Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa Nikonobjektiv utomlands?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Tjena!

Jag har länge funderat på att köpa ett Nikon 70-200/2,8.
Nu är det så att jag ska till USA ganska snart och tänkte om jag skulle köpa ett där istället, det är ju faktiskt
4000-5000kr billigare på tex B&H än här hemma.

Jag undrar nu det funkar med service och garantier mm när man köper objektiv utomlands?
Har Nikon nån typ av worldwide service? Kan jag lämna in ett objektiv från tex USA på Nikon sverige om det eventuellt skulle strula?

//Johan

Analoga kamerahus, objektiv och blixtar: Ja, om de säljs med World Wide Warranty.
Andra prylar: Nej.

Men, du måste få det gula garantikortet som följer med produkten ifyllt av butiken där du köper den. (FInns det inget sådant kort med så har du inte heller någon world wide warranty på prylen)

Tack för info Jan! Då vet jag lite mer hur det funkar.

Ang. moms/tull. Är det något jag skall anmäla när jag kommer tillbaka till Sverige, deklarera vid flygplatsen och då betala en summa till eller hur funkar det?

Har inte handlat hem så dyra elektronik prylar tidigare.

mvh /Johan

Ja. Det där passerar med råge "fribeloppet", så du är skyldig att anmäla det som gods att förtulla vid återkomst till sverige.

Vad ligger det på, $2200 ungefär va?

$2200*1,13*1,25 => Ganska exakt 25.000kr om vi räknar lite slarvigt på 8kr i växlingskurs.

Förlåt! TARIC-kod 9002 11 00 90 har 6,7% tull, inte 13% som jag trodde. (Slarvigt, jag kollade inte först...)

Så, cirka 23,500kr då.

Japp den ligger på ca 2200$.

Om jag förstår deg rätt så ligger tullavgiften på 13% och momsen såklart på 25%.
Dessa 2 betalar jag alltså till tullverket vid ankomst till sverige?

Ja. Det där passerar med råge "fribeloppet", så du är skyldig att anmäla det som gods att förtulla vid återkomst till sverige.

Vad ligger det på, $2200 ungefär va?

$2200*1,13*1,25 => Ganska exakt 25.000kr om vi räknar lite slarvigt på 8kr i växlingskurs.
Jag ser i min bokföring att jag gav 11.240 kr + moms för mitt 70-200/2.8 VR på B&H i slutet på nov 2007
Betalade tull och moms samt fick det hem till dörren

Japp den ligger på ca 2200$.

Om jag förstår deg rätt så ligger tullavgiften på 13% och momsen såklart på 25%.
Dessa 2 betalar jag alltså till tullverket vid ankomst till sverige?

Nja, såvittjagvet får du en faktura hemskickad, jag tror direktbetalning är skippat numera.

Visst, man kan knalla rakt igenom, och chansen är rätt stor att man kommer undan med det. Blir man däremot stoppad så kommer det att bli komplicerat att styrka att objektivet är inhandlat inom EU.

Eftersom det rör sig om varor för mer än 4.000kr så åker man isåfall även på en straffavgift som (vill jag minnas) brukar vara cirka 40% av varuvärdet, och tullverket HAR då rätt att beslagta föremålet, även om det väldigt sällan förekommer för "normala konsumentprylar".

Jodå, jag arbetar i det internationella logistikträsket...

Nu ska jag väl inte uppmuntra smuggling men jag hade postat hem garantibevis,kvitto och slängt kartongen...Sen är det bara att knalla igenom tullen.
Hur ska dom kunna bevisa att du inte hade objektivet med dig dit ?
Fredrik

Nu ska jag väl inte uppmuntra smuggling men jag hade postat hem garantibevis,kvitto och slängt kartongen...Sen är det bara att knalla igenom tullen.
Hur ska dom kunna bevisa att du inte hade objektivet med dig dit ?
Fredrik

Det behöver de inte bevisa. Det är omvänd bevisbörda som gäller.

Du måste bevisa att du HAR köpt det i EU, och (som jag sa tidigare) Nikons serienummer är regionskodade.

Man kan dra det till ytterligheter.Jag skulle vilja se den tulltjänsteman som rotar i en resväska efter ett insmugglat objektiv.
Jag tror dom letar efter annat som är av större intresse.
Du kan ju tex ha köpt det tidigare eller begagnat. Risken att åka fast är nog väldigt nära 0.
I normala rättsfall i det här landet är man oskyldig till dess att annat är bevisat och det gäller nog även tullverket. Hur skulle det se ut om det var tvång att ha kvitto med sig på allt man tar in i landet.
Någon som har med sig kvittot på sina kalsonger på semestern eller den fina kostymen för 10 000 som man har med sig i resväskan -:)
Fredrik

Man kan dra det till ytterligheter.Jag skulle vilja se den tulltjänsteman som rotar i en resväska efter ett insmugglat objektiv.
Jag tror dom letar efter annat som är av större intresse.
Du kan ju tex ha köpt det tidigare eller begagnat. Risken att åka fast är nog väldigt nära 0.
I normala rättsfall i det här landet är man oskyldig till dess att annat är bevisat och det gäller nog även tullverket. Hur skulle det se ut om det var tvång att ha kvitto med sig på allt man tar in i landet.
Någon som har med sig kvittot på sina kalsonger på semestern eller den fina kostymen för 10 000 som man har med sig i resväskan -:)
Fredrik

Sorry, i alla ärenden som gäller skatter så har vi omvänd bevisbörda i Sverige.
Visst kan du ha köpt det tidigare eller begagnat. Det är fortfarande upp till dig att bevisa att du har gjort det.

Du behöver inte ha kvitto med dig. Du får tre(?) månader på sig att styrka det hela.

Tackar för era svar och info om tullregler!!

Det finns ju uppenbarligen några sätt att lösa det här på och för en vanlig knegare spelar såklart priset en stor roll.
Känns ju som att det är väldigt liten risk om objektivet sitter på kameran i väskan men man vet ju aldrig.

Får fundera på vidare på detta.

mvh /Johan

Jo, det är ju som med all annan brottslig verksamhet.. kommer man undan med det så har man ju oftast vunnit något på det. Åker man dit så hade det varit billigare att göra rätt från början ;)

Nej, jag är nog inte mera laglydig än genomsnittsmedborgaren, men just smuggling sysslar jag inte med, eftersom det skulle kunna ha ... tråkig inverkan på min arbetssituation om jag faktiskt ertappades med det. :D

Det är ju ingen som har tid eller ens kollar och räknar vad man har i väskan. Det är massor med folk som har fler än bara ett objektiv med sig på sina resor och om de inte räknar objektiven på Arlanda så kan de heller inte veta att man har extra objektiv med sig hem.

Riskerna är extremt minimala anser jag och hade lätt köpt med mig både en och tre objektiv utan minsta svettdroppe i pannan.

Det är ju ingen som har tid eller ens kollar och räknar vad man har i väskan. Det är massor med folk som har fler än bara ett objektiv med sig på sina resor och om de inte räknar objektiven på Arlanda så kan de heller inte veta att man har extra objektiv med sig hem.

Riskerna är extremt minimala anser jag och hade lätt köpt med mig både en och tre objektiv utan minsta svettdroppe i pannan.

Håller med dig till fullo!

Jag håller oxå med dig där Jan.

Det jag undrade mest här va ju om service mm gäller när man köper Nikon prylar utomlands.
Ska se till att få det gula World Wide Warranty ifyllt i butiken.

Kan ju ringa Nikon o kolla med dom oxå vad som gäller ang service.

ANNONS
Götaplatsens Foto