Annons

Köpråd - digitalisering gamla bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Gamla foton

Medlem
Hej, jag behöver råd om lämplig kamera.

Min bakgrund, jag har fotograferat mycket i min ungdom på den analoga tiden men de senaste 20 åren har det bara blivit några mobilkamera kort. Dock har jag de senaste 10 åren gjort mycket digitalisering av gamla dia-kort mm med hjälp av utmärkt Canon scanner.

Nu ska jag i sommar hjälpa min hembygd med digitalisering av en bygdesamling på ca 500-600 mycket gamla bilder. Problemet är att bilderna är fastklistrade på stora planscher så jag kan inte enkelt scanna in dem.

Jag behöver alltså en bra digitalkamera, vilka krav ska jag ställa på denna.?

Jag tror att jag behöver fixa ett slags repro-stativ, lägga planscherna på ’golvet’ och fotografera rakt ner med bra ljusförhållande. Jag inbillar mig att det vore bra att fotografera lite på avstånd med hjälp av teleobjektiv.

Är det rätt tänkt.??

Test – skulle följande kamera duga.??

Lumix DMC-G80 + G Vario 12-60/3,5-5,6
 

hornavan

Aktiv medlem
Den utrustning du föreslår duger utmärkt. Den upplösning som finns i gamla pappersbilder är väldigt dålig, jämfört med vad dagens kameror klarar. Viktigt är att belysa bilderna rätt, dvs jämnt.
 

Viewmaster

Aktiv medlem
Beroende på hur stora de stora planscherna är så kan det ju bli rätt opraktiskt att fotografera vertikalt mot golvet, jag hade kanske övervägt en setup med originalen på vägg och fotografera horisontellt.
Lumix-kameran gör säkert jobbet mer än väl. Jag skulle köra med kameran datoransluten för att få enkel manövrering av fokusinställning m m och få bilderna direkt in i datorn.
 

Gamla foton

Medlem
Beroende på hur stora de stora planscherna är så kan det ju bli rätt opraktiskt att fotografera vertikalt mot golvet, jag hade kanske övervägt en setup med originalen på vägg och fotografera horisontellt.
Lumix-kameran gör säkert jobbet mer än väl. Jag skulle köra med kameran datoransluten för att få enkel manövrering av fokusinställning m m och få bilderna direkt in i datorn.
Du har nog rätt, jag ska försöka fotografera horisontellt. Det blir ju enklare med vanligt stativ men det blir att flytta kameran hela tiden.
Jag vill också ha kameran datoransluten, det är väl Wifi som krävs för det.?
Och enligt spec. ska Lumix ha bra Wifi.

Jag har hittat en något billigare Lumix,
Lumix DC-GX9 + G Vario 12-32/3,5-5,6
tror ni den duger ??
 

j89j

Medlem
Det är inget måste att ha en kamera med Wifi. Det går även att köra kabelanslutet för att få en "live view" av kameran på din dator/surfplatta/telefon. Jag kommer ihåg att det inte var några problem att använda en så gammal kamera som 550D på det sättet för ~10 år sedan.

Sedan finns det säkert fördelar med att använda en mer modern kamera med snabbare processor/wifi-funktion för en mer streamlinead process men det är inget måste.
 

zosma

Aktiv medlem
Jag avfotograferade för länge sen mina papperskopior, då använde jag Nikon D3200, sen var det ett program till datorn som jag inte kommer ihåg. Nikons egen fungerade inte på den tiden till D3200, så jag fick hämta en annan. Det som jag märkte då, var att det drog mycket batteri på kameran. Kameran var kabelansluten till datorn. D3200 har ingen wifi heller.
 

VargenW

Aktiv medlem
Som de flesta här har sagt är inte kameran problemet. Svårigheten är att få ett jämnt ljus och undvika blänk i bilderna. Där får du nog experimentera dig fram. Helt fel är det inte att göra det utomhus en molnig dag, eller i skugga.
 

PMD

Aktiv medlem
Det blir troligen bekvämare att ansluta kameran till en dator med sladd. Många kameror har den irriterande egenheten att stänga av sig om de inte används under en viss tid. Då går WiFi-kopplet ner och man måste koppla upp igen.
Kabelanslutningar brukar inte vara lika gnälliga, enligt min erfarenhet.
 

Bessel

Aktiv medlem
Det svåraste blir nog att få jämnt ljus på bilderna. Ett rum utan fönster vore också bra, så att man inte får olika omgivningsljus olika dagar.

Ifall det inte går att använda reprostativet så kan det blir svårt att få rätt geometri också. Man vill ju absolut inte fota snett mot bilderna.
 

Ventures

Aktiv medlem
Viktigast är nog ljuset och ett raktecknande objektiv som inte vinjetterar märkbart. Har man inte redan möjlighet att koppla kameran till datorn så är det väl inget oöverkomligt problem för så få bilder att använda sökaren eller liveview i kameran.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
En lampa på vardera sidan (typ 45 grader) av objektet som ska fotograferas så undviker du reflexer i bilden. En gammal förstoringsapparat går bra att använda som reprostativ, vissa stativ går även att montera kameran så att kameran riktas direkt mot golvet.
 
ANNONS