Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa på Ebay

Produkter
(logga in för att koppla)

Hagmanphoto

Medlem
Är det någon som har erfarenhet ifrån Ebay.com?

Är det någon tull+momskostnad om man köper ifrån Hongkong t.ex.

Om man köper på en auktion och varan kommer ifrån Hongkong t.ex eller köper direkt ifrån företaget.Är det något som svenska myndigheter kan ha något intresse utav.
Vissa försäljningar är ju direkt i från företag men ser ut som en auktion.

Hoppas ni förstår frågan

mvh
Bengt

Jag har mycket erfarenhet från ebay men främst från USA.
Tull och moms från alla länder utanför EU (även på frakten)

Jag har handlat en del på ebay men bara från USA. Sist jag kollade låg dock inte Hong Kong inom EU.. :)

Det är alltså bara om man handlar inom EU som man inte behöver lägga på tull och moms. (eller rättare sagt betalar man då momsen i det land man handlar)

Jag handlar bara från de med mycket bra feedback och säkrast av allt är att köpa från "powersellers" som måste ha sålt en viss volym med hög andel positiv feedback. Och ja, det är många företag som säljer på ebay.

Se till att betala med paypal och använd inte osäkra metoder som t.ex. western union.

Sen är det bara att ta fram miniräknaren och avgöra om du tjänar på affären. Annars är det bara att tuta och köra. :)

gais4ever skrev:
Är det någon som har erfarenhet ifrån Ebay.com?

Är det någon tull+momskostnad om man köper ifrån Hongkong t.ex.

Om man köper på en auktion och varan kommer ifrån Hongkong t.ex eller köper direkt ifrån företaget.Är det något som svenska myndigheter kan ha något intresse utav.
Vissa försäljningar är ju direkt i från företag men ser ut som en auktion.

Hoppas ni förstår frågan

mvh
Bengt

Be säljaren skriva ett jätte lågt värde på paketet så slipper du betala massa tull & moms. Om det är dyra saker är det kanske svårt att få igenom som en gåva värde max 500sek, eller som en "sample", men oftast så öppnar tullen aldrig paketen utan läser bara på utsidan, jag har fått det mesta skickat till mig från världens alla hörn med löjligt låga värden uppgivna. Det känns alltid lika skönt att lura sossarna på kossing :)

Hej

Om du går in på den tilltänkta Hong Kong försäljarens sida på Ebay och kolla vad folk skriver angånde Tull och moms så kommer du troligtvis läsa annat än ovan och den erfarenheten har jag också. Känner andra som har haft samma positiva erfarenhet, men man kan ha otur. Hong kong handlarna är kanske inte riktigt samma som USA handlarna : ) : )

Sök på nätet.

MVH

Omar Brännström

dJb skrev:

Se till att betala med paypal och använd inte osäkra metoder som t.ex. western union.

Western Union behöver inte vara någon osäker metod, det är mycket beroende av vilket land man handlar ifrån. WU blir ofta svartmålad som metod, men behöver inte alls vara det.

Mvh Magnus

mange78 skrev:
Western Union behöver inte vara någon osäker metod, det är mycket beroende av vilket land man handlar ifrån. WU blir ofta svartmålad som metod, men behöver inte alls vara det.

Mvh Magnus

Det är klart att det inte behöver vara osäkert vid ett visst betalningstillfälle men det är ändå osäkrare än t.ex. pay pal och rekommenderas heller inte som betalningsmetod av ebay. Det är ändå en metod som används relativt ofta av bedragare och är man inte väldigt säker på att säljaren är seriös så ska man vara försiktig. Och de flesta seriösa säljare erbjuder även betalning via pay pal.

En översikt över betalningsmetoder har ebay här:
http://pages.ebay.com/help/confidence/isgw-fraud-sending-payments.html

Re: Re: Köpa på Ebay

wico skrev:
Be säljaren skriva ett jätte lågt värde på paketet så slipper du betala massa tull & moms. Om det är dyra saker är det kanske svårt att få igenom som en gåva värde max 500sek, eller som en "sample", men oftast så öppnar tullen aldrig paketen utan läser bara på utsidan, jag har fått det mesta skickat till mig från världens alla hörn med löjligt låga värden uppgivna. Det känns alltid lika skönt att lura sossarna på kossing :)

Jag undrar lite vad som händer om grejerna försvinner. Blir det inte svårt att åberopa varornas verkliga värde till försäkringsbolaget om säljaren uppgett ett lågt värde? Men det är kanske en chansning man får ta.

Hej

Vill gärna kommentera PayPal.
Jag har köpt mängder av grejer på ebay från alla jordens hörn.

En gång gick jag på en blåsning ifrån USA, det gällde en videokamera, rätt så dyr.

Efter vunnen auktion betalade jag via PayPal, men förstod dagen efter att det var en bluff, inga mer svar på mail etc.
Reklamerade till PayPal. Det tog tre veckor sedan satt mina pengar på kontot igen.

PayPal är bra. Skojare finns överallt.

Den här säljaren hade 5+ och inget -, när jag sedan kollade vad det var för varor, var det endast grejer för under USD 1.

MVH
Calle

ANNONS
Götaplatsens Foto