Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa kamera i Hongkong?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannesfoto_

Avslutat medlemskap
Jag har bestämt mig för att köpa en ny kamera, en Canon 70d, eftersom min gamla inte håller måttet.

Nypriset i Sverige är lite för högt så jag hade ställt in mig på att köpa en begagnad. Nu har det dock bestämts att jag ska till Hongkong.

Jag undrar om det är värt att köpa i Hongkong eller om jag ska köpa här hemma. Det hade varit snällt med lite tips om vad man ska tänka på när man handlar lite dyrare saker i Hongkong. En 70d ska jag ha så det är ingenting som behöver diskuteras.

Tack på förhand!
 
Kolla priset hemma

Då vet du vad du kan betala i HK. Du kommer att vara skyldig att betala moms vid införseln om du upptäcks och om du har dokument o förpackningar som visar att du köpt nya grejor i HK. Garantier kan vara ett problem också. Det måste mao skilja en hel del i pris om det skall vara värt risken.
Detta sagt så har jag köpt många fotoprylar i HK utan problem och med ett rymligt samvete. Om du agerar enligt lag så är det ingen vits. Utanför lagen kan du tjäna 10-20 %. Frågan är om det är värt risken. Det vet bara du själv.
 
Då vet du vad du kan betala i HK. Du kommer att vara skyldig att betala moms vid införseln om du upptäcks och om du har dokument o förpackningar som visar att du köpt nya grejor i HK. Garantier kan vara ett problem också. Det måste mao skilja en hel del i pris om det skall vara värt risken.
Detta sagt så har jag köpt många fotoprylar i HK utan problem och med ett rymligt samvete. Om du agerar enligt lag så är det ingen vits. Utanför lagen kan du tjäna 10-20 %. Frågan är om det är värt risken. Det vet bara du själv.

Är det inte mer än 10-20 % i vinst numera?
Min första systemkamera Nikon FM med ett Nikkor 135mm f/2,8 kostade 1980 1200:- kr i Tokyo.
Och det var mer än 10-20 % i vinst då. Men det kanske har hänt lite sedan kriget.....

Fick självklart ha kameran på axeln och kartongen slängd i en gränd i Tokyo ;-)
 
Är det inte mer än 10-20 % i vinst numera?
Min första systemkamera Nikon FM med ett Nikkor 135mm f/2,8 kostade 1980 1200:- kr i Tokyo.
Och det var mer än 10-20 % i vinst då. Men det kanske har hänt lite sedan kriget.....

Fick självklart ha kameran på axeln och kartongen slängd i en gränd i Tokyo ;-)

Världen har blivit mindre. Har själv köpt billiga fotoprylar i NY när dollarn var billig. då var det 30-40% billigare än hemma, blir några kronor på långa vita telen :)
Idag har dock priserna runt klotet jämnat ut sig betydligt.

Janne
www.helikopterbild.se
 
Nu är både jag och kameran säkert hemkomna. Inga problem med att ta hem den, kameran i fotoväskan och boxen i det incheckade bagaget. Betalade 6000 HKD för den hos Wing Shing Photo i Mongkok. Inte mycket billigare än hemma när man nu kan få den 8000 hos Cyberphoto.
 
Nu är både jag och kameran säkert hemkomna. Inga problem med att ta hem den, kameran i fotoväskan och boxen i det incheckade bagaget. Betalade 6000 HKD för den hos Wing Shing Photo i Mongkok. Inte mycket billigare än hemma när man nu kan få den 8000 hos Cyberphoto.

Du är medveten om att du just erkände varusmuggling och skattebrott?
 
Hej, ny här men tänkte göra premiär i forumet genom att hoppa in i denna diskussion. Jag var i HK under mars-april i år och hade sedan tidigare bestämt mig för att köpa en 6D och ett 16-35 f4L objektiv. Hade endast 4-5 dagar på mig att utforska butikerna och shoppa (HK är stoort), men redan efter två dagars besök i massa små och större bitiker insåg jag att jag aldrig skulle handla gråimport.

Butikerna som säljer gråimport och därmed också har de MYCKET lägre priserna är väldigt skumma måste jag säga. Fick ingen bra bild alls av dessa, då det hela tiden kändes som att nåt lurt var på gång. Priserna var lite för bra för att vara sanna på vissa objekt, väntetiden för att få sina grejer kunde vara ett-två dygn (trots att grejerna fanns i hyllorna så ville de inte sälja dessa exemplar) och det fick mig direkt att ana oro. Lång story bakom det här, men den kan jag ta en annan gång.

Så då började jag kolla runt bland de seriösa Canon-certifietade återförsäljarna, och bestämde mig för att handla där. Till slut valde jag kedjan Suning som är Canon certifierade, där jag dessutom kunde deala ett paketpris och bättre pris om jag betalade kontant.

Fick min splittetnya Eos 6D (wifi modellen) och 16-35 f4L allt i originalkartonger, för totalt 17800kr. På detta fanns även en Canon cashback deal just vid tillfället som gav mig 500hkd (ca 550kr) tillbaka. Gick dagen efter till Hong Kongs berömda Canon Showroom och Service center på Nathan Road och fick alla grejer dubbelkollade med serienummer (Mao ej gråimport) plus 550kr cash i handen.

Problemet med tull +moms löser man enklast genom att skicka originalkartongen plus tillbehör hem via deras post office (kostade ca 150kr, och tar ca 2 veckor att få hem) och endast flyga med kameran och objektiv löst i fotoväskan.

Sparade runt 7000kr på att handla där, så jag kan varmt rekommendera HK, bara man håller sig undan från alla bling-bling småbutiker med gråimport varor.
 
Hej.................

Problemet med tull +moms löser man enklast genom att skicka originalkartongen plus tillbehör hem via deras post office (kostade ca 150kr, och tar ca 2 veckor att få hem) och endast flyga med kameran och objektiv löst.....
Håller med Graylingman i hans inlägg ovan. Visst - det är säkert många som fifflar, men det är förvånande att vissa berättar vitt och brett om om sina varusmugglingar och skattebrott på öppna nätforum.
 
Ja, och? Kent Helgesson gjorde precis samma sak. Polisanmäl dem då och se om det leder till något.

Det handlar nog inte så mycket om att blåsa i någon visselpipa. Snarare att understryka Fotosidans ambition med forumet. Är det så att man vill fråga om, eller dela med sig av tips gällande varusmuggling så finns det andra nätplatser.
 
Det handlar nog inte så mycket om att blåsa i någon visselpipa. Snarare att understryka Fotosidans ambition med forumet. Är det så att man vill fråga om, eller dela med sig av tips gällande varusmuggling så finns det andra nätplatser.

Det har väl ändå inget med varusmuggling att göra? Jag har rest i Sydostasien 11 år i rad och handlat mängder med elektronik från godkända certifierade butiker. Det är absolut inte olagligt. Vad vi pratar om här, är att man vid eventuell tullkontroll på Arlanda får betala 25% moms på sina inköp, plus en förtullningsavgift på någon hundring.

Under mina 11 resor i de flesta länder i Sydostasien plus Hong Kong har jag aldrig fått en endaste kontroll och på så vis inte behövt momsa på varorna. Varför jag postade kartongerna hem var för att jag senaste resan var borta undet 5 månader och endast hade en stor backpack rygga plus kameraväska. Hade aldrig fått plats med kartongerna. Men samtidigt är det ändå ett enkelt sätt att undvika momsen, även om kontroller sker ytters sällan.

Utebliven momsdeklaration har inget med skattesmitning att göra.
 
Nån som vet hur det ligger till med moms+tull på begagnade prylar?
Antar tullmyndigheten får problem med värderingen?

Se till att alltid ha med dig dina kvitton eller kopior på kvitton om du reser med kameror och flera objektiv. Som ett bevis på att de inte är köpta på resan. Allt du tar hem från exempelvis Asien ska momsdeklareras och du betalar då 25% av värdet, vare sig det är nya eller gamla prylar. Dvs OM du får kontroll på hemvägen och OM de vill vara petiga, vilket händet väääldigt sällan.
 
Det har väl ändå inget med varusmuggling att göra? Jag har rest i Sydostasien 11 år i rad och handlat mängder med elektronik från godkända certifierade butiker. Det är absolut inte olagligt. Vad vi pratar om här, är att man vid eventuell tullkontroll på Arlanda får betala 25% moms på sina inköp, plus en förtullningsavgift på någon hundring.

Under mina 11 resor i de flesta länder i Sydostasien plus Hong Kong har jag aldrig fått en endaste kontroll och på så vis inte behövt momsa på varorna. Varför jag postade kartongerna hem var för att jag senaste resan var borta undet 5 månader och endast hade en stor backpack rygga plus kameraväska. Hade aldrig fått plats med kartongerna. Men samtidigt är det ändå ett enkelt sätt att undvika momsen, även om kontroller sker ytters sällan.

Utebliven momsdeklaration har inget med skattesmitning att göra.

'Smuggling' var kanske fel benämning, men i juridisk mening så begås ju ett brott eftersom man medvetet väljer att avstå från att betala moms på en vara (och tullavgift, även om den i kronor och ören inte är så stor).

Det är upp till var och ens samvete att avgöra om det är OK eller inte. Som sagt - jag tror ingen här tänker moralisera eller blåsa i visselpipan. Och med handen på hjärtat så har nog de flesta vid ett eller annat tillfälle haft en ganska flexibel syn på vad som skall deklareras eller inte.

Poängen är att detta är ett forum som inte bör innehålla den typen av diskussioner. That's all...
 
'Smuggling' var kanske fel benämning, men i juridisk mening så begås ju ett brott eftersom man medvetet väljer att avstå från att betala moms på en vara (och tullavgift, även om den i kronor och ören inte är så stor).

Det är upp till var och ens samvete att avgöra om det är OK eller inte. Som sagt - jag tror ingen här tänker moralisera eller blåsa i visselpipan. Och med handen på hjärtat så har nog de flesta vid ett eller annat tillfälle haft en ganska flexibel syn på vad som skall deklareras eller inte.

Poängen är att detta är ett forum som inte bör innehålla den typen av diskussioner. That's all...
Ok...
Jag ber om ursäkt, hade ingen aning om att man inte fick diskutera handel utomlands. Såg bara frågan och tänkte att jag kunde komma med något vettigt, när jag ändå är ny här.

Som fotot, något jag slutligen vill påpeka är att man definitivt INTE bör handla gråimport. Detta är varor som oftast smitit från Canons/Nikons etc leveranssystem. Ofta kan det handla om stulna varor också, eller refurbished (alltså lagade varor) som säljs som nya till ett löjligt bra pris. Garantier försvinner, och risken är stor att man sitter med en trasig eller felande vara. Just därför handlar jag bara i certifierade / auktoriserade butiker utomlands om jag reser. Hade kunnat betala drygt 14000 kr för ny 6D och 16-35f4L via gråimport, men valde ändå den lagliga vägen som blev över 4000kr dyrare, dock ändå 6000-7000kr billigare än hemma.
 
Se till att alltid ha med dig dina kvitton eller kopior på kvitton om du reser med kameror och flera objektiv. Som ett bevis på att de inte är köpta på resan. Allt du tar hem från exempelvis Asien ska momsdeklareras och du betalar då 25% av värdet, vare sig det är nya eller gamla prylar. Dvs OM du får kontroll på hemvägen och OM de vill vara petiga, vilket händet väääldigt sällan.

Många har med sig gamla prylar på resan, inköpta i Sverige för 10+ år sedan, förutom kameraprylar kan det handla om tex. armbandsur, smycken, mobiltelefon mm.. Kan inte tänka mig att det är upp till oss att vid hemresan med 30+ år gamla kvitton bevisa för tullen att alla mina saker är köpta här. Å vem f..n har kvar kvitton på tex. gamla prylar vi köpte på 60-70-talet. Vi kan ha fått eller ärvt saker utan medföljande kvitton. Absurt patetiskt. Typiskt svenskt att stifta luddiga lagar/regler som godtyckligt kan användas mot oss av storebrorsmyndigheter.
 
Ok...
Jag ber om ursäkt, hade ingen aning om att man inte fick diskutera handel utomlands. Såg bara frågan och tänkte att jag kunde komma med något vettigt, när jag ändå är ny här.

No worries! Och handel utomlands går utmärkt att prata om. Det är väl mest de där sista stegen på Arlanda som gör frågan lite infekterad på forumet ;-)

Anyway...håller med om gråimport. En chansning som kan vara lockande när man fingrar på kalkylatorn. Men i slutändan är det bättre med fulla garantier och vetskapen om att kameran är korrekt ihopskruvad och köpt i "rätt" butik. Efter ett tag har man glömt av priset ändå inbillar jag mig...
 
Inte så dumma!

Många har med sig gamla prylar på resan, inköpta i Sverige för 10+ år sedan, förutom kameraprylar kan det handla om tex. armbandsur, smycken, mobiltelefon mm.. Kan inte tänka mig att det är upp till oss att vid hemresan med 30+ år gamla kvitton bevisa för tullen att alla mina saker är köpta här. Å vem f..n har kvar kvitton på tex. gamla prylar vi köpte på 60-70-talet. Vi kan ha fått eller ärvt saker utan medföljande kvitton. Absurt patetiskt. Typiskt svenskt att stifta luddiga lagar/regler som godtyckligt kan användas mot oss av storebrorsmyndigheter.

Tro inte att tullarna är så korkade och utan sunt förnuft. De ser lätt skillnad på nya "begagnade" och 10+ är gamla prylar. Det är snarare frågan om det vill lägga tid på småskurkar i st för att jag de större.
 
Min poäng var inte nån slags visselblåsande eller moraliserande. Var och en har sin egen moral. Jag undrade bara om den jag svarade var medveten om vad han just gjorde.
 
ANNONS