Annons

Köpråd för sportfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Hed

Medlem
Har kollat runt lite och funderar på om det är dax att uppdatera kamerahuset. Har i dagsläget en D300 men vill ha nåt med bättre ljusegenskaper. Fotar en del handboll med dåligt sporthallsljus och känner att bruset är lite påträngande. Så om man kan tänka sig att lägga 10 000- 13 000 vad ska man då välja? Har sett en del D700 och D3 i den prisklassen, men ska man kanske satsa på nåt nyare för ljuskänslighetens skull?

Har kollat runt lite och funderar på om det är dax att uppdatera kamerahuset. Har i dagsläget en D300 men vill ha nåt med bättre ljusegenskaper. Fotar en del handboll med dåligt sporthallsljus och känner att bruset är lite påträngande. Så om man kan tänka sig att lägga 10 000- 13 000 vad ska man då välja? Har sett en del D700 och D3 i den prisklassen, men ska man kanske satsa på nåt nyare för ljuskänslighetens skull?

Hej,

D700 verkar ju vara schysst och man kan ju verkligen få dom för ett bra pris idag.

En begagnad D700 är nog det bästa du kan hitta i den prisklassen. Se denna jämförelse:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/441|0/(brand3)/Nikon

D700 ska även slå D3 i dåliga ljusförhållanden:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/438|0/(brand3)/Nikon

Däremot verkar D600 vara ett strå vassare, men den är också lite dyrare. Ca 17 000 för huset.

En begagnad D700 är nog det bästa du kan hitta i den prisklassen. Se denna jämförelse:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/441|0/(brand3)/Nikon

D700 ska även slå D3 i dåliga ljusförhållanden:
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/438|0/(brand3)/Nikon

Däremot verkar D600 vara ett strå vassare, men den är också lite dyrare. Ca 17 000 för huset.

Nu kan man säga att skillnaden i svaga ljusförhållanden mellan D3 och D700 som DXO visar upp är så liten att den ligger inom mätfelstoleransen :) Det är i all praktisk mening samma sensor och samma egenskaper rent bildmässigt. Däremot har ju D600 en 5 år nyare sensor, och det syns tydligare i siffrorna.

Men, i övrigt kan kan jag hålla med: Har man redan Nikon-objektiv är en begagnad D700 är mycket svårslagen som sportkamera i svagt ljus sett till vad man får för pengarna. Följd av en begagnad D3 och sedan den lite dyrare D600.

Tack

Jag vill tacka er alla för era goda råd och svar. Nu till denna exponeringsfråga som jag gått och klurat på. Om man hittar en D3:a till bra pris som har 100 000 exponeringar så har den ju bara förbrukat 1/3 beräknad livslängd. 100 000 är ju många exponeringar, men här relativt lite. Är det nåt annat man ska tänka på när man börjar komma upp i detta antal?

// Hans

Jag vill tacka er alla för era goda råd och svar. Nu till denna exponeringsfråga som jag gått och klurat på. Om man hittar en D3:a till bra pris som har 100 000 exponeringar så har den ju bara förbrukat 1/3 beräknad livslängd. 100 000 är ju många exponeringar, men här relativt lite. Är det nåt annat man ska tänka på när man börjar komma upp i detta antal?

// Hans

Tänk på att det där med 300K exponeringar inte är någon garanti, bara en uppskattning av det antal de flesta exemplaren bör klara utan problem - om inget oförutsett inträffar. Somliga håller väsentligt längre än så, andra går sönder snabbare. Antalet slutarklick säger inte alltid så mycket om hur många gånger en kamera gått i backen eller slagit i saker. Eller hur ofta den blivit dränkt i regnskurar eller träffats av en hockeypuck ...

Många är ju rädda för att köpa proffskörda kameror eftersom de inte sällan är slitna till det yttre och uppenbarligen hanterats mycket och ihärdigt. I gengäld har de nog mer regelbundet varit inne på service och är ofta i bättre skick inuti än deras slitna yttre ger intryck av.

Men som en tumregel skulle jag nog tro att den genomsnittlige begagnade D700:an har varit med om mindre yttre trauman än den genomsnittlige begagnade D3:an ... :)

Några saker att kika efter hos slitna D3:eek:r (jag har två :)
- Hjul som börjar kärva, knappar som känns glappiga
- Fuktinslag i stora LCD-skärmen, syns som en svag slöja när man betraktar skärmen i vinkel
- Kika så inga stift är böjda i kortplatserna, dyrt att byta

Vad det blev.

Får tacka alla igen som kommenterat. Det blev en D3 för 12 000:- Då jag resonerade att prestandamässigt är D3 och D700 jämnbördiga. D700 får man för ca 10 000 men måste köpa till batterigrepp för ett par tusen om man ska få snabbare bildserier. Dvs Det blir ungefär samma pengar. Sen var en liten del att jag hittade kameran 1 km hemifrån och lätt kunde åka och kolla på den.

// Hans

Får tacka alla igen som kommenterat. Det blev en D3 för 12 000:- Då jag resonerade att prestandamässigt är D3 och D700 jämnbördiga. D700 får man för ca 10 000 men måste köpa till batterigrepp för ett par tusen om man ska få snabbare bildserier. Dvs Det blir ungefär samma pengar. Sen var en liten del att jag hittade kameran 1 km hemifrån och lätt kunde åka och kolla på den.

Du ska se att du blir jätte nöjd med dit köp

ANNONS
Götaplatsens Foto