Annons

Köpa softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

ramoand

Medlem
Hej!

Går i tankarna att köpa ett set med softboxar för att göra enklare matfotografering. Har kikat runt lite och sett att KJell & Co har två set, ett på kampanj med fast ljus och lite mindre ljusflöde samt ett med dimbart ljus och lite starkare ljusflöde.

softbox | Kjell.com

Kan dom vara nåt att ha? Är det värt att ha dimbart ljus?
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Min erfarenhet av softbox upp till 75-85w är att det inte tillför så mycket ljus utan mer lättar upp skuggor. Ska du satsa pengar så hade jag hellre gått på större grejer med en panel eller likande.
jag har alltid ångrat mitt lilla softbox köp, dem är bara liggandes på hyllan.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Sådana softboxar med 4 pinnar brukar vara jobbiga att fälla upp och plocka ned. Satsa på någon form av oktobox som kan fällas ihop som ett paraply,

Om du ska köra video behöver du förstås fast ljus, annars är blixt att föredra eftersin det blir svalare i rummet och därmed mindre risk att glassen smälter,

Tycker att softboxarna ser lite små ut, men svårt att avgöra utifrån bilden, Tanken är ju att de så att säga simulerar ett fönster, fast lyser lika mycket oavsett tid på dagen.

För att fotografera mat behöver du troligtvis bara en om du inte hittar på någon väldigt komplicerad ljussättning, Ofta arrangerar matfotografer sin uppställning så att man får motljus 45 grader mot bordet. Är ljuskällan tillräckligt stor kommer ljuset att svepa runt tårtan eller alladoben på bordet. Blir det för mörkt i skuggorna lätta upp med reflexskärmar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Kan det här vara nåt då? ett set med oktaboxar.

Dagsljuspaket med belysning och stativ i väska (kaffebrus.com)

Jag kommer eventuellt göra video med så jag vill nog ha fast ljus.
Svårt att se på bilden om den kan fällas ihop som ett paraply. Om det är lösa pinnar istället tar det längre tid att sätta ihop dem. Men har du plats att lagra den uppfälld har det förstås mindre betydelse om det tar 30 minuter eller 30 sekunder att slå upp. Även kanske aningen liten. För att få mjukt ljus bör ljuskällan vara större än motivet relativt sätt.
 

ramoand

Medlem
Svårt att se på bilden om den kan fällas ihop som ett paraply. Om det är lösa pinnar istället tar det längre tid att sätta ihop dem. Men har du plats att lagra den uppfälld har det förstås mindre betydelse om det tar 30 minuter eller 30 sekunder att slå upp. Även kanske aningen liten. För att få mjukt ljus bör ljuskällan vara större än motivet relativt sätt.
Ja det är bra dom är lätta att ta upp/ner, för jag har inte plats att ha dom uppe. Hur stor bör den vara om man främst ska fota 1 tallrik (med kanske lite tillbehör)?
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Värt att tänka på här är att det är den totala effekten på alla lampor som nämns. Sedan kan inte ett sådant set dimmas, utan man släcker lampor i set.

Men fler lampor kommer göra stor skillnad gentemot mina har bara en i varje softbox.

att ha möjlighet att släcka ner några. Flytta närmre och längre ifrån vid produkt fotografering är enklare.
Mina var tänkta att lätta upp skuggor vid porträtt.
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Jag hamnar ju närmast denna då ML60 från Godox blev min ersättare.
Men detta är ju dubbla din budget.


Tror ändå du skulle känna med det det du visade nu sist var mer värt att satsa på än med en lampa.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag hamnar ju närmast denna då ML60 från Godox blev min ersättare.
Men detta är ju dubbla din budget.


Tror ändå du skulle känna med det det du visade nu sist var mer värt att satsa på än med en lampa.
Håller med. Dessutom behövs det ju knappast två uppsättningar med ljus för matfoto, och då är vi nere på 1790 kr
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Kan inte paketet från Kjell o Co funka då? Samma ljusflöde o 50x70 istället för 60x90 boxar. Eller finns det nån mer fördel med Godox-paketet?
Hej!
Den typen av lampa har jag ingen erfarenhet av. Bara av den lågenergi varianten ovan.
Godox är mycket mer ljusstark och mångsidig, det är ju tänkt för video och överspecad för endast produktfoto tänker jag. Men ville visa mitt steg som jag tog för att känna att jag hade marginal.
 

ramoand

Medlem
Hej!
Den typen av lampa har jag ingen erfarenhet av. Bara av den lågenergi varianten ovan.
Godox är mycket mer ljusstark och mångsidig, det är ju tänkt för video och överspecad för endast produktfoto tänker jag. Men ville visa mitt steg som jag tog för att känna att jag hade marginal.
Är det inte 4000 lumen på båda? Skulle det vara bättre med 1 Godox istället för dom 2 från Kjell o Co?
 

AmatörPeter

Aktiv medlem
Ett av de set du visar var två stativ med softbox, detta kan belysa större delar runt om.
Godox är endast ett stativ med softbox så begränsar möjligheten att belysa större delar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ett av de set du visar var två stativ med softbox, detta kan belysa större delar runt om.
Godox är endast ett stativ med softbox så begränsar möjligheten att belysa större delar.
Kan nog lätt bli konstig ljussättning med två ljusskällor som ger skuggor hit och dit. Bättre att använda en ljuskälla och reflexskärmar för att lysa upp skuggsidan om det skulle behövas.
 

ramoand

Medlem
Kan man inte använda den ena softboxen som ambient light, dvs att man riktar den mot väggen och den andra mot det man ska fota? Eller är jag ute o cyklar?
 
ANNONS