Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Kan man inte använda den ena softboxen som ambient light, dvs att man riktar den mot väggen och den andra mot det man ska fota? Eller är jag ute o cyklar?
Skulle väl i och för sig kunna gå. Alla sätt är bra utom de dåliga. men se till att ha neutralfärgade väggar och man får ett stativ till att snubbla över och ju fler ljuskällor desto svårare blir det

På tal om ambient ljus, se till att rummet kan mörkläggas så att man inte får in oönskat ljus från varmare glödlampor eller en varm solnedgång såvida det inte är ett medvetet val. Ett bra sätt att kolla är at släcka fotobelysningen och ta en bild, som då ska bli helt svart. Utgår du från ett svart rum kan du få samma belysning oavsett tid på dygnet
 

Mikaelo67

Medlem
Ja det är bra dom är lätta att ta upp/ner, för jag har inte plats att ha dom uppe. Hur stor bör den vara om man främst ska fota 1 tallrik (med kanske lite tillbehör)?
En grundregel du kan tänka på är att ju närmare ljuskällan är motivet desto större måste den vara för att få ett mjukt ljus. Har du en liten ljuskälla så kan du flytta den längre bort, men då krävs ett starkare ljus För att kunna lysa upp motivet lika ”starkt”.

så en liten ljuskälla nära motivet blir ett hårt ljus.
en liten ljuskälla längre bort blir ett mjukare ljus.

en stor ljuskälla nära motivet blir mjukt.
en stor ljuskälla längre bort blir ännu mjukare.

Personligen fotar jag mkt med hårt ljus då jag gillar hårda kontraster och snabbt ljusavfall. så allt beror på vad du gillar och vad du ska fota.

ett relativt billigt alternativ för att få mjukt ljus kan vara ett stort paraply. De är oftast billigare än en stor octa.
 

ramoand

Medlem
Vill nog kunna fota med hyfsat mjukt ljus i alla fall. Jag frågade scandinavian photo och dom rekommenderade deras dagsljuspaket med 2 softboxar. Det verkar ju bra att kunna dimma ljuset och totalt blir det ju 2 x 60x90 cm ljuskälla. Det är på kampanj t.o.m. imorgon.

Kommer för övrigt fota i mitt vardagsrum som är typ 5x4 m. Kan dra för gardiner med, det blir inte helt mörkt men borde funka ok ändå tänker jag.
 
ANNONS