Seriösa och seriösa, majoriteten av företag går nog inte med på att specifikt stämpla grejerna som present, men de har samtidigt ingen plikt att förtydliga för tullen i sverige. En del verkar ju iofs sätta prislappar synliga med flit, men grundinställningen hos företagen är att "det är upp till dig som köpare att se till att skatt och tull betalas."
Oavsätt hur man väljer att göra så ska man se till att kolla upp hur garantiavtalen ser ut. För Canon så är det världsgaranti på gluggar och blixtar, men inte hus (vilket är självklart kanske, då de har olika modellnamn på husen i usa och europa).
Att handla med jänkarna kan vara knepigt också, de kan faktiskt vägra att göra affär om du bara har ett vanligt kontokopplat VISA. Jag försökte förklara att det var helt sjukt att de bara tog "credit card" och inte "debit card", eftersom mitt kort är kopplat till riktiga pengar och inte någon kredit. Med facit i hand hade jag nog inte sagt något, utan bara gett dem mitt kortnummer.
Man kan också få räkna med att skicka en kopia på pass och kort via epost/fax, och jag fick faktiskt sjukt nog skicka ett utdrag från min internetbank som visade min adress i kombination med mitt kortnummer. Normalt sätt löser folk det med sitt kreditkortsutdrag, men eftersom jag inte hade KREDITkort så... bla bla bla... De är inte roliga att ha att göra med ibland.
Slutligen kan jag avråda dig från att ringa kundtjänst på företagen, de får tydligen betalt för att vara otrevliga och ohjälpsamma.
Lycka till!