Hej.
Jag står i valet och kvalet att köpa ny kamera, jag väljer mellan D5200 och D7100, har i dag en D40 som har funkat bra. Det skiljer ju en del pengar på dessa kameror så jag behöver lite råd med att reda ut skillnaderna på dessa och om det är värt pengarna att köpa D7100 för en amatör som jag.
Hälsningar
Patrik
Det finns ett flertal viktiga skillnader som gör att jag anser D7100 det självklara valet (har svängt i min uppfattning om det, jag ty kte i te så förut).
D7100 har ett mycket mer avancerat AF-system. Samma snabba 51-punkters som på proffs-modellerna.
D7100 har inget eller svagare AA-filter som kan ge skarpare bilder. Ingen stor skillnad dock.
D7100 har stöd för Creative Lighting System, alltså inttelligent trådlös TTL blixtstyrning med hjälp av kamerans inbyggda blixt.
D7100 har ett robustare aningen större hus gjort delvis i metall och har fuktskyddade genomföringar för knappar osv.
D7100 har dubbla inmatningshjul och mer noggranna inställningar, mindre steg mellan ISO-nivåer osv.
D7100 har AF-motor inbyggt i kamerahuset så att du kan använda äldre objektiv som inte är AF-S. Det finns massor av högklassig AF-D optik som är avsevärt billigare än motsvarande med inbyggd motor.
Andrahandsvärdet är betydligt högre på de mer påkostade kamerahusen. De enkla plasthusen sjunker i värde som en sten när en ny modell kommer, men de i högre klass zom D7100 står sig mycket bra.
Finns säkert ytterligare saker, men några av de här sakerna är avgöra de för mig, andra inte alls viktiga. Hur är det för dig?
Om du planerar att sälja kameran inom ett par år och byta upp dig så gör det högre andrahandsvärdet på D7100 att kostnaden inte är högre, utan troligare lägre. Fast det är mer pengar att ligga ute med under tiden.
Om kostnaden är viktig och du inte har superbråttom så kan du vänta ett litet tag. Titta på prisjakts prisutvecklingskurva och jämför med andra modeller. D7100 är fortfara de så ny att den i te än har gjort si första stora dropp. Det kommer när semestern är slut och elentronikkedjorna har kampanj på den. Alla kameror ligger relativt rakt i början, droppar sen radikamt och ligger kvar på den nivån ganska länge och gör sedan ytterligare ett dropp. Om man köper vid rätt tillfälle direkt efter det första fallet och sen säljet innan den droppar nästa gång så behöver det inte kosta nåt alls nästan. Studerar man det här lite så är foto som hobby nästan helt gratis
/Mats