Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa objektiv i Kina

Produkter
(logga in för att koppla)

Adrian.shields

Aktiv medlem
Hej,

Min mor och far ska till Kina i november, något som vet om man vågar köpa Canon L objektiv från Kina, om de nu ännes går och köpa där.

Kineserna är ju känd för att göra piratkopior.

Mvh

Adrian

Jag har handlat lite prylar i Shanghai, finns en hel del fotokomplex där som säljer det mesta. Det kan man lätt söka reda på google.

Visst cirkulerar det kopior, men just på objektiv har jag inte sett så mycket. Kompaktkameror, batterier osv är mer utsatt för kopiering. Finns t.ex. otroligt bra kopior på canons nya ixus serie som dem kallar för ixy. ;-)

Se till att du får det du vill ha, dubbelkolla grejerna innan du ger över pengarna. Dina föräldrar bör veta hur objektivet skall vara och fungera, testa grejerna först. Även fast allting är inplastat är det väldigt stor risk att det redan är öppet och kollat av kineserna. Sen om dina föräldrar väl får tag i en glugg som passar dig - så pruta pruta pruta.

Min fader åker imorrn, och gluggen borde jag få runt den tjugonionde, så senast då kan jag raportera erfarenheter.. Min canon a80 är köpt i samma butik som objektivet kommer att handlas i, och den fungerar fortfarande perfekt.

Undra hur mycket billigare de kan vara i Kina.. känns ganska tryggt och handla hemma i gamla svedala, finns risk att mor och far köper heeelt fel objektiv =)

/Adrian

...sitter i samma båt, har en kompis som skall till Dubai och kan enligt egen utsago köpa fotopryla till rena fantasipriserna. finns det någon som har efarenhet av Dubai och riskerna med att handla fotoprylar?

/Lasse

Hej!

Min erfarenhet är att fotoutrustning inte är nämvärt billigare i Dubai än i Sverige. Dock var det några år sedan jag var där.

MVH Uffe

LasseL skrev:
...sitter i samma båt, har en kompis som skall till Dubai och kan enligt egen utsago köpa fotopryla till rena fantasipriserna. finns det någon som har efarenhet av Dubai och riskerna med att handla fotoprylar?

/Lasse

Köpte en Panasonic FZ1 där för ca 4 år sedan. Den var rejält billigare (30-40%) än här. Ganska bra fotoutbud på flygplatsen och allt verkar seriöst.

laan skrev:
Min fader åker imorrn, och gluggen borde jag få runt den tjugonionde, så senast då kan jag raportera erfarenheter.. Min canon a80 är köpt i samma butik som objektivet kommer att handlas i, och den fungerar fortfarande perfekt.

Så var det köpt!
Priserna har gått upp markant på bara två år, och prutbarheten var det ännu sämre med..

men men, fortfarande hyffsat billigt allt.

ANNONS
Götaplatsens Foto