Annons

Köpes eller säljes framgår ej i annonser

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
När man besöker den här vyn över alla annonser: https://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm
...så ser man inte om annonserna är köpes eller säljes. Det är ganska störande om man klickar på nåt man tror är till salu, och så ser man först när man öppnat annonssidan att det är en köpesannons. Det borde framgå direkt i listan.
 

PMD

Aktiv medlem
När man besöker den här vyn över alla annonser: https://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm
...så ser man inte om annonserna är köpes eller säljes. Det är ganska störande om man klickar på nåt man tror är till salu, och så ser man först när man öppnat annonssidan att det är en köpesannons. Det borde framgå direkt i listan.
Du kan välja att listan ska innehålla enbart säljesannonser genom att klicka på "Säljes" en bit ovanför första annonsen. (Raden som börjar med Senaste Översikt Säljes Köpes ...).
 

Makten

Aktiv medlem
Du kan välja att listan ska innehålla enbart säljesannonser genom att klicka på "Säljes" en bit ovanför första annonsen. (Raden som börjar med Senaste Översikt Säljes Köpes ...).
Det vet jag men det var inte det jag frågade efter. Jag vill se alla annonser men också veta vilken typ de är utan att klicka på dem. Det gör det inte i Chrome för Mac.

Och ja, jag kör adblock. Som betalande medlem vill jag inte veta av några annonser. Reklam är bland det mest störande på hela internet.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Hm. Skumt men ”felet” är alltså inte fotosidan utan adblock. Är de orden som triggar? Kan man inte göra ngn inställning i adblock?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Hm. Skumt men ”felet” är alltså inte fotosidan utan adblock. Är de orden som triggar? Kan man inte göra ngn inställning i adblock?
skulle tro att annonsblockeringen reagerar på taggen och tolkar den som en annons med innehåll som ska filtreras bort.

byt namn på klassen <ad-type>
till <sale-type> kanske så plockas den nog inte bort.


<div class="inforow infoblocktwo">

<div class="ad-type">
Säljes
</div>
<h2><a class="" href="/classifieds/view.htm?ID=317561">Profoto Blixtpaket D1 Studio kit 500/500 Air i fint skick</a></h2>



<div class="ad-price">
16 000 kr </div>

</div>
 

PMD

Aktiv medlem
Det var ett tag sen jag använde adblock så jag minns inte exakt hur man gör, men det går att ha en vitlista.
 

PMD

Aktiv medlem
Den som istället använder uBlock Origin kan göra så här:

Klicka på ikonen för uBO och klicka sen på den stora strömbrytarknappen högst upp. Då läggs den sida man har framme till i en vitlista.

(Det finns sätt att göra mer finkornig vitlistning också).
 

Makten

Aktiv medlem
Det var ett tag sen jag använde adblock så jag minns inte exakt hur man gör, men det går att ha en vitlista.
Det är ju meningslöst eftersom jag vill slippa annonser även på FS. Vitlistar jag sidan så slipper jag inte annonser. Annonser är jävulens påfund och jag förstår inte varför jag ska behöva se sånt när jag är betalande medlem. Även med adblocker är hela listen till höger om forumet fylld med skit som jag inte är intresserad av. :sick:
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tror att du kan vitlista en specifik sida under domänen fotosidan.se, dvs vitlista bara sidan med annonslistan.

Jag skriver tror eftersom det var länge sen jag använde adblock. Min nuvarande blocker uBlock Origin har dock den funktionaliteten.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Annonser är jävulens påfund och jag förstår inte varför jag ska behöva se sånt när jag är betalande medlem.
(Jag svarar kanske på en retorisk fråga här, men here goes).

Publikationer har mycket länge haft annonsering som en viktig intäktskälla. Om man prenumererar på en dagstidning ("betalande medlem") så slipper man inte annonserna, t.ex. Det har varit standardförfarande hur länge som helst.

Det är en avvägning. Om man skippar annonser helt och bara förlitar sig på prenumeranter måste man högst troligen höja prenumerationsavgiften kraftigt och riskera att för många inte längre vill betala. Speciellt när det gäller ganska smala publikationer som Fotosidan.

Jag använder själv en annonsblockerare men jag använder den med urskiljning. Annonser som inte stör så mycket blockerar jag inte (och jag är ganska generös med vad som inte är störande på Fotosidan :) men annonser som blinkar eller innehåller animationer tillåter jag inte att visas.
 
ANNONS