Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa i USA - få paketet skickat som gåva?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar på att handla optik från USA.
Har hört att om leverantören kryssar i gåva på tulldeklarationen så slipper jag svensk skatt. Är det någon som har den erfarenheten och lyckats? Från vilken amerikansk leverantör?
Alla tips mottages tacksamt!
 
Om säljaren heter Daniel och har lite problem med stavningen.
Sök i forumen på Sina Edelat (Lenscraft).
Läs, begrunda och köp sedan av någon annan!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Fogel70 skrev:
Gåvor är bara skattefria om de har ett värde av högst 500 SEK och skickas mellan två privatpersoner.

Ja men risken att tullen skulle gå genom ett gåvopaket är rätt liten så sen är det upp till var och ens samvete om man känner för att betala in moms i efterhand.
 
Ja, skatten är såklart en samvetsfråga. Nu undrar jag om det är någon som har erfarenhet av att ha gjort sån och isåfall från vilken leverantör.

Har ni något annat tips på hur jag kan gå till väga för att handla optik till bättre priser?
 
Om du åker över till USA och köper optik, tar bilder där under låt säga 3 månader, lämnar kvar optiken där så får du ta med dig bilderna skattefritt till Sverige i alla fall, det kan det vara värt om det är fina bilder du tagit och får med dig... :)

Kolla utbudet i Europa är också ett tips typ tyskland, där är det billigare, finns kanske nån annan som kan tipsa om bra tyska leverantörer, du bör se till att den du handlar av är seriös så du kan spåra paketet med dess rätta värde annars kan det bli problem...
 
Senast ändrad:
Med tanke på hur mycket det svartjobbas och köps fulsprit för här i landet så har jag inte det minsta lilla samvetskval om jag skulle råka glömma bort att betala moms på något som jag beställer från ett land utanför EU.
 
swepri skrev:
Siktar du på en plats i regeringen? ;-)


/ Paj

Nej, det gör jag inte :)

Tycker bara att det är lite märkligt att skattefusk av så många anses vara så okej att man till och med ber om råd i ett publikt forum om hur man kan gå till väga. Jag dömer ingen, tycker bara, som sagt, att det är lite märkligt... "Eftersom alla andra gör det så kan jag också göra det", liksom.... Det finns ju de som tycker det är okej att snatta eller att koppla elen förbi mätaren också, menar jag.



Edit: Det finns ju också en och annan, kanske inte så många på Fotosidan, dock, som tycker olovlig publicering är okej.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Nej, det gör jag inte :)

Tycker bara att det är lite märkligt att skattefusk av så många anses vara så okej att man till och med ber om råd i ett publikt forum om hur man kan gå till väga. Jag dömer ingen, tycker bara, som sagt, att det är lite märkligt... "Eftersom alla andra gör det så kan jag också göra det", liksom.... Det finns ju de som tycker det är okej att snatta eller att koppla elen förbi mätaren också, menar jag.



Edit: Det finns ju också en och annan, kanske inte så många på Fotosidan, dock, som tycker olovlig publicering är okej.

Snatta nej
Koppla förbi elmätaren - men det gör väl alla.......
 
joel lundberg skrev:
Nu har ju debatten tagit ett annat fokus tyvärr... Åter till min kärnfråga tack.

Har ingen erfarenhet av just fotogrejor men har hört att det fungerar med andra saker som bärbara hårddiskar, friluftsgrejor och datorprogram.
 
Seriösa och seriösa, majoriteten av företag går nog inte med på att specifikt stämpla grejerna som present, men de har samtidigt ingen plikt att förtydliga för tullen i sverige. En del verkar ju iofs sätta prislappar synliga med flit, men grundinställningen hos företagen är att "det är upp till dig som köpare att se till att skatt och tull betalas."

Oavsätt hur man väljer att göra så ska man se till att kolla upp hur garantiavtalen ser ut. För Canon så är det världsgaranti på gluggar och blixtar, men inte hus (vilket är självklart kanske, då de har olika modellnamn på husen i usa och europa).

Att handla med jänkarna kan vara knepigt också, de kan faktiskt vägra att göra affär om du bara har ett vanligt kontokopplat VISA. Jag försökte förklara att det var helt sjukt att de bara tog "credit card" och inte "debit card", eftersom mitt kort är kopplat till riktiga pengar och inte någon kredit. Med facit i hand hade jag nog inte sagt något, utan bara gett dem mitt kortnummer.
Man kan också få räkna med att skicka en kopia på pass och kort via epost/fax, och jag fick faktiskt sjukt nog skicka ett utdrag från min internetbank som visade min adress i kombination med mitt kortnummer. Normalt sätt löser folk det med sitt kreditkortsutdrag, men eftersom jag inte hade KREDITkort så... bla bla bla... De är inte roliga att ha att göra med ibland.

Slutligen kan jag avråda dig från att ringa kundtjänst på företagen, de får tydligen betalt för att vara otrevliga och ohjälpsamma.

Lycka till!
 
joel lundberg skrev:
Nu har ju debatten tagit ett annat fokus tyvärr... Åter till min kärnfråga tack.

Okej! :)

Man kan ju också fundera på vad som händer om ett "500-kronorspaket" innehållande ett redan betalt 10000-kronorsobjektiv försvinner på vägen. Gissningsvis får paketets adressat 500 spänn...
 
"Man kan ju också fundera på vad som händer om ett "500-kronorspaket" innehållande ett redan betalt 10000-kronorsobjektiv försvinner på vägen. Gissningsvis får paketets adressat 500 spänn..."


Fast... Hur ska det framkomma vad det stod på paketet om det är borta?
 
ANNONS