Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa manuella objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pokku

Aktiv medlem
Jag ska byta ut delar av min Nikon-optik (http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=24335) och har framförallt tre frågetecken. Törs jag räkna med att någon har förstahandsinformation att dela med sig av, angående de optiska skillnaderna hos följande objektiv?

* 85mm f/1.4 och 85mm f/1.8
* 105mm f/1.8 och 105mm f/2.8
* 105mm Micro f/4.0 och 105mm Micro f/2.8

Tack på förhand.

Båda Micro-Nikkor 105 är mycket bra. Nedbländade är det ingen skillnad. På full öppning är F4 bättre i närområdet medan F2,8 är bättre på långa avstånd. F2,8 är mycket bra på full öppning och långa avstånd. Mekaniskt är båda i toppklass.

De vanliga 105-orna är i princip likvärdiga på jämförbara bländare. Med F1,8 får man ett steg extra som dock inte är perfekt skarpt.

Glöm inte 85/2 - den är mycket bra undantaget full öppning.

Tack för synpunkterna!

Jag måste även tillägga en fråga, om någon händelsevis har jämförande erfarenhet av Bellows-Nikkor 105mm f/4 och Bellows-Nikkor Q 135mm f/4?

ANNONS
Götaplatsens Foto