Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd bärbar dator för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp begagnat, det har jag gjort de senaste 25 åren och fått utmärkta, för att inte säga fantastiska datorer.
Förra året köpte jag en sådan här, fast 17" av den här firman:
https://www.teknikfronten.se/barbar...-4k-core-i7-10850h-32gb-512gb-quadro-t20.html (Observera att den har en DreamColorskärm)
Den jag köpte ersatte då en nästan likadan från 2011 som jag köpte begagnad 2015. Den körde win 10 fullt uppgraderad när grafikkortet lade av. Krånglade aldrig, startade på 25 sekunder, precis som den nuvarande.

Intels och AMDs inbygda grafikkort är något sämre än Apples och Qualcomms ARMs inbyggda grafikkort, men även Apples och Qualcomms inbygda grafikkort är gränsmässiga när det kommer till mycket av det som dagens bild och video-redigerare behöver.
Nyfiken på om någon provat de nya Qualcomm passerade Windows laptops som börjar dyka upp? Tänker främst för Lightroom och fotoredigering, dvs är applikationerna ombyggda för att flyta bra på ARM?

Antar att video är lite i mastigaste laget för den typen av dator?

Nyfiken på om någon provat de nya Qualcomm passerade Windows laptops som börjar dyka upp? Tänker främst för Lightroom och fotoredigering, dvs är applikationerna ombyggda för att flyta bra på ARM?

Antar att video är lite i mastigaste laget för den typen av dator?

Jag har bara testat relativt modesta. Dvs med 16GB RAM, funkar förvånandsvärt bra men något långsammare än Apples ARM-processorer och betydligt långsammare än en typ en gaminglaptop.

För bildredigering bör det vara mer än tillräckligt. Jag tror att alla Adobeapplikationer finns för ARM nu.

ANNONS
Götaplatsens Foto