Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: beg eller ny för barnfoto inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)
Glöm det här med att fota barn i rörelse inomhus utan blixt. För att klara det behöver du:

• Ett kamerahus med mycket bra brusprestanda så du kan driva upp ISO
  • Kamerahuset behöver ha autofokus som presterar bra i dåligt ljus
  • Ett rejält ljusstarkt objektiv

Då drar kostnaden iväg rejält, och trots det blir det alltid en kompromiss. Ljusstarka objektiv medför kort skärpedjup vilket inte alltid ger de bilder man vill ha.

En blixt är lösningen. Glöm det där med gamla familjebilder med skugglösa blanka ansikten. En rejäl blixt som du slår i taket ger allt ljus man behöver, fyller rummet och fryser rörelse. Om du lär dig använda det på rätt sätt kommer du ta grymma bilder och dessutom ta bilder som de flesta andra inte tar (eftersom de har ett motstånd mot blixt). Barn passar dessutom fram för just den typen av ljussättning då de generellt sätt behöver mjukt ljus.

Med det sagt håller jag med om att man ibland vill undvika blixt för att återge stämningen i rummet, men det är ju långt ifrån varje gång. Och i många fall kan man göra det ändå genom en nedtonad blixt, med ett CTO-filter etc.

Ge det en chans!

Jag kommer investera i en blixt. Har förstått att det är lösningen på problemet att fota inomhus.

Några tankar kring val av utrustning?

Jag kommer investera i en blixt. Har förstått att det är lösningen på problemet att fota inomhus.

Några tankar kring val av utrustning?

Har dålig koll på modeller, men skulle tro att de flesta moderna hus med kitobjektiv kommer klara biffen bra om du använder blixt, bättre objektiv är bara bonus. Toleransen för autofokusen blir lite större om du använder blixt eftersom du kan använda mindre bländare och få större skärpedjup.

Satsa på en märkesblixt till det hus du har (t ex Canon 430EX, 580EX eller 600EX) och skippa tredjepartsalternativen.

Tredjepartsblixtar behöver inte vara ett dåligt alternativ. Det finns sådana med god kvalitet.

Det gör det säkert, men det blir svårare att hitta rätt. Tycker i princip aldrig man läser om någon som har problem med en 430EX, och eftersom man får dem beg för typ 1200 spänn så känns det onödigt att krångla till det.

Det gör det säkert, men det blir svårare att hitta rätt. Tycker i princip aldrig man läser om någon som har problem med en 430EX, och eftersom man får dem beg för typ 1200 spänn så känns det onödigt att krångla till det.
Ja, Canon 430 EX är ett rätt så säkert köp (jag har två stycken 430 EX II). De dyrare Canonblixtarna är jag lite mer tveksam till med tanke på priset. Vill man har en kraftig blixt i den klassen så ska man nog åtminstone titta lite på Metz och kanske något mer märke.

Har dålig koll på modeller, men skulle tro att de flesta moderna hus med kitobjektiv kommer klara biffen bra om du använder blixt, bättre objektiv är bara bonus. Toleransen för autofokusen blir lite större om du använder blixt eftersom du kan använda mindre bländare och få större skärpedjup.

Satsa på en märkesblixt till det hus du har (t ex Canon 430EX, 580EX eller 600EX) och skippa tredjepartsalternativen.

Canon och Nikons blixtar finns som nämns till bra priser på begmarknaden.

Ska kolla på D7000 imorgon om jag gillar greppet. Finns med kit objektiv för 18-105. Dock så verkar objektiv utbudet vara lite större för Canon om man vill utöka sin kameraväska längre fram.

Har även funderat lite på Canon 7D och Nikon D300s, nackdelen är att jag måste fortsätta leta begat. Någon som vet om båda har microjustering?

Vill inte ha några Canon xxxD då jag anser dem för små att hålla i, likaså Nikon D5x00.

7D har i alla fall microjustering...

Du borde ju kunna få en fin beggad för runt 5000kr som gått max 20-25000 exponeringar, knappt inkörd med andra ord!! =)

Inte direkt någon dräpare på höga iso men en jäkligt bra kamera & du skulle ju ändå köpa dig en blixt så då får du ju trådlös styrning av blixten via den infällda blixten, funkar riktigt bra inomhus!!

7D har i alla fall microjustering...

Du borde ju kunna få en fin beggad för runt 5000kr som gått max 20-25000 exponeringar, knappt inkörd med andra ord!! =)

Inte direkt någon dräpare på höga iso men en jäkligt bra kamera & du skulle ju ändå köpa dig en blixt så då får du ju trådlös styrning av blixten via den infällda blixten, funkar riktigt bra inomhus!!

En liten fråga, enligt cyberphotos hemsida står det såhär ang blixten:
Den inbyggda blixten fungerar numera även som master (trådlös sändare) till Canons EX blixtar med E-TTL slavfunktion. Man kan välja i menyn om den inbyggda blixten ska blixtra eller bara skicka en IR-signal till den externa slavblixten (OBS! Sänder alltid ut en förblixt för ljusmätningen oavsett läge).

Det sista funderar jag lite på. Betyder det att det blir en fördröjning när man fotar med extern blixt?

En liten fråga, enligt cyberphotos hemsida står det såhär ang blixten:
Den inbyggda blixten fungerar numera även som master (trådlös sändare) till Canons EX blixtar med E-TTL slavfunktion. Man kan välja i menyn om den inbyggda blixten ska blixtra eller bara skicka en IR-signal till den externa slavblixten (OBS! Sänder alltid ut en förblixt för ljusmätningen oavsett läge).

Det sista funderar jag lite på. Betyder det att det blir en fördröjning när man fotar med extern blixt?

Förblixten från kamerans infällda blixt slår ju i samband med att slavblixten löser ut så fördröjningen är i mina ögon inte ett problem, dessutom så kan du ställa ned den infällda blixten till 1/512 (om jag minns rätt...) & då påverkar den inte slutresultatet alls utan styr bara din slav precis som Cyberphoto beskriver!!

Om man använder radiosändare för att styra sina blixtar blir det ju också en mikroskopisk fördröjning men det märker man ju inte heller...

Det man får tänka på är att kameran måste ha "fri sikt" till blixten för att detta ska funka, men det brukar ju inte vara något problem & att det inte funkar så bra utomhus i starkt solljus...

Nu kommer jag inte ihåg vilka blixtar som är kompatibla med 7D's inbyggda blixtstyrning men jag körde i alla fall med EX430 II & det funkade kanon, köp 2 sådana begagnade så har du ju riktigt bra möjligheter till fina blixtbilder...

Lycka till!!

Jag skulle nog fundera mer än en gång om D7000 för foto/filmning. Just filmning är ju klart begränsande på den eftersom den endast filmar 24p enligt alla uppgifter jag hittat. Perfekt om man vill göra långfilm och printa ut på 35 mm-film. Mindre bra om man vill sätta samman DVD-skivor till släkten på barnet. Då underlättar det helt klart om man kan filma 25p eller 50p (eller 50i...). Då blir det mycket lättare att fixa bra resultat och slippa koda om bildfrekvensen.

Jag har två killar, 3½ resp 7. För stillbild har det passerat 10-talet kameror de gångna 7 åren. När det gäller bäst tekniskt kvalitet så har tar jag nog dem med den 70D jag har idag (tidigare E300 och 60D när det gäller systemkameror). Men bäst barnbilder tar jag utan tvekan med Eos M som jag haft i ett par år nu. Ok, den har inte världens snabbast AF, men den är ändå snabbare AF än C5060W, Ixus100, G12 som jag också använt/använder. Eos M är smidig och enkel, den kan vara med i fickan på utflykter etc. Den är billig, så man törs använda den. Barnen älskar pekskärmen så de direkt enkelt kan se resultat, och ibland säger t o m den yngsta -inte bra, ta ny...
Jag har inte ofta med systemkamera när jag är ute eller borta nånstans med barnen. Då är kompaktkamerna det som gäller, och oftast Eos M. Ibland med 22:an för att få det litet och enkelt.
70D använder jag ibland hemma, kanske med telezoom när de leker ute.
Filmar gör jag ofta på den äldsta med en Sony Dvcam-kamera, och numera med Sony HDV Z1. Eos M är rätt simpel att filma med, så ibland använder jag den när jag inte släpar med nån stor videokamera.
Fundera på behovet. När man ska ha med barnvagn, skötväska, blöjor, extramat, extrakläder och allt möjligt. Då är det enkelt att stoppa ned en G12 eller Eos M i fickan, men 70D med stort objektiv ligger ofta kvar hemma. Man kan inte släpa med allt, för barnet ska ju komma i första hand.
Numera händer det t o m att jag fotar enstaka bilder med mobiltelefonen.... :-|

De flesta TTL-blixtsystem använder en förblixt för att mäta motivets reflektion. Det spelar ingen roll om man använder enbart den inbyggda blixten, en lös blixt monterad på kameran, eller trådlöst styrda blixtar placerade en bit från kameran.

Nu kommer jag inte ihåg vilka blixtar som är kompatibla med 7D's inbyggda blixtstyrning men jag körde i alla fall med EX430 II & det funkade kanon, köp 2 sådana begagnade så har du ju riktigt bra möjligheter till fina blixtbilder...
Dessa kan styras trådlöst:
270 EX II, 320 EX, 420 EX, 430 EX, 430 EX II, 550 EX, 580 EX, 580 EX II, 600 EX-RT.

EOS 7D är samtida med EOS 60D och har i stort sett samma inbyggda blixt. Jag har en EOS 60D och två 430 EX II och kan intyga att trådlöst blixtfoto fungerar riktigt bra med den kombinationen, åtminstone inomhus. Det lönar sig dock att plugga på lite hur man konfigurerar blixtarna tillsammans med kameran för att kunna utnyttja finesserna fullt.

Jag skulle nog fundera mer än en gång om D7000 för foto/filmning. Just filmning är ju klart begränsande på den eftersom den endast filmar 24p enligt alla uppgifter jag hittat. Perfekt om man vill göra långfilm och printa ut på 35 mm-film. Mindre bra om man vill sätta samman DVD-skivor till släkten på barnet. Då underlättar det helt klart om man kan filma 25p eller 50p (eller 50i...). Då blir det mycket lättare att fixa bra resultat och slippa koda om bildfrekvensen.

Jag har två killar, 3½ resp 7. För stillbild har det passerat 10-talet kameror de gångna 7 åren. När det gäller bäst tekniskt kvalitet så har tar jag nog dem med den 70D jag har idag (tidigare E300 och 60D när det gäller systemkameror). Men bäst barnbilder tar jag utan tvekan med Eos M som jag haft i ett par år nu. Ok, den har inte världens snabbast AF, men den är ändå snabbare AF än C5060W, Ixus100, G12 som jag också använt/använder. Eos M är smidig och enkel, den kan vara med i fickan på utflykter etc. Den är billig, så man törs använda den. Barnen älskar pekskärmen så de direkt enkelt kan se resultat, och ibland säger t o m den yngsta -inte bra, ta ny...
Jag har inte ofta med systemkamera när jag är ute eller borta nånstans med barnen. Då är kompaktkamerna det som gäller, och oftast Eos M. Ibland med 22:an för att få det litet och enkelt.
70D använder jag ibland hemma, kanske med telezoom när de leker ute.
Filmar gör jag ofta på den äldsta med en Sony Dvcam-kamera, och numera med Sony HDV Z1. Eos M är rätt simpel att filma med, så ibland använder jag den när jag inte släpar med nån stor videokamera.
Fundera på behovet. När man ska ha med barnvagn, skötväska, blöjor, extramat, extrakläder och allt möjligt. Då är det enkelt att stoppa ned en G12 eller Eos M i fickan, men 70D med stort objektiv ligger ofta kvar hemma. Man kan inte släpa med allt, för barnet ska ju komma i första hand.
Numera händer det t o m att jag fotar enstaka bilder med mobiltelefonen.... :-|

Hmm, detta var faktiskt rätt tänkvärt. Det var ju verkligen inte en spegelfri variant jag hade tänkte mig men låter ju inte alls så tokigt, tror dock jag vill ha DSLR oxå. Att precis som du använder EOS M som ett komplement till din 70D. Jag hade en Nikon D70 för många år sedan och den sålde jag just pga att den var jobbig att bära runt på, och det var utan barn. Då köpte jag istället en lite vattentät Pentax som fick hänga med överallt.

Ska läsa på lite om de olika spegelfri som finns, men fördelen med EOS M är ju att det finns adapter att köra med vanliga EF gluggar.

Känner dock ett ha begär av en DSLR nu men det beror till stor del att jag bara tänkt i de banorna.

Ska jag vara ärlig så blir det många Iphone foton =)

Tack för tipset

Pixelfel

Har bestämt mig att leta rätt på en begad Canon 7D. Finns ett antal på blocket och FS köp/sälj.
Hur vanligt är det med pixelfel, dvs döda eller fast lysande pixlar?
Skulle ni köpa en kamera som har det?
Hur mycket kan man pruta vid sådant fel?

Spegellös är kanske rätt ändå

Jag och frun har funderat en del kring DSLR och alternativet spegellös. Vi var och klämde på Sonys A6000 som fått bra kritik på dess snabbhet av AF. Och den är snabb, framför allt i jämförelse med vår enklare Ixus kamera. Det är kanske en spegellös vi skall ha ändå, en kamera som utan problem ryms i skötväskan eller jackfickan och alltid kan hänga med.

Efter att ha känt på A6000 så är den i största laget, skulle vilja hitta en modell/ paket (hus+objektiv) som tar lite mindre plats, framför allt djupet. dvs paket med "panncake" objektiv. Vill även ha en elektronisk viewfinder och kunna köra extern blixt. Gärna synk med fullstor blixt vid foto i hemmamiljö.
Samt att kameran behöver ha så snabb AF som möjlig.

önskar lite tips!

Ett förslag är Fujifilm X-E1 som säljs ut på Cyberfoto. dock lite stort objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xe1svart1855

Fujifilm Fujinon XF 27/2,8 svart

Köp huset plus Fujifilm Fujinon XF 27/2,8 svart som är ett sk pannkaksobjektiv. Mindre än så blir det inte.

Efter att ha känt på A6000 så är den i största laget, skulle vilja hitta en modell/ paket (hus+objektiv) som tar lite mindre plats, framför allt djupet. dvs paket med "panncake" objektiv. Vill även ha en elektronisk viewfinder och kunna köra extern blixt. Gärna synk med fullstor blixt vid foto i hemmamiljö.
Samt att kameran behöver ha så snabb AF som möjlig.

önskar lite tips!
Titta på Micro Four Thirds-kameror. Kamerorna är sällan mycket mindre än Sonys NEX-modeller (t.ex. A6000), ibland tvärtom, men objektiven är mindre. Det finns en del fina pannkaksobjektiv från både Panasonic och Olympus till m4/3.

ANNONS
Götaplatsens Foto