlig skillnad på allt över ISO 200...
Jo, det är klart att bra brusprestanda hjälper i den situationen, men man behöver ju inte ha fullformat för det. Ett ljusstarkt objektiv är ju också bra till den typen av foto, även såklart för att kort skärpedjup ofta passar på den typen av bilder :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jo, det är klart att bra brusprestanda hjälper i den situationen, men man behöver ju inte ha fullformat för det. Ett ljusstarkt objektiv är ju också bra till den typen av foto, även såklart för att kort skärpedjup ofta passar på den typen av bilder :)
Om man har tex en D7100 med ett objektiv värt namnet , så når man väldigt långt. Grejen med tex 71:an och D7200 är att man MÅSTE lägga krut på glasen. Visst..FF ger bättre bilder i sämre förhållanden , men är inte ett måste för bra bilder. Mina tekniskt bästa bilder är tagna med en D70 med bra glas.
Men...jag är fortfarande sugen på en FF.
 

lofling

Aktiv medlem
Jo, det är klart att bra brusprestanda hjälper i den situationen, men man behöver ju inte ha fullformat för det. Ett ljusstarkt objektiv är ju också bra till den typen av foto, även såklart för att kort skärpedjup ofta passar på den typen av bilder :)
Nä, man behöver inte ha något alls. Men det är märkbar skillnad på fullformat och APS-C . Jag har haft en D80 och D300 samt D700 och har nu D500 och D750. Med dessa hus har jag fotat mycket i dåliga ljusförhållanden, och jag har nog ganska bra koll på brusprestandan. Vid konsertfoto skulle jag inte välja APS-C.
 

Polar300

Aktiv medlem
En stor fördel med introduktionen av D850 under hösten har varit den veritabla flod (OK, välfyllda bäck då) av lätt begagnade D810 som kommit ut på begagnat marknaden - vilket har möjliggjort för amatörer som jag att göra ett systembyte* och gå till fullformat DSLR av "flagship version". Jag köpte min 810:a för 15 000:- inkl batterihandtag och dubbla batterier. Och den hade bara 6400 exponeringar...

Så jag skulle rekommendera trådskaparen att hålla skarp span på Blocket, Tradera och dylika platser - det finns bra deals att göra därute. Det är inget att tveka över när den ligger där och väntar...
/Odd

*Har använt totalt 3 st KonicaMinolta A2 (och före dom en Dimage 7) under de senaste 12-13 åren men nu var det dags för den där fullformataren som jag drömt om ända sedan jag övergav kemiskt fotograferande. Något jag inser att jag ska tacka 850-releasen för...
 

Esping

Ny medlem
Har d700 dålig bildskärm ??

Vill man ha en ny kamera så D750 egentligen det enda vettiga alternativet. Tittar vi begagnat så öppnar sig nya världar. Både D700, Df, D800, D800E, D810 och D3(s) samt D4 blir plötsligt alla alternativ inom prisklassen.

Jag vet inte riktigt vad du har för krav. Men jag har erfarenhet med D800:an och nu D5:an - en generation nyare än D4, men ändå. D800 har suveränt fina bildfiler men lider av ruggigt utdaterad bildskärm och bara godkänd ergonomi och allmän hantering. Den dåliga bildskärmen gör ju att bildresultaten lätt ser dassiga ut innan man laddar bilderna till datorn. Sedan jag skaffade D5:an har D800:an legat i princip oanvänd, trots bjässens betydligt blygsammare filer - den är helt enkelt så mycket behagligare att hantera; med kanonfin sökare, suverän ergonomi, bra bildskärm och allmänt lättarbetad.

Förutsatt att du inte behöver 1/8000 slutartid eller de högupplösta, fina bildfilerna så skulle jag säga att det står mellan D750 ny eller D4 begagnad. D750 må ha återkallelser men det är också en kamera som sålts i flera år och i mängder. Risken för fel eller problem vid nyköp vågar jag påstå vara minimal. Nikon har under produktens livslängd också haft en liberal servicepolicy som talar för tydliga incitament från Nikons sida att snabbt fixa till de fel som uppdagas. Vad gäller fajten mellan D750 och D4 så handlar det mest om upplösning kontra bildhastighet samt fysiska dimensioner. D750 blir ju lättare att få med sig till vardags medan D4:an inte behöver daltas med.[/QUOTE]
 
ANNONS