Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd kamera Eos 6d?

Produkter
(logga in för att koppla)

_manne_1

Medlem
Kollar efter en kamera för runt 4000-8000:-, fastnat för Canon Eos 6d av någon anledning, men då min kunskap är sämre och detta hav av olika kameror så frågar jag er som sitter på kunskapen, finns det någon bättre inom denna prisbilden, eller precis över, vet att 6d är gammal.
Jag fotar gärna närbilder tex mat blommor m.m, natur, arkitektur.
ingen sport eller i någon studio. Utan i naturligt ljus olika tider på dygnet. Inga blixtar utan naturligt ljus.

Enda gång som jag känt att 6D legat efter i autofokus har varit när jag fotograferat Koenigsegg. Jag är så pass nöjd med 6D så att jag har två. Går man efter 6D II eller EOS RP får man inte precis en bättre sensor utan snarare nästan en likadan. Men sensorn är förstås inte allt.
Ett tips är att läsa recensionerna här på Fotosidan. Mycket kamera för pengarna.

Senast ändrad:
Frågan är väl om det ska vara just Canon eller om frågan är öppen? Nikon D800(e) är också väldigt mycket för pengarna. I den övre delen av spannet borde man kanske kunna klämma in en D750 också. D600/610 helt säkert. Samma sensor som D750, men bl a sämre AF.

Det finns förstås en del spegellösa, men i den prisklassen med småbild får man nog räkna med lite spattig AF och mindre kul sökare.

Tänk bara på att en fullformatkamera som 6D kräver EF-objektiv. Man kan inte använda de billigare EF-S objektiven till denna..
Jag fotar själv med en 5D mk 3, hade jag inte behövt avancerad autofokus så hade jag antagligen valt 6D mk 1 eller mk 2 i stället..

Kollar efter en kamera för runt 4000-8000:-, fastnat för Canon Eos 6d av någon anledning, men då min kunskap är sämre och detta hav av olika kameror så frågar jag er som sitter på kunskapen, finns det någon bättre inom denna prisbilden, eller precis över, vet att 6d är gammal.
Jag fotar gärna närbilder tex mat blommor m.m, natur, arkitektur.
ingen sport eller i någon studio. Utan i naturligt ljus olika tider på dygnet. Inga blixtar utan naturligt ljus.

Du bör ju kolla minst lika mycket på objektiv också då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Till närbilder t.ex så är ju ett bra makro-objektiv det mest optimala. Det beror ju dock på hur nära man vill komma, till t.ex mat och blommor så är ett makro-objektiv ofta inte nödvändigt.

Nån speciell anledning till att du främst kollar på 6D då?
Jag brukar alltid rekommendera att främst investera i objektiv och sen välja kamera efter vissa behov som t.ex autofokus, brusprestanda och dynamiskt omfång. Annars tycker jag en av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är att ha ett som man gillar att använda.

Du bör ju kolla minst lika mycket på objektiv också då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Till närbilder t.ex så är ju ett bra makro-objektiv det mest optimala. Det beror ju dock på hur nära man vill komma, till t.ex mat och blommor så är ett makro-objektiv ofta inte nödvändigt.

Nån speciell anledning till att du främst kollar på 6D då?
Jag brukar alltid rekommendera att främst investera i objektiv och sen välja kamera efter vissa behov som t.ex autofokus, brusprestanda och dynamiskt omfång. Annars tycker jag en av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahuset är att ha ett som man gillar att använda.
Tackar för infon fotat en del innan men va ett tag sen, har koll på hur pass viktiga objektiven är, just bara att jag har dålig koll på kameravalet.

Snubblade över en 6d och läst lite om den, tycker den verkar lovande och va bra i prisgruppen med. Men det är just av den anledningen jag skriver här, finns kanske en minst lika bra eller bättre för samma peng eller en bättre precis ovanför prismässigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto